Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen sitter på hjemmekontor i utlandet mesteparten av året, og kommuniserer stort sett via messenger-grupper (en for hele firmaet og en for hvert team), i tillegg til private meldinger. Jeg har ferie nå, og den siste uka har det haglet inn meldinger både fra sjefen og de andre på teamet. Fellesmeldinger til alle eller teamet klarer jeg lett å overse, men når det kommer melding etter melding med spørsmål om jeg er hjemme eller på reise, og hvis jeg er hjemme, om jeg kan avbryte ferien og komme på jobb, så blir jeg stressa og klarer ikke å nyte ferien. Var på festival i helga, men måtte bare dra tilbake til overnattingsstedet da jeg begynte å gråte etter enda en melding med spørsmål om jeg kunne jobbe hele denne uka. Jeg kjenner igjen tegnene på at jeg holder på å møte veggen (har truffet den før, så jeg vet hvordan den ser ut…), så jeg trenger virkelig denne ferien.

Nå vurderer jeg rett og slett å slå av alle varsler på messenger og ikke lese flere meldinger før jeg er tilbake på jobb. Er det greit å gjøre det? Det står ikke noe i kontrakten min om at jeg skal være tilgjengelig i ferien.

Anonymkode: 2e305...c6a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, er du på ferie, så kan du skru av.

Er du leder med personalansvar, er det vel forventet at du sjekker innom ett par ganger om dagen. 

Anonymkode: 954c3...1cd

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig kan du slå av! Om det virkelig brenner kan de alltids ringe deg. Det skal mye til for at du skal kunne beordres tilbake på jobb. (Og kanskje vurdere jobbskifte??)

Anonymkode: f4b0a...c92

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sagt ifra til leder om at det er ødeleggende for ferien at de holder på sånn.

Anonymkode: 658f5...a65

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, er du på ferie, så kan du skru av.

Er du leder med personalansvar, er det vel forventet at du sjekker innom ett par ganger om dagen. 

Er ikke leder, er den laveste av de lave (jobber i det vi kan kalle produksjon, uten utdanning eller fagbrev).

Skrevet

Selvsagt. Vi bruker Teams, og jeg åpner den ikke engang når jeg er på ferie. Alt av notifikasjoner er skrudd av mellom 08:00 og 16:00 på hverdager, og hele døgnet i helger og ferie.

Anonymkode: 6dfea...2fb

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er ikke leder, er den laveste av de lave (jobber i det vi kan kalle produksjon, uten utdanning eller fagbrev).

skru av messenger da.

Jeg forstår ikke problemet. Har aldri svart på mail/teams i ferien uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan du slå av! Om det virkelig brenner kan de alltids ringe deg. Det skal mye til for at du skal kunne beordres tilbake på jobb. (Og kanskje vurdere jobbskifte??)

Anonymkode: f4b0a...c92

Vurderer jobbskifte, ja. Men det er ikke så mye å velge i akkurat her. Pga kronisk sykdom kan jeg ikke bruke utdannelsen min.

Skrevet

Uff, ja skru av. 😪 Nyt ferien. Du er ikke on-call hos jobben, da skal du ha lønn for å være i beredskap.

Skru av og ikke åpen noen meldinger eller ta telefon fra jobb.

I noen land får arbeidsplassen bot for dette. 

Anonymkode: 61286...63d

Skrevet

Å bruke Messenger i profesjonell sammenheng i seg selv høres jo helt på trynet ut.

Anonymkode: 7555c...1e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville sagt fra til sjefen at jeg ikke er tilgjengelig på Messenger i ferien og at jeg ikke kan komme tilbake på jobb før ferien er slutt. 

Skrevet

Er det mulig…TS, nyt ferien med god samvittighet. Slå av varslene OG si fra om at dette ikke er greit! 

Anonymkode: 8ea0c...62e

Skrevet

Du slår selvsagt av messenger når du har ferie. Vi bruker mye mail på arbeidsplassen min og jeg har ikke engang på varslene på telefonen der når det ikke er ferie. Om det virkelig brenner og de må ha tak i meg etter arbeidstid får de ringe, hvis ikke får det vente til jeg er tilbake på jobb igjen. Om de så ringer og ber deg komme på jobb har du lov til å si nei også, det skal mye til for å beordre noen tilbake fra ferie.

Anonymkode: afbe4...9e0

Gjest 89-modell
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sjefen sitter på hjemmekontor i utlandet mesteparten av året, og kommuniserer stort sett via messenger-grupper (en for hele firmaet og en for hvert team), i tillegg til private meldinger. Jeg har ferie nå, og den siste uka har det haglet inn meldinger både fra sjefen og de andre på teamet. Fellesmeldinger til alle eller teamet klarer jeg lett å overse, men når det kommer melding etter melding med spørsmål om jeg er hjemme eller på reise, og hvis jeg er hjemme, om jeg kan avbryte ferien og komme på jobb, så blir jeg stressa og klarer ikke å nyte ferien. Var på festival i helga, men måtte bare dra tilbake til overnattingsstedet da jeg begynte å gråte etter enda en melding med spørsmål om jeg kunne jobbe hele denne uka. Jeg kjenner igjen tegnene på at jeg holder på å møte veggen (har truffet den før, så jeg vet hvordan den ser ut…), så jeg trenger virkelig denne ferien.

Nå vurderer jeg rett og slett å slå av alle varsler på messenger og ikke lese flere meldinger før jeg er tilbake på jobb. Er det greit å gjøre det? Det står ikke noe i kontrakten min om at jeg skal være tilgjengelig i ferien.

Slett deg fra hele gruppa...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...