Gå til innhold

Hvor sent er det innafor å dele en graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger flere synspunkter her enn bare vårt eget. 

Vi trodde vi hadde fått de barna vi skulle ha. Det trodde alle. Nå venter vi et barn til, men kjenner ingen glede av å skulle fortelle. Hans slekt, inkludert foreldre, har kun tid til oss når vi har nyfødt. Bryr seg nada senere, annet enn i SoMe. Kommer i bursdager, men ellers hører vi lite til ingenting. Aldri noe spørsmål om hvordan det går. Min slekt er noe nærere, ringer og spør hvordan det går og tar initiativ til å treffe barna, selv om jeg ikke har et kjempenært forhold til flere av dem. 

Vi synes det er godt at ingen vet, og ønsker å vente lengst mulig med å dele. Vi vurderer også å legge det ut på Facebook istedet for å ringe rundt, da i en post som kun slekt av oss ser i første omgang, også åpne for venner etterpå. Vet at hans mor kommer til å bli misfornøyd, mens resten trolig tar det helt fint (mamma er feks typen til å gifte seg i hemmelighet). Har ikke lyst til å dele med svigermor før andre heller da hun forteller videre med en gang. Tror ikke hun blir glad heller, for fikk streng beskjed om at vi ikke måtte få for mange barn fordi de andre barna hennes skulle også gi henne barnebarn - hva nå enn det skal bety.

Hvor sent er innafor? Etter OUL? Enda senere? Hvor går grensen for når folk blir fornærmet? Og om folk tenker at Facebook (igjen, kun familie/slekt) blir helt krise, forslag til andre metoder som ikke innebærer fysisk tilstedeværelse eller telefonsamtale? Vil ikke såre unødig, men ingen av oss vil si det face to face, så alle tips tas imot med stor takk. 

Anonymkode: 11eef...190

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send en melding med bilde av ultralyd og termindato. 

Hvis man ikke klarer å presse ut et gratulerer da, så ville jeg nok revurdert kontakten.. 

Anonymkode: 1ce73...506

Skrevet

Dere har ingen plikt til å fortelle noen (unntatt arbeidsgiver). Du kan godt vente til det er godt synlig. Det holder å fortelle det når du allikevel snakkes på telefon. Jeg ville ikke brukt Facebook, men heller satset på at de som.ønsker å vite fanger det opp etter hvert. La mannen din fortelle sin mor når dere er klare, så ordner hun videre formidling :)

Anonymkode: fa9d2...a10

• Liker 3
Skrevet

Dere har da ikke noen opplysningsplikt overfor noen andre enn evt arbeidsgivere i forbindelse med permisjon. 

kan til og med vente til etter fødselen om så.

Anonymkode: f57de...eb1

Skrevet

Hvorfor skal noen bli fornærmet for når dere forteller det? Ingen jeg kjenner forventer å få vite det hverken tidlig eller innenfor en gitt tidsperiode. Barnet kommer når det er planlagt å komme uansett. Er i uke 17 og enda ikke fortalt foreldre. Vi har veldig god og tett kontakt. Men av ulike årsaker er det kun vi som vet her og nå :) 

Anonymkode: 3eaa7...c2b

Skrevet

Tolker det slik at du er skuffet over din svigermor og nesten har lyst å ta igjen litt ved å ikke fortelle. Men jeg skjønner deg godt, veldig godt. 
merkelig ting å si at dere ikke bør få så mange barn fordi hun skal bli bestemor til flere enn bare deres. Hun får det til å handle om seg. 
Jeg har snart voksne barn nå, men jeg husker jo godt da de var små. Ble veldig sårbar og skuffet om svigermor sa nei til barnevakt når jeg var helt utslitt. Mannen min var på Nordsjøen. 
Nå har hennes andre sønn fått barn og de passer hun hele tiden. Men nå er hun pensjonist og har mer tid også, men det var ikke samme da våre var små. 
resultatet?? Mine barn har tett og nær kontakt med mormor, og litt mer avstandsforhold til farmor. 
Dette er jo hennes tap. Hun klager litt på at de aldri besøker henne.. 

Anonymkode: c94f7...7aa

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns ikke du må  noen ting jeg😊 Det høres ikke ut som at familien er så veldig støttende, og det var en meget spesiell kommentar fra svigermor ang. barn. Du er i en spesiell tilstand, så ta vare på deg selv og ikke la hensyn til andre gå på bekostning av hensynes til deg selv. Vent så lenge dere vil, så kan jo mannen si det til sin mor. 

Vi fortalte min familie i uke 14, resten i uke 20. Syns det var helt greit å slippe å si det til resten, og heller la jungeltelegrafen gjøre jobben. Kommer ikke til å legge ut noe på some, ikke når ungen er født heller. Syns det er koselig at ikke alle vet, men kun de vi bryr oss om. 

Anonymkode: e9b80...cf6

Skrevet

Ikke si noe i det hele tatt. De er jo ikke så interesserte uansett. Gjør det som føles godt for deg. Det er ditt svangerskap. Drit i de andre.

• Liker 1
Skrevet

Dere gjør som en annen skriver, sender en melding. Han til sin familie, du til din. Det er så utrolig kjipt å få nyheter om familien på Facebook, har fått det pga ubetenksomhet selv (ikke dødsfall heldigvis, mer av typen ny jobb eller kjøpt seg hus) og det var utrolig sårende. 

Anonymkode: e50e3...486

Skrevet

Man ringer og forteller til foreldre og søsken om man har et nogen Lunde normalt familieforhold. I tillegg besteforeldre om de er i live. Ellers er det bare å benytte Facebook. Det beste er å gjøre det før de ser det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trenger flere synspunkter her enn bare vårt eget. 

Vi trodde vi hadde fått de barna vi skulle ha. Det trodde alle. Nå venter vi et barn til, men kjenner ingen glede av å skulle fortelle. Hans slekt, inkludert foreldre, har kun tid til oss når vi har nyfødt. Bryr seg nada senere, annet enn i SoMe. Kommer i bursdager, men ellers hører vi lite til ingenting. Aldri noe spørsmål om hvordan det går. Min slekt er noe nærere, ringer og spør hvordan det går og tar initiativ til å treffe barna, selv om jeg ikke har et kjempenært forhold til flere av dem. 

Vi synes det er godt at ingen vet, og ønsker å vente lengst mulig med å dele. Vi vurderer også å legge det ut på Facebook istedet for å ringe rundt, da i en post som kun slekt av oss ser i første omgang, også åpne for venner etterpå. Vet at hans mor kommer til å bli misfornøyd, mens resten trolig tar det helt fint (mamma er feks typen til å gifte seg i hemmelighet). Har ikke lyst til å dele med svigermor før andre heller da hun forteller videre med en gang. Tror ikke hun blir glad heller, for fikk streng beskjed om at vi ikke måtte få for mange barn fordi de andre barna hennes skulle også gi henne barnebarn - hva nå enn det skal bety.

Hvor sent er innafor? Etter OUL? Enda senere? Hvor går grensen for når folk blir fornærmet? Og om folk tenker at Facebook (igjen, kun familie/slekt) blir helt krise, forslag til andre metoder som ikke innebærer fysisk tilstedeværelse eller telefonsamtale? Vil ikke såre unødig, men ingen av oss vil si det face to face, så alle tips tas imot med stor takk. 

Det spørs. Vil dere ha et forhold til dem i det hele tatt? Hvis ikke. Kjør på!

Vi fortalte familien i uke 13 og andre litt sånn sporadisk. Det endre faktisk med at det viste seg at jeg hadde glemt å fortelle det til en god venninne i uke 34 😅 hun tok det greit da..

Anonymkode: 040ad...856

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for alle svar. Da har vi delt med alle som er aktuelle. Om noen ble fornærmet over at det ble delt "sent" så har de ikke vist det, og bare det er egentlig litt godt. Dog ingen entusiasme fra svigermor, bare kort svar med spørsmål om når termin er. Jaja. Kunne vært verre. 

On 8/28/2023 at 10:34 PM, AnonymBruker said:

Tolker det slik at du er skuffet over din svigermor og nesten har lyst å ta igjen litt ved å ikke fortelle. Men jeg skjønner deg godt, veldig godt. 
merkelig ting å si at dere ikke bør få så mange barn fordi hun skal bli bestemor til flere enn bare deres. Hun får det til å handle om seg. 
Jeg har snart voksne barn nå, men jeg husker jo godt da de var små. Ble veldig sårbar og skuffet om svigermor sa nei til barnevakt når jeg var helt utslitt. Mannen min var på Nordsjøen. 
Nå har hennes andre sønn fått barn og de passer hun hele tiden. Men nå er hun pensjonist og har mer tid også, men det var ikke samme da våre var små. 
resultatet?? Mine barn har tett og nær kontakt med mormor, og litt mer avstandsforhold til farmor. 
Dette er jo hennes tap. Hun klager litt på at de aldri besøker henne.. 

Anonymkode: c94f7...7aa

Nja, ja og nei. Jeg er definitivt skuffet. Hadde et veldig godt forhold til min første svigermor, og kanskje forventer jeg rett og slett for mye av dama. Men synes liksom LITT engasjement hadde vært fint, om ikke for meg så for mannen og barna. Jeg tror det handler mest om at jeg ikke ønsker at hennes venner får vite ting før mine venner, og at jeg ville utsette for å også utsette skuffelsen over manglende engasjement. Har feks aldri fått spørsmål om hvordan ultralyder har gått, mens svigerfars eks var veldig engasjert igjen så kontrasten ble nok veldig stor. Men hun er da ikke i bildet mer. 

Men det blir nok som du sier, at barna våre får et nærere forhold til sin mormor og morfar enn farmor (og farfar). Innbiller meg også at hun kommer til å stille opp mer hvis de andre barna får barn, for de er sammen nesten hver helg. 

On 8/29/2023 at 8:48 AM, AnonymBruker said:

Det spørs. Vil dere ha et forhold til dem i det hele tatt? Hvis ikke. Kjør på!

Vi fortalte familien i uke 13 og andre litt sånn sporadisk. Det endre faktisk med at det viste seg at jeg hadde glemt å fortelle det til en god venninne i uke 34 😅 hun tok det greit da..

Anonymkode: 040ad...856

Det var det da. Joda, vi vil jo det. Men av og til får jeg følelsen av at vi ikke er ønsket. Har ikke vært noen konflikter eller noe som skulle tilsi at noe er galt, men likevel er det påfallende mye som vi aldri blir invitert til å delta på, som jeg tenker kanskje hadde vært naturlig at også vi (les mannen) fikk beskjed om og invitasjon til. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...