Gå til innhold

Hva gjør dere når barnet har sovet veldig lite før barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt rakk toåringen min å sove akkurat åtte timer før vi måtte vekke henne. Synes det er litt fælt å sende henne i barnehagen når hun er så trøtt, men samtidig kan hun ikke sove så veldig mye lenger uten å ødelegge døgnrytmen og da har vi det gående da.... Og vi har jobber vi skal rekke.

Anonymkode: 015e7...764

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dette skjer oss, gir jeg beskjed til bhg, så får hun hvile seg litt på sofaen etter lunsj.

Anonymkode: 0df7d...241

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I vår barnehage har alle barna hvilestund/stilletime etter lunsj. De som vil (som regel alle) sitte eller ligger med med en pute på gulvet mens en voksen leser bok eller de har på rolig musikk. Noen sovner mens andre bare slapper av. Helt utrolig hvilken positiv effekt det har på ungene 😊

Anonymkode: 89af4...ccf

Skrevet

Jeg sier ifra til barnehagen. Sånn at de kan la han hvile eller slappe av om det er mulig. 

Som bhg ansatt, syns jeg det er greit å vite, slik at vi kan tilrettelegge for at X kan hvile litt etter 2 maten feks. Da får de lov å få en madrass og ett teppe de kan ligge på eller ett fang i sofaen. Er ofte en eller annen liten trenger en liten hvil og rolig aktivitet på slutten av dagen. 

Anonymkode: febf8...a2a

• Nyttig 1
Skrevet

Leverer som vanlig, men sier i fra til de ansatte så de kan tilrettelegge for hvil hvis det blir nødvendig ☺️

Anonymkode: 6dc51...1d3

Skrevet

Det er bare å si fra til barnehagen ved levering så de er klar over at barnet kanskje er litt trøtt pga dette. Ikke uvanlig at barn har noen dårlige netter med søvn, men man kan jo ikke være hjemme hver gang for der (da hadde jeg hatt mye fravær). Som regel får de en grei dag i barnehagen likevel når de får våknet litt. 

Anonymkode: bfaaf...767

Skrevet

Om barnet er grinete blir bi hjemme eller spør om å komme litt senere på jobb

Anonymkode: f0bde...915

Skrevet

Prøver å kunne hente tidligere, slik at barnet mitt får en kortere dag i barnehagen.

Anonymkode: e529e...be1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I natt rakk toåringen min å sove akkurat åtte timer før vi måtte vekke henne. Synes det er litt fælt å sende henne i barnehagen når hun er så trøtt, men samtidig kan hun ikke sove så veldig mye lenger uten å ødelegge døgnrytmen og da har vi det gående da.... Og vi har jobber vi skal rekke.

Det er staten som pålegger norske foreldre å drive barnemishandling. Søvn er noe av det viktigste for de små og det er skadelig for utviklingen av hjernen både å sove for lite og vekkes i feil søvnfase. Mange utvikler adhd og andre plager ene og alene pga forstyrret søvn i oppveksten. I tillegg skal de være 8-9 timer i bhg, altså lenger enn foreldra er på jobb, for det er reisevei også. 9 timer presset sammen med et tjuetalls andre barn og lite voksenkontakt. Gråter de og savner foreldra kommer de ikke. De barnehageansatte kan være random vikarer som bare har en tilleggsjobb ved siden av studiene og er egentlig likegyldige. Sånn skal barna ha det, nå allerede fra 9 måneders alder. 
De sendes også syke i bhg med Paracet oppi stumpen og sitter syke i det kaoset. For vi skal på jobb. Ellers blir kollegaene sure på oss. Arbeidsgiver oppgitt. Sykt barn dagene går mot slutten. Alt er dyrere, alle må jobbe mer. Ungene skal vi se 3-4 timer per dag. 

Ungen din skulle fått sove. En av foreldrene skulle vært hjemmeværende. Barn er fulltidsjobb. De spår katastrofale konsekvenser av prosjekt bhg, at de begynner så tidlig og er der så lenge. Vi får se når de blir voksne, hva vi har stelt i stand. Forskere er ikke i tvil, alt over 6 timer er skadelig. Er ungen din over 6 timer i bhg skader du det. Men vi skal, vi må, «sånn er det». Og folk lurer på hvorfor diagnoser øker, psykiske problemer. Snart er alle våre unge håpefulle skadet. Dette satans stresset ødelegger også parforholdene. 

Det som foregår er SYKT. 

Anonymkode: 39b1d...cb1

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Prøver å kunne hente tidligere, slik at barnet mitt får en kortere dag i barnehagen.

Anonymkode: e529e...be1

Får slaven lov til det av arbeidsgiver da? Noen har jo noen lukrative hjemmekontor avtaler, andre kan aldri gå tidlig, f.eks de i butikk-kassene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får slaven lov til det av arbeidsgiver da? Noen har jo noen lukrative hjemmekontor avtaler, andre kan aldri gå tidlig, f.eks de i butikk-kassene 

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: f0bde...915

• Nyttig 1
Skrevet

Fakta om tidlig barnehagestart: 

I tillegg er det vist at denne stressreaksjonen inntrer uavhengig av om ettåringen er i store eller små barnegrupper, familiebarnehage eller basebarnehage. Det er fraværet av barnets primære omsorgspersoner som skaper stressreaksjonen; utfordringen det er for det lille barnet å være i barnehagen uten den tryggheten som mors og fars nærvær gir. Foreldrenes fravær fører til en alarmberedskap i barnet som gir seg utslag i et målbart forhøyet stressnivå.

Dette ansees ikke som positivt for barnet. Forhøyet nivå av kortisol omtales i denne stressforskningen som en negativ faktor. Det blir påpekt at vedvarende forhøyet stressnivå i tidlig barndom kan gi økt sårbarhet for stress gjennom hele livet.

Kan det være en sammenheng mellom tidlig barnehagestart for stadig flere ettåringer og økende forekomst av angst og stresslidelser blant barn og unge? Fulltids barnehage fra ett års alder er tidenes største omlegging av små barns omsorg. Denne strukturendringen ble igangsatt etter barnehageforliket i 2003, uten forutgående utredning, gjort av fagfolk med små barns utvikling og behov som spesialfelt, og uten følgeforskning som kunne gitt kunnskap om eventuelle negative effekter av et så tidlig skifte i primæromsorgen for så små barn.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er staten som pålegger norske foreldre å drive barnemishandling. Søvn er noe av det viktigste for de små og det er skadelig for utviklingen av hjernen både å sove for lite og vekkes i feil søvnfase. Mange utvikler adhd og andre plager ene og alene pga forstyrret søvn i oppveksten. I tillegg skal de være 8-9 timer i bhg, altså lenger enn foreldra er på jobb, for det er reisevei også. 9 timer presset sammen med et tjuetalls andre barn og lite voksenkontakt. Gråter de og savner foreldra kommer de ikke. De barnehageansatte kan være random vikarer som bare har en tilleggsjobb ved siden av studiene og er egentlig likegyldige. Sånn skal barna ha det, nå allerede fra 9 måneders alder. 
De sendes også syke i bhg med Paracet oppi stumpen og sitter syke i det kaoset. For vi skal på jobb. Ellers blir kollegaene sure på oss. Arbeidsgiver oppgitt. Sykt barn dagene går mot slutten. Alt er dyrere, alle må jobbe mer. Ungene skal vi se 3-4 timer per dag. 

Ungen din skulle fått sove. En av foreldrene skulle vært hjemmeværende. Barn er fulltidsjobb. De spår katastrofale konsekvenser av prosjekt bhg, at de begynner så tidlig og er der så lenge. Vi får se når de blir voksne, hva vi har stelt i stand. Forskere er ikke i tvil, alt over 6 timer er skadelig. Er ungen din over 6 timer i bhg skader du det. Men vi skal, vi må, «sånn er det». Og folk lurer på hvorfor diagnoser øker, psykiske problemer. Snart er alle våre unge håpefulle skadet. Dette satans stresset ødelegger også parforholdene. 

Det som foregår er SYKT. 

Hei. Dessverre er samfunnet lagt opp slik. Jeg studerer til barnehagelærer og jobber som vikar i en fast barnehage ved siden av. Jeg har også barn i barnehage. 

Tro meg, de vikarene jeg kjenner til et ikke likegyldige. Barna får alltid slappe av om de er slitne. Både store og små. 

De fra under året og generelt på småbarn får sove når de vil (før det er viktigere med søvnrutiner) , og det er MASSE kos og rolig lek. 

Jeg er forøvrig helt enig med deg, det er så utrolig trist at barna ikke kan være hjemme om de bare føler seg litt pjusk. 

Det er jo også bevist at barna får høyere stressnivå av å være i bhg, det er veldig synd at regjeringen driter fullt f i det. 

Derfor møter jeg det fra andre veien, og prøver å ta vare på de barna i bhg, slik at foreldrene kan gå på jobb med litt mindre dårlig samvittighet.. 

Men ingen av mine barn skal bli sendt i bhg eller skole om de er dårlig. 

Barna skal komme først ❤️❤️❤️

Anonymkode: 84e8c...c14

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis jeg har mulighet holder jeg barnet hjemme etter ei sånn natt. Hvis ikke gir jeg beskjed i barnehagen og sørger for å hente så tidlig som mulig den dagen.

Skrevet

HI her igjen.

Rakk ikke å skrive så mye i dag tidlig. Barnet mitt sover en time fra kl. 12.00 til 13.00, så jeg visste at det uansett ville bli mye bedre etter den luren. Ga også beskjed til de ansatte om at hun hadde sovet lite og at de bare måtte ringe hvis det var behov for at vi hentet henne. 

Uansett skulle hun være over fire timer i barnehagen før det var sovetid, synes i grunnen det er ille nok. Samtidig har vi litt utfordringer med sovingen hennes og trenger å holde døgnrytmen for å få henne i seng til kvelden igjen. Normalen nå er at hun sover en time fra 12.00 til 13.00 og sovner for kvelden kl. 22.30. 07.15 blir hun vekket igjen. Prøvde å redusere eller kutte dagsoving, men det fungerer ikke enda.

Pappaen hentet i barnehagen, men det virker som hun hadde hatt en fin dag. Nå i ettermiddag/kveld har hun vært i veldig godt humør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

HI her igjen.

Rakk ikke å skrive så mye i dag tidlig. Barnet mitt sover en time fra kl. 12.00 til 13.00, så jeg visste at det uansett ville bli mye bedre etter den luren. Ga også beskjed til de ansatte om at hun hadde sovet lite og at de bare måtte ringe hvis det var behov for at vi hentet henne. 

Uansett skulle hun være over fire timer i barnehagen før det var sovetid, synes i grunnen det er ille nok. Samtidig har vi litt utfordringer med sovingen hennes og trenger å holde døgnrytmen for å få henne i seng til kvelden igjen. Normalen nå er at hun sover en time fra 12.00 til 13.00 og sovner for kvelden kl. 22.30. 07.15 blir hun vekket igjen. Prøvde å redusere eller kutte dagsoving, men det fungerer ikke enda.

Pappaen hentet i barnehagen, men det virker som hun hadde hatt en fin dag. Nå i ettermiddag/kveld har hun vært i veldig godt humør.

22.30? Hvorfor i all vide verden legger du ungen så seint?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

HI her igjen.

Hvis hun sovner 2230 hver dag ville jeg kuttet duppen på dagtid, men du må være standhaftig og holde ut en stund. Denne dagsovingen er vanskelig. Hun sover nok 11-12 timer på natta når du kommer så langt 😊

Jeg har gjort som deg og gitt beskjed ved levering når barnet har sovet lite men ikke alt for lite, men ellers har jeg tatt hjemmekontor og latt barnet sove mer om det har vært riktig ille nattevåk. Om jeg følger i bhg kl 8 (da går storesøsken til skolen) eller kl 10 spiller ingen rolle når jeg sitter hjemme - iPad, frokost eller lek fungerer supert også når jeg er i ikke alt for viktige møter.

Anonymkode: 5dae2...d7b

Skrevet

Toåring legger seg 22.30? Anbefalt leggetid for den alderen er mellom 18.00 og 19.30. Barn skal alltid sove til de våkner av seg selv. Kun da vet man at de har fått nok søvn. 

Anonymkode: edc8b...aac

Skrevet

Sønnen min var også veldig avhengig av søvn for å ha en god dagsform neste dag. De nettene han hadde sovet dårlig av en eller annen grunn, sa jeg alltid i fra til barnehagen at "i natt har han sovet dårlig, så i dag kan dere vente dere blablabla". De visste om det og kjente han, så de kunne behandle han deretter og være litt i forkant.

Anonymkode: b7125...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...