AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #1 Del Skrevet 29. august 2023 Hei, jeg og samboeren min er blitt enig i å prøve ut parterapi hos fvk, har første avtale nå på mandag. Vi har to barn sammen (2 og snart 4 år), vært sammen i litt over 7 år men har de siste årene følt oss mer som venner enn som kjærester. For omtrent en og en halv måned siden gjorde vi det slutt, og tenkte å se an hvordan ting ble fremover. Han ønsker gjerne jeg skal bli boende (vi eier hus sammen), mens jeg ikke ønsker det om vi ikke er kjærester. Nå er vi blitt enig i å gi det en siste sjanse. Hva kan vi forvente her? På en måte føler jeg vi er litt for sent ute siden vi alt har gjort det slutt, i mitt hode er det vanskelig å skulle jobbe med et forhold når man ikke er i et forhold. Jeg vet heller ikke helt hva jeg vil og føler jeg må velge mellom familien min eller meg selv. Når jeg sier meg selv så tenker jeg på at jeg har lyst å begynne å trene, spise sunt, gjøre meg ferdig med studiene, ha min egen plass med mine møbler, ha det ryddig, bo mer sentralt etc. Huset vårt er fra 70-tallet med ting som må gjøres, og ikke akkurat moderne og etter standarden jeg ønsker. Vi har heller ikke møbler som jeg ønsker, noe som igjen gjør at jeg ikke orker gjøre en innsats i å ha det fint og ryddig hjemme.. Anonymkode: 82705...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Del Skrevet 29. august 2023 Hvis begge er villige til å innse at de ikke er så enkle å bo sammen med og er villige til å jobbe med forholdet. Da kan det være håp. Men hvis det er en part som skal leke offer og kun forventer at den andre skal bli betre. Da er det dødfødt. Hilsen, en som er på vei ut døra etter å vært sammen med et offer med null selvinnsikt. Anonymkode: 549f6...5ba 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #3 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis begge er villige til å innse at de ikke er så enkle å bo sammen med og er villige til å jobbe med forholdet. Da kan det være håp. Men hvis det er en part som skal leke offer og kun forventer at den andre skal bli betre. Da er det dødfødt. Hilsen, en som er på vei ut døra etter å vært sammen med et offer med null selvinnsikt. Anonymkode: 549f6...5ba Vi er begge enige i at vi ønsker å jobbe med dette, at det blir for dumt å kaste bort noe som egentlig er fint. Vi har det veldig fint hjemme og samarbeider godt, vi oppfører oss bare ikke som kjærester. Jeg vet bare ikke om jeg faktisk savner singellivet, eller om det kun er en fase akkurat nå fordi jeg ikke trives i huset. Anonymkode: 82705...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #4 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi er begge enige i at vi ønsker å jobbe med dette, at det blir for dumt å kaste bort noe som egentlig er fint. Vi har det veldig fint hjemme og samarbeider godt, vi oppfører oss bare ikke som kjærester. Jeg vet bare ikke om jeg faktisk savner singellivet, eller om det kun er en fase akkurat nå fordi jeg ikke trives i huset. Anonymkode: 82705...c27 Kunne dere tenkt å prøve noe slags swinging opplegg til å få den single følelsen? Anonymkode: 549f6...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #5 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Kunne dere tenkt å prøve noe slags swinging opplegg til å få den single følelsen? Anonymkode: 549f6...5ba Absolutt ikke. Anonymkode: 82705...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Del Skrevet 29. august 2023 Parterapi er helt topp om man virkelig elsker den man er sammen med, men er blitt fanget litt av hverdagene! Det burde vært obligatorisk å tilby parterapi alle par hvert 5. år og alle par som har vært igjennom vanskelige perioder (oppsigelser, konflikter, barnefødsler osv.). Det har hjulpet oss kjempe mye med kommunikasjon, se hverandre og få ett overblikk over parforholdet. Vi har akkurat vært igjennom en utrolig vanskelig periode i vårt parforhold, og vi er kommet styrket ut av det. Jeg var egentlig på vei ut av forholdet, men etter hjelp fra parterapeut (podkaster og bøker) er vi nå skikkelig LYKKELIG og mer forelsket enn noen gang Oppsøk parterapeut før det går til helv@#&* te, og du vil spare deg for mye smerte! Jeg anbefaler det til alle jeg treffer 😄 Anonymkode: 671ea...b6f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #7 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke. Anonymkode: 82705...c27 Ok, Ts. Jeg skal gi deg råd for den tid du har vente med parterapi. Hver gang du påpeker et problem, må du komme med forslag på en løsning av det problemet. Hvis du klarer det, er det håp for forholdet. Anonymkode: 549f6...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 29. august 2023 #8 Del Skrevet 29. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei, jeg og samboeren min er blitt enig i å prøve ut parterapi hos fvk, har første avtale nå på mandag. Vi har to barn sammen (2 og snart 4 år), vært sammen i litt over 7 år men har de siste årene følt oss mer som venner enn som kjærester. For omtrent en og en halv måned siden gjorde vi det slutt, og tenkte å se an hvordan ting ble fremover. Han ønsker gjerne jeg skal bli boende (vi eier hus sammen), mens jeg ikke ønsker det om vi ikke er kjærester. Nå er vi blitt enig i å gi det en siste sjanse. Hva kan vi forvente her? På en måte føler jeg vi er litt for sent ute siden vi alt har gjort det slutt, i mitt hode er det vanskelig å skulle jobbe med et forhold når man ikke er i et forhold. Jeg vet heller ikke helt hva jeg vil og føler jeg må velge mellom familien min eller meg selv. Når jeg sier meg selv så tenker jeg på at jeg har lyst å begynne å trene, spise sunt, gjøre meg ferdig med studiene, ha min egen plass med mine møbler, ha det ryddig, bo mer sentralt etc. Huset vårt er fra 70-tallet med ting som må gjøres, og ikke akkurat moderne og etter standarden jeg ønsker. Vi har heller ikke møbler som jeg ønsker, noe som igjen gjør at jeg ikke orker gjøre en innsats i å ha det fint og ryddig hjemme.. Anonymkode: 82705...c27 Vil også bare påpeke det opplagte som ikke er nevnt: Par-terapi er bare en løsning, og kanskje det fungerer for deg, men ikke for han. Selv om problemet deres handler om samliv og en samliv-ekspert høres ut som den naturlige veien å gå, så ikke undervurder hva god fisketur med en god kompis kan løse for en mann. Har han venner og et nettverk som du tror kan hjelpe han, og indirekte deres situasjon? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #9 Del Skrevet 29. august 2023 umAxa skrev (20 minutter siden): Vil også bare påpeke det opplagte som ikke er nevnt: Par-terapi er bare en løsning, og kanskje det fungerer for deg, men ikke for han. Selv om problemet deres handler om samliv og en samliv-ekspert høres ut som den naturlige veien å gå, så ikke undervurder hva god fisketur med en god kompis kan løse for en mann. Har han venner og et nettverk som du tror kan hjelpe han, og indirekte deres situasjon? Jeg ser ikke helt hvordan venner og andre rundt han kan hjelpe oss i å få kjæresteforholdet tilbake. Men ja, han har både venner og familie rundt seg. Han har vært skeptisk til parterapi, jeg har nevnt det flere ganger ila de to siste årene. Denne gangen var det han som foreslo etter at vi egentlig var blitt enig i at han skulle kjøpe meg ut av boligen og jeg skulle flytte. Anonymkode: 82705...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser ikke helt hvordan venner og andre rundt han kan hjelpe oss i å få kjæresteforholdet tilbake. Men ja, han har både venner og familie rundt seg. Han har vært skeptisk til parterapi, jeg har nevnt det flere ganger ila de to siste årene. Denne gangen var det han som foreslo etter at vi egentlig var blitt enig i at han skulle kjøpe meg ut av boligen og jeg skulle flytte. Anonymkode: 82705...c27 Hvem av dere er den som ikke vil ha sex? Anonymkode: 549f6...5ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #11 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem av dere er den som ikke vil ha sex? Anonymkode: 549f6...5ba Ikke det at jeg ikke vil, men jeg føler meg "fed up" på kroppskontakt når ungene endelig er i seng, og huset står på hode. De gangene han er gira, er som regel også midt på natten (typ en gang mellom 01 og 03), noe som igjen ikke er aktuelt for min del siden jeg må opp 0530 for å rekke alt på morgenen. Og før du igjen nevner noe ala swingers, ikke aktuelt. Da tenker jeg vi heller flytter hver for oss om jeg ikke kan gi han det han trenger. Merk at han ikke har klagd, og ikke gitt inntrykk for at han syns det er for lite. Anonymkode: 82705...c27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #12 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke det at jeg ikke vil, men jeg føler meg "fed up" på kroppskontakt når ungene endelig er i seng, og huset står på hode. De gangene han er gira, er som regel også midt på natten (typ en gang mellom 01 og 03), noe som igjen ikke er aktuelt for min del siden jeg må opp 0530 for å rekke alt på morgenen. Og før du igjen nevner noe ala swingers, ikke aktuelt. Da tenker jeg vi heller flytter hver for oss om jeg ikke kan gi han det han trenger. Merk at han ikke har klagd, og ikke gitt inntrykk for at han syns det er for lite. Anonymkode: 82705...c27 Sorry hvis jeg misforstår deg men du virker på meg til å ikke være så løsningsorientert? Anonymkode: 549f6...5ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #13 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sorry hvis jeg misforstår deg men du virker på meg til å ikke være så løsningsorientert? Anonymkode: 549f6...5ba Det kan jeg forstå, bretter ikke akkurat ut hele vår hverdag eller livshistorie her. Han drar ofte ut på kveldene når ungene er i seng, og kommer ikke hjem før etter jeg er lagt. Ergo kunne vi hatt sex ila kvelden men det blir igjen vanskelig når han ikke er hjemme. Anonymkode: 82705...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #14 Del Skrevet 29. august 2023 Tullete. Evner dere ikke å stille dere selv akkurat de samme spørsmålene som en terapaut stiller? Reflektere over egne følelser? Dessuten er mange av disse terapautene meget spesielle. Anonymkode: 9c065...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #15 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tullete. Evner dere ikke å stille dere selv akkurat de samme spørsmålene som en terapaut stiller? Reflektere over egne følelser? Dessuten er mange av disse terapautene meget spesielle. Anonymkode: 9c065...a0e Om vi evner ja, men nå har vi snakket om det samme i flere år uten noen som helst forbedring. Og vi ønsker å snakke med en nøytral part. Men var ikke det jeg spurte om, jeg lurte på om noen hadde erfaringer. Anonymkode: 82705...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #16 Del Skrevet 29. august 2023 Begge partnere må nok fungerer rimelig bra før man kan møte hverandre som to voksne velfungerende mennesker i parterapi. Noen ganger har folk personlige utfordringer som må tas tak i separat, og noen har liten evne til refleksjon/mentalisering/empati. Anonymkode: b602c...c22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #17 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kan jeg forstå, bretter ikke akkurat ut hele vår hverdag eller livshistorie her. Han drar ofte ut på kveldene når ungene er i seng, og kommer ikke hjem før etter jeg er lagt. Ergo kunne vi hatt sex ila kvelden men det blir igjen vanskelig når han ikke er hjemme. Anonymkode: 82705...c27 Kanskje du kan si det til han at du ønsker å ha et par kvelder i uka der dere pleier intimitet dere i mellom 🥰 Anonymkode: 549f6...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #18 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kanskje du kan si det til han at du ønsker å ha et par kvelder i uka der dere pleier intimitet dere i mellom 🥰 Anonymkode: 549f6...5ba Det har vi prøvd på flere ganger de siste årene, men blir aldri noe av. Anonymkode: 82705...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 30. august 2023 #19 Del Skrevet 30. august 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ser ikke helt hvordan venner og andre rundt han kan hjelpe oss i å få kjæresteforholdet tilbake. Men ja, han har både venner og familie rundt seg. Han har vært skeptisk til parterapi, jeg har nevnt det flere ganger ila de to siste årene. Denne gangen var det han som foreslo etter at vi egentlig var blitt enig i at han skulle kjøpe meg ut av boligen og jeg skulle flytte. Anonymkode: 82705...c27 At han er skeptisk til parterapi bekrefter jo at andre løsninger kan være bedre for han. Målet med den gode kompisen er ikke direkte for å hjelpe å få kjæresteforholdet tilbake, men det kan gjerne være en bi-effekt. Menn foretrekker å lufte sine problemer med en bestekompis som kjenner han og problemet hans fremfor en tredjepart innleid og betalt tjeneste som en samlivsterapaut. Det betyr ikke å avbestille timen din på mandag, men være åpen for å søke hjelp på flere områder samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #20 Del Skrevet 30. august 2023 umAxa skrev (20 minutter siden): At han er skeptisk til parterapi bekrefter jo at andre løsninger kan være bedre for han. Målet med den gode kompisen er ikke direkte for å hjelpe å få kjæresteforholdet tilbake, men det kan gjerne være en bi-effekt. Menn foretrekker å lufte sine problemer med en bestekompis som kjenner han og problemet hans fremfor en tredjepart innleid og betalt tjeneste som en samlivsterapaut. Det betyr ikke å avbestille timen din på mandag, men være åpen for å søke hjelp på flere områder samtidig. Ja altså, han snakker både med sine kolleger, brødre og andre nære kompiser om dette. Så er ikke sånn at han går rundt å ikke snakker med andre om det. Anonymkode: 82705...c27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå