Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spart i fond litt, det er vel ca 50 000 der nå. Men jeg lurer litt på om det heller lønner seg å bruke de pengene på billån eller lignende renta øker stadig, men igjen så har jeg pr nå 19% gevinst på fondet så det er fortsatt høyere enn lånet. Jeg har ikke noe problem med å betjene lånet... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg å ha pengene der hvor avkastningen eller renta er høyest. At du har 19% økning i fondet er ikke så veldig relevant, spørsmålet er hvilken avkastning du har hvert år. Har du hatt pengene i fond i 10 år så er ikke 19% spesielt mye. Har de vært i 1 år er det mye. Som eksempel. 

Anonymkode: 269f8...22e

Skrevet
8 hours ago, liv said:

Jeg har spart i fond litt, det er vel ca 50 000 der nå. Men jeg lurer litt på om det heller lønner seg å bruke de pengene på billån eller lignende renta øker stadig, men igjen så har jeg pr nå 19% gevinst på fondet så det er fortsatt høyere enn lånet. Jeg har ikke noe problem med å betjene lånet... 

Husk at staten skal ha 37,84% av gevinsten i skatt da :) 

Skrevet
10 hours ago, liv said:

Prøv å beregne alternativkostnaden for begge løp. Da vil di skjønne med en gang hva som er mest lønnsom.

https://snl.no/alternativkostnad

1 hour ago, newman01 said:

Husk at staten skal ha 37,84% av gevinsten i skatt da :) 

Tja ... politisk risiko har du ved alle måter å spare på dessverre. Vi får se om de prosentene blir stående med den neste borgerlige regjeringen, når ellers den skulle komme.

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt ann på hvor mye du har i lån til hvilken rente etc. 

Men 50k er jo ikke all verden så sikkert like greit å betale ned gjeld med mindtre du investerer fast.

Anonymkode: 39ba9...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...