Gå til innhold

Blir så irritert av at alle skal ha en mening om hvordan vi (jeg) skal se ut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 163 høy. Jeg var på det meste 63 kilo. Og da var det flere som mente jeg kunne gå ned noen kilo "for egen velvære" som de sa. Så tok jeg av da. Startet å passe kostholdet, samtidig som jeg trente. Tok av 10 kilo, og plutselig skal alle mene at jeg skal legge på meg "for egen velvære". Altså, hva er det med folk som skal legge seg opp i hvordan andre skal ha det? Hvorfor kan man ikke gjøre noe selv, uten at "alle" andre skal mene noe?  

Jeg har aldri vært stor, og heller aldri petit, men sånn akuratt passe midt i mellom uansett hvor på vekt-skalaen jeg har vært. 

Anonymkode: 3a11f...0d5

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips: Ikke bry deg så mye om hva andre folk syns.

Gjør livsstilsendringer o.l. for din egen del, ikke for noen andres del.
Om du ønsker å ta av noen kilo, gjør det (for din egen del).
Om du ønsker å legge på deg noen kilo, gjør det (for din egen del).

Anonymkode: 8d316...a5a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Merkelig. Hvilke folk er det du omgås med? Jeg har både vært slank og noen kilo for mye, og ingen har noen gang kommentert vekten min på den måten. Det er ikke vanlig oppførsel. 

Uansett, hvorfor bryr du deg? Hold den vekten du faktisk trives med. Så lenge du ikke er veldig undervektig eller veldig overvektig, så er du good. Det er da samme faen hva andre tenker. 

Anonymkode: 34bec...cfa

• Liker 4
Skrevet

Hvem er alle disse menneskene som maser om vekta di?

Anonymkode: 5a8f3...af9

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 163 og veide på det minste 50 og på det meste 75 og nå 68. Ingen kommentarer har jeg noen gang fått, jeg er tydeligvis heldig med mine venner. Jeg ville svart med at jeg er fornøyd med den jeg er.

Anonymkode: 0d187...b9c

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er 163 høy. Jeg var på det meste 63 kilo. Og da var det flere som mente jeg kunne gå ned noen kilo "for egen velvære" som de sa. Så tok jeg av da. Startet å passe kostholdet, samtidig som jeg trente. Tok av 10 kilo, og plutselig skal alle mene at jeg skal legge på meg "for egen velvære". Altså, hva er det med folk som skal legge seg opp i hvordan andre skal ha det? Hvorfor kan man ikke gjøre noe selv, uten at "alle" andre skal mene noe?  

Jeg har aldri vært stor, og heller aldri petit, men sånn akuratt passe midt i mellom uansett hvor på vekt-skalaen jeg har vært. 

Anonymkode: 3a11f...0d5

Vet ikke hvor gammel du er men dette er veldig tenårings bemerkninger. 
Det er din kropp, og ingen har rett til å mene noe om den. 
Neste gang noen sier noe kan du kanskje si at du er fornøyd slik du er, og snu tema på noe annet. 
Du høres helt normalvektig og fin ut. 

Anonymkode: fcefd...c23

Skrevet

Hvem sier sånt? Hvem omgås du?

Gikk du virkelig ned i vekt fra en normalvekt som du var komfortabel med fordi en random sa at du burde det? Og nå da, er du fornøyd med vektnedgangen? Trivs du med nåværende vekt? Har du det bra med deg selv?

Du må ta eierskap over egen kropp, kjære deg! DU bestemmer.

Anonymkode: 1563f...087

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvem sier sånt? Hvem omgås du?

Gikk du virkelig ned i vekt fra en normalvekt som du var komfortabel med fordi en random sa at du burde det? Og nå da, er du fornøyd med vektnedgangen? Trivs du med nåværende vekt? Har du det bra med deg selv?

Du må ta eierskap over egen kropp, kjære deg! DU bestemmer.

Anonymkode: 1563f...087

Ikke lett hvis det er nære familiemedlemmer som kommenterer vekten hver gang man møtes.

Anonymkode: 5ba40...242

• Liker 1
Skrevet

Neste gang noen skal ha en "formening" om hvordan du skal se ut kan du si til de, se deg i speilet! Ser du det? Der er personen du skal bry deg om utseendet til!

Anonymkode: 10d04...421

• Liker 2
Skrevet

Tror det ofte bunner i misunnelse, eller et slags behov for å hevde seg selv ved å trykke andre ned og gjøre dem mindre ved å fortelle at det er noe feil med kroppen deres.

Jeg er 168, 60 kg og har helt normal BMI. Jeg får likevel kommentarer på maten min, rare blikk hvis jeg har mye grønnsaker og lite kjøtt på tallerkenen. Spørsmål som "slanker du deg? Det må du ikke gjøre!" Når jeg blir tilbudt kake eller godterier så ender det nesten med tvang fordi "Du er jo tynn, du kan spise kake"

Jeg tenker mitt om sånne folk, for å si det sånn.

Skrevet

Slik har det alltid vært for meg også, jeg er 160 høy og har vært alt i fra 50 til 72 kg. Nå ligger jeg på 62-63. Alle skal ha en mening om kroppen min. Bestemoren min var ekstrem: «nei syns du ikke du er blitt litt for tykk nå, nå bør du slanke deg». 
Hadde også en venninne som nettopp sa at hun syns hun var så stygg med stor rumpe, og se på min fikk henne ikke til å savne den, var så tungt å bære ei stor rumpe»🙈 

Å når jeg var tynnere var det jo så stygt for da måtte jeg spise, jeg så syk ut osv. 

Har også fått hørt at «det er lov å gå forbi kakedisken». Du «bør slanke deg minst 8 kg». «Du var jo så mye tynnere før», «jeg trivdes ikke når jeg var så stor som deg». 
«hæææ har du mindre str enn meg ?? Du ser like stor ut som meg» osv osv listen er lang.

Lurer noen gang på hva som foregår i hodene på folk ?😳føler de seg bedre kanskje når de må snakke nedsettende til andre? 

Anonymkode: f609b...86d

Skrevet

Så mange stygge kommentarer folk opplever å få 😔 Jeg har ca hele livet vært overvektig, bmi på 26-27 nå og har vært større. Det er overraskende mange som poengtere det når jeg går ned. Går vell en del ned og litt opp jevnt og trutt uten å henge meg opp i det selv. Men det er ingen som gir kjipe kommentarer om at nå må jeg se å slanke meg, henger seg veldig opp i matmengde o.l. 

Skrevet

Opplevde det samme når jeg gikk ned i vekt. Når jeg veide 2 kg for mye fikk jeg ike kommentar, men når jeg ble tynn var det visst greit å kommentere kroppen min. Du er så tynn, det er ikke alle som kler det osv. Tenker de var sjalu 

Anonymkode: f52bb...8db

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er så skrullete å uoppfordret kommentere andres vekt!

Mange sier "oi, så slank og fin du har blitt!" eller lignende når noen de vet kanskje strever med vekta har gått ned. Jeg kommenterer ikke det heller, for plutselig er de opp igjen f.eks. Fine folk er de jo uansett.

Kun hvis noen snakker om hvor godt det er å endelig kose seg med trening, eller har funnet balanse mellom aktivitet, matinntak osv. så kan jeg si noe om akkurat det.

Tanta mi er en sånn som kommenterer alt mulig. F.eks. om noen ammer ungen sin etter den er ett år, om noen gjør noe hun er uenig i ang. valg av partner, hun kan kommentere tilfeldige på gata om hvor stor mage de har, hvor fæle de er på håret...

Jeg har vært slank i mange år, men føk opp i vekt under og etter graviditet. Da sa hun at jeg må tenke på hva jeg spiser, må bevege meg mer.. "Du vil vel ikke være en tjukk mor?" sa hun. Jeg blir helt paff av ting hun sier. Mannen min har satt henne litt på plass et par ganger og jeg trakk meg unna henne en stund. Så nå går det bedre, tror hun skjønner at hun må tenke før hun snakker.

Det jeg tenker om sånne folk er at de helt sikkert ikke har det bra med seg selv. Man føler seg kjip og jævlig selv om man driver og rakker ned på andre, det er jeg sikker på. Ikke umulig at de er sjalu på folk som til tross for "fæl frisyre" eller "stor mage" trives med seg selv f.eks.😊

Hvis du blir like perpleks som meg, kan du jo tenke ut et svar å komme med som får disse folka til å tenke seg om. Og at de lar være å kommentere senere.

Anonymkode: 46a17...dcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke lett hvis det er nære familiemedlemmer som kommenterer vekten hver gang man møtes.

Anonymkode: 5ba40...242

Delvis enig. Tror det er viktig å si ifra om at man ikke ønsker at vekt og sånt skal kommenteres ubedt.

Anonymkode: 46a17...dcb

Skrevet

Jeg får sjeldent kommentarer om vekten min, veier til vanlig 54-55 kilo, er 160 cm høy.  Får ofte kommentarer om høyde da, at jeg kunne ha vært høyre 😅 Men, jeg veide 46-48 kilo etter amming av barna, og DA fikk jeg overraskende nok kommentarer fra flere venninner om hvor bra jeg så ut. 🧐 Jeg var veldig tynn, hadde jernmangel, og samboeren (som faktisk så meg naken) kalte meg "auschwitz" på spøk.. Så det sier jo kanskje litt om hvor skrudde kroppsidealer er, hos enkelte. 

ikke hør på andre, er poenga mitt. Du et best hvordan skal kroppen din se ut når den er sunn og du føler deg i god form. 

Anonymkode: a4f8c...0a4

• Hjerte 1
Skrevet

Enig i at det er slitsomt. Har sånn familie selv. Man må bare prøve å overse det og vite at så lenge man har en sunn vekt er alt bra.

Også er det ikke så lett å være på den andre siden av dette heller, spesielt når folk går ned i vekt. Jeg havnet i "unåde" (med litt glimt i øyet, men likevel) da jeg ikke kommenterte at en kollega hadde gått ned 40 kg. Jeg synes helt ærlig at hen er blitt for tynn (altså ikke smak og behag, men usunt lav vekt), men det er jo ikke min sak. Også har jeg som prinsipp at jeg ikke kommenterer andres kropper. Det er også slik at man kan forverre spiseforstyrrelser hos folk hvis man roser vektnedgang (jeg mistenker ikke spiseforstyrrelser her, men man vet jo aldri hvordan folk faktisk har det). Så dermed har jeg ikke sagt noe til denne kollegaen om dette veldig synlige vekttapet.

Da fikk jeg høre det gitt! Jeg måtte jo være BLIND for å ikke ha fått med meg at vedkommende hadde gått ned i vekt, og LITT må man jo kunne følge med.

Jeg kommer selvfølgelig til å fortsette med å ikke kommentere kroppen til mine kollegaer og venner. Det er ufattelig uprofesjonelt, og det er å være en dårlig venn.

Anonymkode: 8ca9c...261

Skrevet

Alle folk har forskjellige meninger om din vekt. Du kan ikke gjøre alle til lags. Men det skal du heller ikke. Hvis du ikke er helsefarlig tung eller lett, så skal du ha den vekten og fasongen DU trives med og klarer å holde uten å sulte deg eller spise for mye.

Anonymkode: a1096...64e

Skrevet

Folk kommenterte på kroppen min når jeg var tynn, og de kommenterte når jeg var feit. Folk kommer alltid til å klage uansatt hva du gjør eller hvordan du ser ut. Sånn er det bare dessverre.

Anonymkode: d3a54...4b2

Skrevet

Ikke engang når jeg hadde 40 i BMI var det noen som kommenterte kroppen min. Nå har jeg gått ned 25 kilo, og det er ingen som sier noe nå heller. Skjønner godt at du blir irritert, og om jeg var deg ville jeg prøvd å finne et svar til neste gang, som gir klart utrykk for at slike kommentarer ikke er særlig velkomment. 

Anonymkode: 686b0...3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...