Gåtefull Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 Hei. Jeg lurer på hva folk her inne tenker om dette. Selv klarer jeg ikke å bo med noen da det mer eller mindre har drept de forholdene jeg har hatt (paradoksalt nok). Begge gangene. 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Selvfølgelig kan man ha et seriøst forhold uten å bo sammen. Hvordan du og din partners forhold ser ut og hvordan dere velger å gjøre det, er opp til dere å bestemme sammen. Anonymkode: a06a6...336 14 7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 Kunne aldri fungert for min del. Blir mer som en fwb enn kjæreste da. Anonymkode: f762d...8a2 1
Gåtefull Skrevet 28. august 2023 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2023 Tja. Det å være under samme tak hele tiden er hvertfall ikke noe jeg ønsker. Jeg har med tiden blitt litt avhengig av å trekke meg helt tilbake om ting blir for mye. Så et samboerskap er fullstendig uaktuelt for min del. 4 1
Sophie-Ann Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Vi har ikke råd til å flytte sammen før minst en av ungdommene flytter ut. Men det stopper oss ikke fra å gifte oss. Ikke optimalt, men sånn må det bli. 1
Hulderen Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 Sophie-Ann skrev (27 minutter siden): Vi har ikke råd til å flytte sammen før minst en av ungdommene flytter ut. Men det stopper oss ikke fra å gifte oss. Ikke optimalt, men sånn må det bli. Er dere klar over at dere som gifte må ha felles adresse i folkeregisteret?
Sophie-Ann Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Hulderen skrev (11 timer siden): Er dere klar over at dere som gifte må ha felles adresse i folkeregisteret? Kan ikke se at det gjelder i dag? Har googlet og googlet, og finner ikke ut hvor det står? 3
Hulderen Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Sophie-Ann skrev (3 timer siden): Kan ikke se at det gjelder i dag? Har googlet og googlet, og finner ikke ut hvor det står? Det ser faktisk ut som du har rett! https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-et-ektepar-med-felles-barn-ha-saerbo/ Det må ha vært en lovendring i løpet av de siste årene. For vi forsøkte å få bo i hver vår kommune for noen få år siden, pga en bolig med boplikt. Men når jeg skulle melde flytting til folkeregisteret, så kom det krav om attest på at vi hadde tatt ut separasjon. Vi spurte en advokat, som da bekreftet at ektefeller ikke kan bo hver for seg.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 Hulderen skrev (5 minutter siden): Det ser faktisk ut som du har rett! https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-et-ektepar-med-felles-barn-ha-saerbo/ Det må ha vært en lovendring i løpet av de siste årene. For vi forsøkte å få bo i hver vår kommune for noen få år siden, pga en bolig med boplikt. Men når jeg skulle melde flytting til folkeregisteret, så kom det krav om attest på at vi hadde tatt ut separasjon. Vi spurte en advokat, som da bekreftet at ektefeller ikke kan bo hver for seg. Jeg har ikke samme folkeregistrert adresse som mannen. Postadresse derimot er lik. Vi giftet oss i fjor. Ikke fått noe styr med dette. Eier min egen leilighet et annet sted, men bor med mannen. Anonymkode: e2e37...a7a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 Lykkelig mangeårig særboer her! Vi har hver våre barn og husholdning, er sammen når vi vil. Fungerer veldig bra for oss og våre barn ( ungdommer ). Det blir anderledes dersom dere tenker dere skal ha felles barn, da tror jeg ikke dette hadde gått i lengden… Anonymkode: 8615b...0e5 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 Jeg kunne ikke bodd med noen, fast. Fordi jeg har barn. Og har selv prøvd ste-rollen og funnet ut at det ikke er for meg.. Kunne fint hatt en kjæreste, som har barn, men at vi var med barna våre alene, og kjærester utenom.. Særboer? Anonymkode: 2c8a4...477 3 1
Sophie-Ann Skrevet 29. august 2023 #12 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lykkelig mangeårig særboer her! Vi har hver våre barn og husholdning, er sammen når vi vil. Fungerer veldig bra for oss og våre barn ( ungdommer ). Det blir anderledes dersom dere tenker dere skal ha felles barn, da tror jeg ikke dette hadde gått i lengden… Anonymkode: 8615b...0e5 Ingen felles barn her. Vi har mer enn nok med de vi har 😵💫😝.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #13 Skrevet 29. august 2023 Gåtefull skrev (21 timer siden): Tja. Det å være under samme tak hele tiden er hvertfall ikke noe jeg ønsker. Jeg har med tiden blitt litt avhengig av å trekke meg helt tilbake om ting blir for mye. Så et samboerskap er fullstendig uaktuelt for min del. Men hva er det som hindrer deg å trekke deg helt tilbake om du er samboer? Mener ikke at man ikke kan være i seriøst forhold uten å bo sammen heller. Men jeg og mannen har bodd sammen i mange år, vi tilbringer ofte kveldene i hvert vårt rom. Kan fint gjære ting sammen også, men begge synes det er deilig med tid for seg selv og egne hobbyer, og bare litt pause fra folk generelt. Selv om vi stort sett trives veldig godt sammen. Anonymkode: d6462...6ae
Sophie-Ann Skrevet 29. august 2023 #14 Skrevet 29. august 2023 Hulderen skrev (13 minutter siden): Det ser faktisk ut som du har rett! https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-et-ektepar-med-felles-barn-ha-saerbo/ Det må ha vært en lovendring i løpet av de siste årene. For vi forsøkte å få bo i hver vår kommune for noen få år siden, pga en bolig med boplikt. Men når jeg skulle melde flytting til folkeregisteret, så kom det krav om attest på at vi hadde tatt ut separasjon. Vi spurte en advokat, som da bekreftet at ektefeller ikke kan bo hver for seg. Ja, heldigvis! Jeg ble super stresset når jeg leste svaret ditt…så det ordner seg nok for oss ♥️ 3
Hulderen Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 Sophie-Ann skrev (Akkurat nå): Ja, heldigvis! Jeg ble super stresset når jeg leste svaret ditt…så det ordner seg nok for oss ♥️ Skjønner godt at du ble stresset, beklager det. Men det er veldig bra at regelen har blitt endret. For det har vært flere saker i media om folk som fikk problemer pga den regelen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #16 Skrevet 29. august 2023 Kjæresten min er en som trenger alenetid (og spiller trommer), og jeg har barn fra før av, så her passer det godt å bo på forskjellige steder. Vi har et seriøst og veldig bra forhold 😊 Anonymkode: 84cc2...28a 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #17 Skrevet 29. august 2023 Gåtefull skrev (På 28.8.2023 den 23.10): Hei. Jeg lurer på hva folk her inne tenker om dette. Selv klarer jeg ikke å bo med noen da det mer eller mindre har drept de forholdene jeg har hatt (paradoksalt nok). Begge gangene. Jeg levde kun i særboer forhold i 20-årene. Trodde aldri jeg skulle klare å bo sammen med noen. Da jeg bikker 28-30 så varte forholdene i ett-to år. Helt til han ville ‘videre’ og flytte sammen…og jeg bakket ut. Så de dumpet meg pga det. Forståelig nok siden de ville etablere seg. Så traff jeg den rette 5 år senere og da klaffet det bare. Var sammen 1 år før jeg ble gravid og vi flyttet sammen ett halvt år senere. Det har gått veldig bra på sjette året nå:) Anonymkode: 25b90...684
Gåtefull Skrevet 31. august 2023 Forfatter #18 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 21.34): Men hva er det som hindrer deg å trekke deg helt tilbake om du er samboer? Mener ikke at man ikke kan være i seriøst forhold uten å bo sammen heller. Men jeg og mannen har bodd sammen i mange år, vi tilbringer ofte kveldene i hvert vårt rom. Kan fint gjære ting sammen også, men begge synes det er deilig med tid for seg selv og egne hobbyer, og bare litt pause fra folk generelt. Selv om vi stort sett trives veldig godt sammen. Anonymkode: d6462...6ae Altså, det har litt bakgrunn i at i det siste forholdet jeg var i så ble jeg hakket ned på. Typ for den minste "feil". Vi bodde riktignok ikke sammen, men den sjansen tar jeg rett og slett ikke. Det gjør ikke situasjonen bedre at jeg ikke ønsker barn og at det er uaktuelt for meg å være i et forhold med en som har det fra før.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 Jeg har hatt to kollegaer som ikke bodde med sin kjæreste/ektemann. De bodde sammen så lenge ungene bodde hjemme, men når ungene ble store, flyttet hun vekk og fulgte drømmen sin. De jobber i perioder mye, og besøker hverandre når det passer. Hun andre ønsker ikke ansvaret med barn, og da hennes kjæreste hadde barn fra tidligere bestemte de seg for å bo hver for seg. Hun kjenner ungene godt, deltar i deler av hverdagen dems og overnatter innimellom hos han når de er der, men hun elsker friheten som barnløs. De har vært sammen i over fem år. Anonymkode: 7dd9c...606
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 Har prøvd begge deler og har et mer seriøst forhold som særboer enn som samboer. Vi er likestilte med gifte ,ikke juridisk, jeg vet det, men på alle andre måter. Vi har alle forpliktelser overfor hverandre. Anonymkode: 52bcc...06b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå