Gå til innhold

Datter som er så veldig sjalu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mine døtre er ofte på tur med min bestekompisen, som også har to døtre. Hans minste datter er tre, veldig utadvent og blir veldig lett glad og klengete på folk. Hun er blitt klengete på meg, og når vi har vært på turer sammen så skal hun holde i hånden, hun skal ha kos, tulle og tøyse med meg hele tiden. Jeg prøver å begrense dette, og sier ofte at hun skal klenge på pappaen sin. Men det vil hun selvfølgelig ikke. Jeg prøver å overse mye av det, men små er hun da tre og jeg tillater derfor også en god del av denne oppførselen. Hun er jo bare en stor gladfis. Men min yngste datter på 9 er ekstremt sjalu. Og blir skikkelig poddete når 3 åringen klenger på meg. Da skal hun stjele oppmerksomheten min og det blir en konkurranse. Når 3åringen ikke klenger, så er det ikke interessant for min 9åring heller. Da bryr hun seg ikke. Jeg har forklart opp og ned i mente at jeg selvfølgelig ikke er mor til 3åringen, at hun er liten og at hun klenger på alle hun er glad i (for det gjør hun, Det er bare at min 9åring legger bare merke til når hun klenger på meg). Men min 9åring er veldig flink med 3åringen og tar seg veldig godt av henne når de er de to. Da hjelper hun til å kle henne, skifte bleie, gå på do, leke, passe på osv. Faren til 3 åringen ser også dette, og prøver iherdig å få 3åringen til å klenge mindre, gjøre seg selv interessant, tar alle nødvendige gjøremål som bleieskift og hva-det-skulle-være. Men det blir liksom til at vi alle går og "venter" på sjalusiutbrudd fra 9åringen eller sinneutbrudd fra 3åringen uansett hvordan vi prøver å løse situasjonen. 

Hva skal man gjøre i slike situasjoner? Det er veldig slitsomt i lengden, for oss alle.  Vi vil jo bare ha det gøy, sammen med barna. 

Anonymkode: 19d77...ea5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke flytt sammen. Begrens turene. Kan ikke dere to være «bestekompiser» uten barna? De er ikke søsken.  Det er ingen grunn til at treåringen skal ha så mye anledning til «å klenge» på deg, og en niåring så mange anledninger til enten å passe og skifte bleie(!?) osv, og å bli sjalu. Er dere på tur, går dere vel tur, og sjeldent det passer for både tre-og niåring, så bør kanskje ikke være så ofte. Barna behøver ikke være del av voksne vennskap, vanlig omgang mellom familier blir lettere når den minste er eldre og de bare kan se på en film eller noe når de er på besøk.
Er dere kjærester som veldig gjerne vil være mest mulig sammen, er niåringen sjalu med god grunn. Treåringen er en direkte trussel. Rådene da er de samme. Hun bør få ha moren sin og familien sin i fred, andre barn trenger ikke komme så mye på besøk.  

Anonymkode: bef98...1e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som om hele gruppa roterer rundt 3-åringen. 

Anonymkode: fdbf8...d0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke 3-åringen en mor? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke flytt sammen. Begrens turene. Kan ikke dere to være «bestekompiser» uten barna? De er ikke søsken.  Det er ingen grunn til at treåringen skal ha så mye anledning til «å klenge» på deg, og en niåring så mange anledninger til enten å passe og skifte bleie(!?) osv, og å bli sjalu. Er dere på tur, går dere vel tur, og sjeldent det passer for både tre-og niåring, så bør kanskje ikke være så ofte. Barna behøver ikke være del av voksne vennskap, vanlig omgang mellom familier blir lettere når den minste er eldre og de bare kan se på en film eller noe når de er på besøk.
Er dere kjærester som veldig gjerne vil være mest mulig sammen, er niåringen sjalu med god grunn. Treåringen er en direkte trussel. Rådene da er de samme. Hun bør få ha moren sin og familien sin i fred, andre barn trenger ikke komme så mye på besøk.  

9Åringen skifter bleie og duller med henne fordi hun liker det og er en slik person. Jeg har aldri bedt henne og å gjøre det. De to leker utrolig godt når de er de to sammen. Min 9åring er den som er kjent for å følge alle de andre barna inn til vaksine hos helsesykepleier, som kler på de mindre barna når hun selv gikk i barnehagen, tar vare på de rundt seg. Så det er oppgaver hun liker å gjøre og selvfølgelig ikke en plikt. 

Ja vi har begge egne familier, men vi har tenkt, at når vi likevel sitter som aleneforeldre, i hver vår stue, at vi like gjerne kan finne på ting sammen. Vinn'vinn skulle det være.. 

Nei vi er ikke kjærester. 

Og mye/ofte er jo veldig relativt. I løpet av 2023 har vi vært på 3 dagsturer (noen timer i skauen) 2 helgeturer og en litt lengre langhelg. For meg er dette relativt ofte. Men objektivt sett, over 9 mnd, så er det vel kanskje ikke så ofte. Hva vet jeg. Synes liksom at man skal kunne sosialisere seg såpass rundt andre. 

Eldste barnet mitt synes ikke dette er et problem, ikke eldste hans heller. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har ikke 3-åringen en mor? 

Selvfølgelig har treåringen en mor. Men hun bor ikke her i fylket, så hun kjenner jeg ikke. 

Ts

Skrevet

Pottetrening?

Anonymkode: 4a2ef...472

Skrevet

Snakk ordentlig med barnet ditt og spør hvilke følelser hun har rundt det, at du ser at det plager henne. Uten fordømmelse eller formaninger. Spør henne hva hun tenker kan være en løsning og se om det kan være en løsning for dere alle. Finn et kompromiss.

Da tar du henne på alvor, men lærer henne også viktigheten av at man må finne kompromiss for å fungere sammen med andre. 

Anonymkode: 78bcd...831

• Liker 1
Skrevet

Bare begrens omgangen. En treåring tar utrolig mye fokus, og det er ingen grunn til at en niåring skal ha det gøy med en treåring til stadighet. Turer og aktiviteter er morsommere og kjekkere for en niåring uten en treåring på slep. Du ønsker tydeligvis å omgås denne mannen og treåringen, og datteren din er sjalu med god grunn. Du kan dyrke dette "vennskapet" uten barna. Du vil bare "ha det gøy sammen med barna", men verken barna eller dere har det noe gøy når det er sjalusi og sinneutbrudd og du syns det er et problem. 

Mannen har det bra, du fikser dette med alle barna, sant? bare slutt og konsentrer deg om dine egne barn. Et besøk i ny og ne, en søndagstur i skogen er sikkert ok, men da er det ingen grunn til at treåringen skal klenge på deg heller. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hva betyr "poddete"?

Anonymkode: adad7...eb4

Skrevet

Ville begrenset omgangen med kompis og hans døtre, høres ut som det vekker litt følelser hos datteren din. Jeg har også barna 50%, og ungene ønsker min oppmerksomhet når jeg har dem. Ikke besøk/tur med kompis/venninner og diverse. 

Anonymkode: 23098...8a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare begrens omgangen. En treåring tar utrolig mye fokus, og det er ingen grunn til at en niåring skal ha det gøy med en treåring til stadighet. Turer og aktiviteter er morsommere og kjekkere for en niåring uten en treåring på slep. Du ønsker tydeligvis å omgås denne mannen og treåringen, og datteren din er sjalu med god grunn. Du kan dyrke dette "vennskapet" uten barna. Du vil bare "ha det gøy sammen med barna", men verken barna eller dere har det noe gøy når det er sjalusi og sinneutbrudd og du syns det er et problem. 

Mannen har det bra, du fikser dette med alle barna, sant? bare slutt og konsentrer deg om dine egne barn. Et besøk i ny og ne, en søndagstur i skogen er sikkert ok, men da er det ingen grunn til at treåringen skal klenge på deg heller. 

Og du? a"vi har begge egne familier, men vi har tenkt, at når vi likevel sitter som aleneforeldre, i hver vår stue, at vi like gjerne kan finne på ting sammen. Vinn'vinn skulle det være"

Hvem vinner, hvem taper? Han har barnevakt og underholdning og aktiviteter og en bonusmor og lekekamerater og pass til det mest krevende barnet,  (nå bare spekulerer jeg:) med en mor i et annet fylke, har han sikkert annenhver-helg samvær. På 8.måneder har du da vært tilstede 40% av hans samværstid med sine barn. Ingen grunn til at en treåring knytter seg til deg? 
At niåringen fornemmer plasen sin som yngstemann i familien truet? Jeg kommer ikke på noen familieaktiviteter som er gøyere hvis vi har med en treåring enn hvis vi kun er større barn?

Hva vinner du? En "bestevenn". Hvorfor skriver ikke han inn her og ber om råd hvordan han bør få sitt barn til å tilpasse seg og kompromisse og sosialisere seg bedre med "bestevenninnens" barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...