Gå til innhold

Om mannen tjener minst i forhold øker sjansen for at kona er utro med 32%.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3710922/The-REAL-reason-modern-marriages-end-Women-likely-divorce-stay-home-dads-fail-live-breadwinner-stereotype.html

Hvorfor er kvinner mer utro om de er lønnsvinnere i forholdet.

Er dette overførbart til norske forhold??

Når kona er trofast i forhold hvor manne er brødvinneren, burde menn ta det med i betraktningen når de velger partner.  

Anonymkode: 31caa...265

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har nok mest å gjøre med at mennesker i gode stillinger har jobber som gjør det enklere å være utro. 

Den delen av det er overførbart til norske forhold. 

Anonymkode: 8d5a7...695

• Liker 5
Skrevet

Det er fordi kvinner generelt er statusorienterte og helst sikter oppover mtp partner. Når de da har en partner de anser for å ha lavere status så har de lett for å se etter andre alternativer. Dette kalles hypergami og finnes i større eller mindre grad hos alle kvinner fra naturens side. Selv om de kanskje ønsker å påstå noe annet. 

Anonymkode: 0d18e...824

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fordi kvinner generelt er statusorienterte og helst sikter oppover mtp partner. Når de da har en partner de anser for å ha lavere status så har de lett for å se etter andre alternativer. Dette kalles hypergami og finnes i større eller mindre grad hos alle kvinner fra naturens side. Selv om de kanskje ønsker å påstå noe annet. 

Anonymkode: 0d18e...824

Dette fascinerer meg og jeg tror nok det kan stemme for veldig mange, men langt fra alle. Jeg har mastergrad og jobber i et akademisk yrke med god lønn. Mannen er fagarbeider og tjener betraktelig mindre enn meg. Samme gjelder to venninner av meg, hvor de har høyere utdanning og lønn enn sine menn. 

Statusmessig har jeg aldri siktet meg oppover. Mennene jeg jobber med (det jeg kaller dressnisser) er ikke menn jeg finner attraktive overhodet. Jeg liker menn som jobber "på bakken" med fysiske yrker. Menn som ikke er overfladiske. Karrierejegere er for meg uaktuelt. Jeg liker jordnære og familieorienterte menn og av erfaring finner man flere slike menn i "lavstatus"-yrker (vær så snill og les at det er min erfaring og at det ikke gjelder alle). Menn som streber etter høyere status og lønn vil naturligvis ofte bruke mer tid på jobben enn menn som trives der de er. 

Så teorien stemmer ikke for meg, men har erfart at det stemmer for mange. 

Anonymkode: 82164...442

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette fascinerer meg og jeg tror nok det kan stemme for veldig mange, men langt fra alle. Jeg har mastergrad og jobber i et akademisk yrke med god lønn. Mannen er fagarbeider og tjener betraktelig mindre enn meg. Samme gjelder to venninner av meg, hvor de har høyere utdanning og lønn enn sine menn. 

Statusmessig har jeg aldri siktet meg oppover. Mennene jeg jobber med (det jeg kaller dressnisser) er ikke menn jeg finner attraktive overhodet. Jeg liker menn som jobber "på bakken" med fysiske yrker. Menn som ikke er overfladiske. Karrierejegere er for meg uaktuelt. Jeg liker jordnære og familieorienterte menn og av erfaring finner man flere slike menn i "lavstatus"-yrker (vær så snill og les at det er min erfaring og at det ikke gjelder alle). Menn som streber etter høyere status og lønn vil naturligvis ofte bruke mer tid på jobben enn menn som trives der de er. 

"Jeg affekteres ikke av forskning men mange andre gjør' 🤣

Anonymkode: bd953...6e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Jeg affekteres ikke av forskning men mange andre gjør' 🤣

Anonymkode: bd953...6e2

Å affektere betyr å late som. Tror kanskje du forsøker å si «påvirkes av»? Det er i så fall ikke det jeg sier, men jeg sier at det ikke er gjengs selv om det gjelder mange. Jeg støtter utsagnet og er enig i at det kan være årsak/forklaring for mange, men altså ikke for alle. 

• Liker 4
Skrevet

Menn som tjener mer enn kona er vel oftere utro de også, kontra menn som tjener mindre enn kona. 

Anonymkode: d58b2...2bd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Karrierejegere er for meg uaktuelt. Jeg liker jordnære og familieorienterte menn og av erfaring finner man flere slike menn i "lavstatus"-yrker

Det er det samme med kvinner da, karrierekvinner er uatttaktive både på innsiden og utsiden som regel. Vil heller ha en skikkelig, feminin kvinne som jobber i "lavstatusyrker" 😍

Anonymkode: cc1db...c98

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det kan være flere variabler i dette.

Menn takler ikke alltid godt at kvinnen tjener mer enn mannen heller, og blir dominerende og ufin på hjemmebane for å "kompensere " for det han føler som ujevn maktbalanse. Kvinner er oftest utro når de ikke har det bra i sitt forhold, og ufin mann fører fort til at det ikke er et lykkelig forhold. 

Anonymkode: ec1af...cd2

• Nyttig 2
Skrevet

Synes disse mennene som tjener lite og mangler utdanning bør prøve å bedre situasjonen sin. Det er rett og slett ikke nok fattige og dumme damer til dere, siden damer er bedre på å forbedre egne levekår gjennom utdanning og målretta innsats.

Forøvrig tror jeg det samme gjelder menn, som en annen pekte på, mrn det er liksom mer akseptert at menn er utro.

Samfunnets dobbeltmoral.

Anonymkode: bcae8...6a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du og venninnene dine ”model pene” i forhold til deres ”lavstatus” mennene deres — eller er mennene et hakk finere enn dere, utseendemessig?

Anonymkode: f8439...0a5

Skrevet

Forskningen viser til at arbeidsledige menn eller menn med deltidsstillinger har større sjanse for å skilles. 

For min del er dette åpenbart; det er vel en grunn for mange er arbeidsledige eller kun deltidsjobber. Psykiske problemer, rusproblemer osv. (Selvsagt ikke alle, men de utgjør nok en del av gruppen). Så ønsker kvinner å skille seg fra sin ustabile partner eller alkoholiker... 

Kan ikke se at artikkelen du linker til sier noe om lønn og utroskap? 

Anonymkode: 1788d...5e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du og venninnene dine ”model pene” i forhold til deres ”lavstatus” mennene deres — eller er mennene et hakk finere enn dere, utseendemessig?

Anonymkode: f8439...0a5

Jeg blir betegnet som en pen kvinne og har aldri hatt utfordringer med å finne meg menn, hverken til sex eller forhold. Mannen min er også en fin mann. Litt smålubben og skjeggete, akkurat som jeg liker det. Venninne mine og deres partnere matcher hverandre bra utseendemessig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forskningen viser til at arbeidsledige menn eller menn med deltidsstillinger har større sjanse for å skilles. 

For min del er dette åpenbart; det er vel en grunn for mange er arbeidsledige eller kun deltidsjobber. Psykiske problemer, rusproblemer osv. (Selvsagt ikke alle, men de utgjør nok en del av gruppen). Så ønsker kvinner å skille seg fra sin ustabile partner eller alkoholiker... 

Kan ikke se at artikkelen du linker til sier noe om lønn og utroskap? 

Anonymkode: 1788d...5e6

Dette er jo amerikanske forhold. Pga kostnader ved barnepass er det mer normalt at den ene blir hjem. Stay at home mum (SAHM) eller dad (DAD). Men hvis kona har en større mulighet for karriere/ tjener mer kan løsningen bli at mannen blir hjemme og støtter kona i hennes karriere. 

For en mann er dette en kjempe risiko. Ingen menn blir bedratt oftere enn hjemmeværende fedre. Liberale og moderne som de ofte er.

Eller som det heter på nynorsk. Its always the coworker he didnt need to worry about🙂.

Skrevet

Det sier seg selv at den med best råd er mest tilbørlig til å være utro. Om noen er utro, handler mye om konsekvensen av å bli oppdaget (i tillegg til en del annet selvfølgelig). Det er også derfor kvinner nå er omtrent like mye utro som menn. Tidligere, da mange kvinner var hjemmeværende, var det katastrofe om forholdet tok slutt. I dag er det ikke så nøye. De fleste kvinner har jobb og kan forsørge seg selv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

brødvinneren...

Det heter forsørger på norsk. 

Anonymkode: 664e6...2f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...