Lillemor_Meg Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Jeg snakket med en bekjent om det å kjøpe leilighet i borettslag. Jeg trodde at fellesgjeld ble regnet inn som en del av gjelden. For eksempel hvis takst var 3 000 000 kr, og fellesgjeld var 2 000 000 kr, ville leiligheten være prissatt til totalt 5 000 000 kr - og at dette ville være utgangspunktet for egenkapital og inntektskrav. Tar jeg helt feil her?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Nei, du har rett. Også fellesgjeld må betales, såklart at det er en del av totalbeløp. Anonymkode: 82f2e...532 6
Taluno Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 Du har rett, du er personlig ansvarlig for fellesgjelden, og den er dermed en del av din totale gjeldsbelastning. Men det er mange som tror at fellesgjelden ikke telles, slik som din venn. Dette var særlig tilfelle før de strammet inn på boliglånsforskrifter, og folk gikk på en gigantisk smell med leiligheter som hadde svært lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld. 1
Petra200 Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Du har rett, det er den totale lånebelastningen! 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Ja, det regnes med som gjeld. Du får også rentefradrag for den gjelden, så om du skal eie sammen med noen så pass på at du får din del av det fradraget. Anonymkode: 9c1d3...760 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 Lillemor_Meg skrev (58 minutter siden): Jeg snakket med en bekjent om det å kjøpe leilighet i borettslag. Jeg trodde at fellesgjeld ble regnet inn som en del av gjelden. For eksempel hvis takst var 3 000 000 kr, og fellesgjeld var 2 000 000 kr, ville leiligheten være prissatt til totalt 5 000 000 kr - og at dette ville være utgangspunktet for egenkapital og inntektskrav. Tar jeg helt feil her? Nei, du har rett. Anonymkode: bd049...eef 1
Lillemor_Meg Skrevet 29. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 29. august 2023 Takk for svar. Det er greit å vite at jeg ikke har misforstått totalt. Men kjedelig for den bekjente som kommer til å bli veldig sinna når misforståelsen blir oppklart. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Taluno skrev (13 timer siden): Men det er mange som tror at fellesgjelden ikke telles, slik som din venn. Dette var særlig tilfelle før de strammet inn på boliglånsforskrifter, og folk gikk på en gigantisk smell med leiligheter som hadde svært lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld. Dette minner meg om da jeg kjøpte min første leilighet for 20 år siden. Det var i et borettslag og innskuddet var kun 10% av totalsummen, la oss si 100K og totalprisen for leiligheten var 1 million. Jeg kjøpte før det var ferdigstilt og det ble masse surr i byggeprosessen, så på et tidspunkt åpnet boligbyggelaget for at vi kunne trekke oss fra salget. Noe jeg gjorde. Da ble den ene venninna mi helt oppgitt, for hvor ellers ville jeg få kjøpt en leilighet for bare 100K? At fellesgjelden på 900K var en del av kjøpesummen skjønte hun ikke noe av. 🤦♀️ Anonymkode: 08cb7...448
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå