Gå til innhold

Komplett sine tilbud på gaming PC - slå til nå eller vente til Black Friday?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er over 20 år siden jeg kunne alt om PC. I dag synes jeg det er mye mer komplekst og vanskelig å fatte hva som er hva. Jeg identifiserer meg heller ikke med "LED alt"-kulturen som blinker som et mindre anstendig strøk i Amsterdam. Så det som bakgrunn.

Jeg spiller for det meste Age of Empires 2, så der er ikke mine krav særlig høye. Men jeg driver også mye med bilderedigering og en del med videoredigering. Der skulle jeg virkelig gjerne ha fått et løft.

Så nå ser jeg at komplett.no kjører tilbud. Man jeg skulle gjerne ha sett dem publisere noen benchmark-tester av sine PCer, slik at det er lettere å se for seg hva de egentlig yter. Akkurat nå ser jeg litt på denne:

https://www.komplett.no/product/1212731/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-a45-core-gaming-black

Her vil jeg uansett skifte ut PSUen til den med 750W, da jeg skal fylle opp med harddisker og forventer også at PCen skal kunne bygges om og utvides over tid. Men er dette egentlig en dugendes maskin? Ser også for meg å ta i bruk en stor, kurvet skjerm, men hvordan ser jeg kvalitetsforskjell på disse? Og kan jeg kjøre AoE2 på en slik skjerm, må jeg da kanskje ha det i vindu?

...og det overordna spørsmålet: Prisen på mange PC komponenter er omtrent halvert det siste året. Gir det mening å vente enda litt til, til Black Friday?

Anonymkode: a97c3...ccc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her vil jeg uansett skifte ut PSUen til den med 750W, da jeg skal fylle opp med harddisker

Når det kommer til strømforbruk og harddisker ville jeg ikke vært veeeldig bekymret for akkurat den. En vanlig SSD bruker i området 1-3W når den er i bruk, og en vanlig gammeldags snurredisk har et normalforbruk på 5-9W under bruk. 

Så du skal ha ekstremt mye lagring i kassa om slike ting skal være utslagsgivende. En god PSU er viktig for en stabil PC, men jeg ville nok fokusert vel så mye på kvaliteten på PSU'en som hvor mange watt den kan teoretisk levere

• Liker 2
Skrevet

Black Friday er veldig lotteri på sånt. Det kan være du finner noen knalltilbud, men det er også en sjanse for at ting koster akkurat det samme som nå, eller i verste fall mer. Du mister jo også to måneders bruk, om du drøyer.

Synes den pakka der så fin ut egentlig. Tror ikke jeg ville gjort noe med PSU, men tenker jeg like gjerne ville gått for 2 TB SSD først som sist, og doblet mengden RAM. Blir en tusenlapp ekstra, men for min del er det klart verdt det.

Anonymkode: d9dd9...fdc

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Så du skal ha ekstremt mye lagring i kassa om slike ting skal være utslagsgivende. En god PSU er viktig for en stabil PC, men jeg ville nok fokusert vel så mye på kvaliteten på PSU'en som hvor mange watt den kan teoretisk levere

Sier du at den PSUen man kan legge til er av dårlig kvalitet?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Black Friday er veldig lotteri på sånt. Det kan være du finner noen knalltilbud, men det er også en sjanse for at ting koster akkurat det samme som nå, eller i verste fall mer. Du mister jo også to måneders bruk, om du drøyer.

Synes den pakka der så fin ut egentlig. Tror ikke jeg ville gjort noe med PSU, men tenker jeg like gjerne ville gått for 2 TB SSD først som sist, og doblet mengden RAM. Blir en tusenlapp ekstra, men for min del er det klart verdt det.

Gode poeng, men hvilken effekt vil det ha å øke til 32 GB? Vil jeg merke det ved bilde- og videoredigering f.eks.? Tid har lite å si for meg. Jeg har så mange PCer å bruke her lel.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Sier du at den PSUen man kan legge til er av dårlig kvalitet?

Gode poeng, men hvilken effekt vil det ha å øke til 32 GB? Vil jeg merke det ved bilde- og videoredigering f.eks.? Tid har lite å si for meg. Jeg har så mange PCer å bruke her lel.

Den er vel ikke direkte dårlig, men det er den laveste kvalitetsklassen Corsair leverer. Man har vel også effektivitetsklasse bronsje, sølv, gull og platinum, og denne er den laveste. Sikkert helt kurant PSU, men vil nok tro at 200kr ekstra her vil kunne resultere i en vesentlig bedre enhet. 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (48 minutter siden):

Den er vel ikke direkte dårlig, men det er den laveste kvalitetsklassen Corsair leverer. Man har vel også effektivitetsklasse bronsje, sølv, gull og platinum, og denne er den laveste. Sikkert helt kurant PSU, men vil nok tro at 200kr ekstra her vil kunne resultere i en vesentlig bedre enhet. 

Ser du, det er sånt jeg tenker på. Kvalitetsklasser tom. på PSUer... :P Så "effektivitet" måles hvordan her? Høyere strømtap for ytelsen ved lavere priser?

Skrevet

Vil tro majoriteten av dagens PSU'er er såkalte 80plus, dvs. at effektiviteten er minst 80%, og at maksimalt 20% av strømmen forsvinner i varme. Bare tenk på at over 100W av en 550W-PSU blir borte i varme. 

Da er det bedre å ha en som ligger på 90%

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (32 minutter siden):

Vil tro majoriteten av dagens PSU'er er såkalte 80plus, dvs. at effektiviteten er minst 80%, og at maksimalt 20% av strømmen forsvinner i varme. Bare tenk på at over 100W av en 550W-PSU blir borte i varme. 

Da er det bedre å ha en som ligger på 90%

Det er ikke helt så enkelt.

En strømforsyning som f.eks. er på 750W og 80PLUS vil ikke være 80% effektiv hele tiden mellom 0 til 100% ytelse. Vanligvis så oppnår de 80% effektivitet rundt 40-60% ytelse, før 40% så er kurven stigende og etter 60% så går den gradvis nedover.

Anonymkode: 1e730...3d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Sannsynligvis ikke, om du ikke driver med multitasking. Det er ærlig talt nettlesere som gafler i seg minne nå for tiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...