Gå til innhold

Må de fleste gutter lære å forsvare seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutter vokser i dag sjeldnere opp med mannlige rollemodeller. Som kjent er miljøet for gutter ofte ganske tøffe, dvs de fort kan oppleve å bli nedverdiget og tråkket på om de ikke kan forsvare seg selv med ord og kanskje fysisk (selvforsvar). 

Må de fleste gutter bli lært opp til dette eller lærer de det selv? Kan kampsport være en løsning?

Anonymkode: d9c71...581

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker alle, både gutter og jenter, burde få opplæring i kampsport iløpet av oppveksten. De lærer respekt, selvdisiplin og kroppsbeherskelse som er svært nyttig for mange deler av livet, gjennom resten av livet. 

Anonymkode: cb37d...c77

• Liker 1
Skrevet

Aldri dumt å lære dem til å forsvare seg. kampsport kan være nyttig i møte med voldelig mena ungdom.

Anonymkode: 715af...9fc

Skrevet

Min sønn har gått på kickboxing siden han var 10. En rolig og heller sjenert gutt, og det er han fremdeles, men han har hatt enorm utbytte av sporten. Masse selvtilllit. Han er 18 nå og har svart voksenbelte.

Datteren min går også og hun er også meget bra på selvforsvar.

Anonymkode: f9ef9...422

Skrevet

Guttene min har vokst opp på skytterbanen er aktive skyttere. Og miljøet de er i er verken voldelig eller kriminelle. De har lært mye om selvdisiplin og det å sette seg mål og jobbe seg til de. De har aldri trengt å gå i fysisk slåsskamp med noen. 

Anonymkode: 9bd14...16f

Skrevet

Jeg tror kampsport er mer et problem enn en løsning. For det første er bøllene de som er mest ivrige på å lære kampsport. 

For det andre kan folk få en falsk selvtillit som gjør at de velger å slåss når de burde stikke av.

Jeg har trent kampsport i mange år. Det fungerer nok til selvforsvar, men bare til et punkt. Man kan ikke regne med å forsvare seg mot noen som er mye sterkere eller mot flere. Det er stor forskjell på en organisert kamp på matta mellom matchede motstandere og det som skjer på gata.

Skrevet

Langt på vei enig med siste taler.

Klart, holder man på med kampsport lenge nok, kan man komme til å innse hvor tilfeldig og farlig det faktisk er med vold. Finnes ingen trening som kan gjøre deg trygg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...