Gå til innhold

Redd for å ha spist noe som kan skade barnet i magen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg spiste kyllingsalat ute og er gravid (7+2). Jeg spiste kanskje to biter før jeg skjønte at det var salatkjøtt som mest sannsynlig ikke var varmebehandlet rett før servering. Ser at Mattilsynet skriver at dette er et risikoprodukt for listeria! Nå er jeg kjempe redd for å være smittet. Er det noen andre som har spist risiko-mat, hvordan har det gått? Trenger noen oppløftende ord 

Anonymkode: 11e96...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salatkjøtt av kylling har vært varmebehandlet, men avkjølt, så det kan ikke likestilles med rå kylling. Det går nok helt fint 😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. Jeg spiste kyllingsalat ute og er gravid (7+2). Jeg spiste kanskje to biter før jeg skjønte at det var salatkjøtt som mest sannsynlig ikke var varmebehandlet rett før servering. Ser at Mattilsynet skriver at dette er et risikoprodukt for listeria! Nå er jeg kjempe redd for å være smittet. Er det noen andre som har spist risiko-mat, hvordan har det gått? Trenger noen oppløftende ord 

Jeg spise en skikkelig rå biff når jeg gikk gravid, 2 ganger.

Gutten er nå over 20 og studerer medisin, og lever i beste velgående.

Så slapp av. 

salatkjøttet har vært varmebehandlet, så du kan bare slappe av og puste ut.  ❤️

Anonymkode: 229df...6b4

Skrevet

Ville ikke stresset over det. Retningslinjene er så utrolig «på den sikre siden» at det meste av mat antakelig hadde gått helt fint. 

Anonymkode: db540...705

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har spist risikomat flere ganger ved uhell. Det har gått helt fint med mine 3

Anonymkode: c9a4e...73c

• Liker 1
Skrevet

Jeg anslå risikoen til et sted midt imellom "forsvinnende liten" og "null". Ikke noe å tenke på.

Anonymkode: d1374...627

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg anslå risikoen til et sted midt imellom "forsvinnende liten" og "null". Ikke noe å tenke på.

Anonymkode: d1374...627

Dette. Du skader barnet mer med stresset en selve kjøttet.

• Liker 3
Skrevet

Alkohol, narkotika, enkelte medisiner, røyk, rå fisk/kjøtt, upasteuriserte melkeprodukter + koffein i kun små mengder er det vel etter hvert ganske allmenn kjent at en skal unngå som gravid, men det er også noen andre ting som en skal være forsiktig med pga av fare for høy ansamling av miljøgifter osv.  slik som store fisker høyt oppe i næringskjeden, viltkjøtt, sopp, store mengder skogsbær, enkelte urteteer. Ingefær som ellers blir lovprist for å være så sunt er faktisk også noe en bør  begrense mengden av som gravid, da det kan øke risikoen for spontanabort.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel ikke egentlig på listen over ting du ikke kan spise. Du må nesten stole på restaurantene at de har oppbevart ting kaldt. Det samme med skinke. Hvis ikke blir det lite du kan spise.  Kan heller være litt forsiktig i utlandet med sånt. 

Anonymkode: 05d3e...5be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...