Gå til innhold

Rema 1000 handleturer og personvern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et kort til personlig forbruk og et kort som hører til meg og samboers felleskonto. Vi har altså vært vårt kort til felleskonto da med samme kontonummer, men ikke samme kortnummer. Alle handleturene registreres i appen min med oversikt over varene jeg har kjøpt. Både ‘kvitteringer av kjøp med felleskontoen og mitt eget kort vises i appen. Nå lurer jeg på om samboer kan se hva jeg har handlet i sin app?  Vil tro han kan sjekke kvitteringene for det som blir kjøpt med samme kontonummer, altså fra felleskontoen? Men kan han også se kjøpene jeg har kjøpt med mitt kort i appen? Eller kan vi bare bare se det vi selv kjøper i hver vår app? 

Anonymkode: c88d9...f50

Skrevet

Smugrøyker?😂

Anonymkode: 621a6...577

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hmm interessant. 

Jeg kan ikke si med sikkerhet, men jeg vil tro at i hans app kan han se Sitt Kort og Deres Kort. 

Du kan i din app se Ditt Kort, og Deres Kort, men ikke Hans Kort? Regner med han også har begge kortene i sin app?

Da tror jeg heller ikke han kan se Ditt Kort, siden du ikke kan se Hans Kort.

Men er kjøpene fordelt på kortene? Dvs, ser du i appen hvilke kjøp som er gjort med hvilket kort?

Det høres uansett rart ut om han kan se dine kjøp - som ikke er gjort med Deres Kort. Ditt kort er jo i din personlige app, skulle en tro.

Anonymkode: 82b64...bb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Smugrøyker?😂

Anonymkode: 621a6...577

Spot on. Det og litt for mye sjokolade på hverdager😅  

• Hjerte 1
Skrevet

Det er bare du som har tilgang til eget kort og felleskort på Æ-kontoen. Vi har samme ordning med felles matkort som jeg har registrert på min Æ-app. Mens samboer bare har info til sitt eget bankkort på sin Æ-app, ikke vårt felles. Han vil i hvert fall ikke se hva du har handlet fra ditt eget bankkort med mindre du har lagt det til på hans app også. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hmm interessant. 

Jeg kan ikke si med sikkerhet, men jeg vil tro at i hans app kan han se Sitt Kort og Deres Kort. 

Du kan i din app se Ditt Kort, og Deres Kort, men ikke Hans Kort? Regner med han også har begge kortene i sin app?

Da tror jeg heller ikke han kan se Ditt Kort, siden du ikke kan se Hans Kort.

Men er kjøpene fordelt på kortene? Dvs, ser du i appen hvilke kjøp som er gjort med hvilket kort?

Det høres uansett rart ut om han kan se dine kjøp - som ikke er gjort med Deres Kort. Ditt kort er jo i din personlige app, skulle en tro.

Anonymkode: 82b64...bb5

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han har nemlig ikke lastet ned appen enda, men sier han skal gjøre det. Og nå er jeg redd han ser alle innkjøpene jeg har gjort ‘i smug’. Jeg vet med andre ord ikke om jeg ser hans kjøp, men om handleturene følger kortet og den enkeltes app. 

Skrevet
Gogglebox skrev (2 minutter siden):

Det er bare du som har tilgang til eget kort og felleskort på Æ-kontoen. Vi har samme ordning med felles matkort som jeg har registrert på min Æ-app. Mens samboer bare har info til sitt eget bankkort på sin Æ-app, ikke vårt felles. Han vil i hvert fall ikke se hva du har handlet fra ditt eget bankkort med mindre du har lagt det til på hans app også. 

Puh!😅

Han kan altså heller ikke se det som e betalt på felleskortet mitt i hans app? Selv om det er samme kontonummer lagt inn? 

Dette betyr også at vi vil kunne få ulike personlige priskutt i hver vår app? Ikke det samme basert på det som er kjøpt fra felleskontoen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Puh!😅

Han kan altså heller ikke se det som e betalt på felleskortet mitt i hans app? Selv om det er samme kontonummer lagt inn? 

Dette betyr også at vi vil kunne få ulike personlige priskutt i hver vår app? Ikke det samme basert på det som er kjøpt fra felleskontoen?

Jeg får nemlig ofte opp en type sjokolade jeg har dilla på som personlig priskutt. Og det hadde jeg skammet meg litt over om han fikk det opp som priskutt i hans app😅🙃 Vi har nettopp blitt samboere og han er litt sunnhetsfreak😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Puh!😅

Hvis dere skal legge inn felles bankkort i hans app, så vil han jo se det. Men det skal jo ikke være nødvendig hvis du allerede har appen. Den er jo knyttet til kontonummer, så den blir registrert uansett hvilket kort dere bruker. Det stemmer. Det vil da være du som må aktivere priskuttene hvis dere skal benyttere dere av de på felleskortet. Og han vil da få priskutt basert på det han handler med bankkortet han legger til. 

• Liker 2
Skrevet
Gogglebox skrev (12 minutter siden):

Hvis dere skal legge inn felles bankkort i hans app, så vil han jo se det. Men det skal jo ikke være nødvendig hvis du allerede har appen. Den er jo knyttet til kontonummer, så den blir registrert uansett hvilket kort dere bruker. Det stemmer. Det vil da være du som må aktivere priskuttene hvis dere skal benyttere dere av de på felleskortet. Og han vil da få priskutt basert på det han handler med bankkortet han legger til. 

Så han vil ikke få opp personlig priskutt på sjokoladene mine når han aldri handler sjokolade selv og han vil ikke se at jeg har handlet dette fra felleskontoen?. Han vil kun se det han har handlet i sin app på felleskortet sitt? Ikke mine handleturer med felleskort med felles kontonummer?

Beklager at jeg trenger det inn med t-skje🙈😅

Skrevet

Tror jeg bare skal handle røyk og sjokolade uten appen fremover for å være på den sikre siden😄 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så han vil ikke få opp personlig priskutt på sjokoladene mine når han aldri handler sjokolade selv og han vil ikke se at jeg har handlet dette fra felleskontoen?. Han vil kun se det han har handlet i sin app på felleskortet sitt? Ikke mine handleturer med felleskort med felles kontonummer?

Beklager at jeg trenger det inn med t-skje🙈😅

Det jeg sier er at han ikke kan legge inn felleskortet i sin Æ når den allerede er lagt til hos deg. Det går på kontonummer, og ikke kortnummer. Han vil få beskjed om at kontoen allerede er knyttet opp mot en annen bruker hvis han forsøker å legge det til. Og vil derfor ikke få lov til å legge til felleskortet i sin Æ. Jeg regner med at det dere opprettet felleskontoen i din bank og at han er disponent? Eller at dere har to bankkort tilknyttet ditt navn? Hvis du fortsatt vil være på den sikre siden så kan du scanne strekkoden i appen og betale med felleskortet. Da vil du ikke få kvittering for kjøpet i det hele tatt. Les mer om det her: https://www.rema.no/nyheter/verifiser-kontonummer-i-ae/

Endret av Gogglebox
  • Liker 1
Skrevet

Du vet det er sånn på trumf og?

Du får opp alle kvitteringer på kjøp tilknyttet norgesgruppen. 

Anonymkode: 030f0...ff6

• Nyttig 1
Skrevet

Din Æ-app, dine kjøp.

Men samtidig kan jeg ikke helt forstå hva bruk av felleskonto og tilgang til informasjon har med ditt personvern å gjøre i dette tilfellet? Det er en felles konto. Ergo felles ansvar og forpliktelser, og dere skal ha gjensidig rett til å vite hvordan felles penger brukes. 

I dette tilfelle vil jeg faktisk snu på det - du misbruker hans penger ved å overforbruke kortet til noe han ikke ville ha godkjent.

Anonymkode: 46495...325

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Din Æ-app, dine kjøp.

Men samtidig kan jeg ikke helt forstå hva bruk av felleskonto og tilgang til informasjon har med ditt personvern å gjøre i dette tilfellet? Det er en felles konto. Ergo felles ansvar og forpliktelser, og dere skal ha gjensidig rett til å vite hvordan felles penger brukes. 

I dette tilfelle vil jeg faktisk snu på det - du misbruker hans penger ved å overforbruke kortet til noe han ikke ville ha godkjent.

Anonymkode: 46495...325

Nei jeg er ikke så sjofel. Kjøper aldri dyre ting han ikke hadde likt på felleskortet. Kanskje da bare en sjokolade i ny og ne. Da sørger jeg derimot for handle inn tilsvarende av favoritt protein barene hans o.l i samme slengen for å gjøre det rettferdig;) Røyk tar jeg på eget kort.

Annonse
Skrevet (endret)

Dette har lite med personvern å gjøre. Det er en frivillig ordning dere har valgt.

Uansett er ditt kort kun ditt og informasjon om det er bare tilgjengelig for deg.

Endret av Rotemor
Skrevet

Hadde jeg vært samboeren din hadde jeg faktisk blitt skikkelig forbanna om jeg hadde funnet ut at du brukte felleskontoen til å kjøpe en masse privat dritt. Har du ikke egen konto?

Anonymkode: d4f63...7a0

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Siden når har Rema1000 personvern?  De dataene som deles er jo mer verdt enn rabattene du får. 

Anonymkode: e9e02...f9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 0.45):

Spot on. Det og litt for mye sjokolade på hverdager😅  

Gjør separate kjøp og betal kontant;)

Anonymkode: 692d6...cd7

Skrevet
On 8/29/2023 at 1:03 AM, AnonymBruker said:

Jeg får nemlig ofte opp en type sjokolade jeg har dilla på som personlig priskutt. Og det hadde jeg skammet meg litt over om han fikk det opp som priskutt i hans app😅🙃 Vi har nettopp blitt samboere og han er litt sunnhetsfreak😄 

Akkurat det har i hvert fall lite å si, jeg får nesten bare "personlig" tilbud på ting jeg aldri har kjøpt. Du får vise ham Rema-tråden på kg hvis han blir mistenksom 😅

Anonymkode: 12348...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...