Gå til innhold

broren min vil gi datter navn som ikke finnes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 hours ago, AnonymBruker said:

Olympia og Octavia kan ikke sammenlignes med fiktive navn. Olympia og Octavia er først og fremst personnavn. At det finnes en bil som de har brukt det navnet til etter at det er brukt som kvinnenavn i to tusen år kan ikke bety at folk ikke skal kunne kalle datteren sin det.

Eller tenker du at hvis noen plutselig kaller den nye modellen sin for ditt navn så må du skifte navn, for du kan jo ikke hete det samme som en bil?

Anonymkode: 2ccb6...b2a

De fleste i Norge hadde aldri hørt navnet Octavia før denne bilen kom på markedet, derav assosiasjon.

Hvis Marie plutselig ble det nye navnet på en ny tesla-modell, ville folk i Norge først og fremst assosiert det med kvinnenavnet, ikke bilen, da dette er ett vanlig navn her allerede.

Jeg synes folk kan kalle barnet sitt det de selv ønsker, men man burde ta høyde for at barnet skal leve med dette navnet hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er jeg litt romersk historie-nerd, men Octavia var jo leeeenge et vanlig navn. Jeg synes det er ganske kult. 

Octavia er like romersk som Marius og Magnus. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 1944d...953

Det er ikke ett problem at noen velger å kalle barnet sitt det, eller Jesus for den del. Det er jo også ett vanlig navn i f.eks sør-amerika.

I vest-afrika er Comfort ett vanlig navn. Jeg synes det er ett koselig navn i seg selv, men de første gangene jeg hørte det, tenkte jeg jo på tøymykner med en gang. Alle menneske assosierer ting med ting de kjenner til.

Corona er f.eks også ett latinsk navn, men det skal jo litt til å kalle barnet sitt det nå, nettopp pga. assosiasjoner.

La meg være krystallklar: jeg mener folk skal kunne barna dine hva de vil, men dessverre er det ikke sånn at 'navnet skjemmer ingen', og det må man tenke på for barnets del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...