Gå til innhold

Oljer versus c-vit serum og retinol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så denne youtube videoen, og spørsmålet meldte seg om dette er bra, og ev om dette kan være et supplement til c-vit serum og retinol, ev om de er fullgode og en kan kun bruke oljer. 

Oljene i videoen er:

Rosehip seed oil
Argan oil
Jojoba oil
Carrot seed oil
Lavendel essential oil
Rose oil
Pomegrate oil
Baobab oil
Rosemary oil

Noen som har peiling? Eller er c-vitamin serum og retinol overlegne i virkestoff og resultater? 

Anonymkode: 85045...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oljer fungerer vel i all hovedsak med å gi fukt til huden. Vitamin C og Retinol er såkalte aktive ingredienser som funker på et litt dypere nivå. Ingen av disse er noen mirakelkur, men retinol er den ingrediensen som er best dokumentert i å gi resultater. Vitamin C er mer usikker, men mest sannsynlig virker det om man har et stabilt serum. 

Vitamin C og retinol kan brukes som serum også kan man legge en olje på toppen av det i stedet for en fuktighetskrem. Jeg har prøvd oljer flere ganger da jeg har tørr hud men jeg ender alltid opp med å gå tilbake til fultighetskrem da jeg ikke liker følelsen av olje på huden. Så det er nok en smakssak på hva man foretrekker. 

Jeg tror ikke det finnes noen forskning som viser at fuktighetskrem er bedre enn oljer, eller motsatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen der ser man jo er tullball.

Det er kun C-vitamin og Avitamin (retinol, tretinoin osv) samt bruk av spf som har dokumentert effekt.

Oljer gir ikke fukt, men fett. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse oljene er rike på antioksidanter som er gunstig for huden, men som både  @AprilLudgate og @snurk skriver, så er det først og fremst retinol og C-vitamin som har dokumentert effekt. Jeg vil legge til niacinamide og syrer.

Oljer har dessuten en såkalt okklusiv effekt, det vil si at de danner et beskyttende "lag" på huden som kan bidra til å hindre fuktighetstap. Jeg synes det ser ut som om rynkene og hudteksturen på bildet til høyre er typisk dehydrert, altså fuktfattig, hud. Oljer kan være et godt supplement til resten av hudpleierutinen din, jeg bruker av og til en ansiktsolje som siste steg om kvelden når huden kjennes litt ekstra tørr/dehydrert. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle :) Det er dette KG på sitt beste, man får gode og utfyllende svar fra folk som kan mye mer om emnet enn en selv :blomst2:

TS

Anonymkode: 85045...61b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...