Gå til innhold

Mistrives på kontoret (åpent landskap).

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt mye hjemmekontor de siste årene og har egentlig følt for å komme meg ut av huset og å treffe kollegene mine som jeg liker veldig godt, men selve kontor-tilværelsen er uutholdelig.  Tror også jeg er rimelig lei selve jobben, men har kjent mer og mer etter og tror kanskje det er like mye kontor-tilværelsen som tar på.

Vi sitter på et ganske stort landskap og det er hele tiden noe som skjer i form av forstyrrelser og bråk. Gjør det veldig krevende om man trenger å konsentrere seg. Å sitte med støydempende hodetelefoner for å stenge ut kolleger er heller ikke ideelt. 

Noen andre i samme situasjon?

Løsningen for min del er nok å bli mest mulig hjemme all den tid jeg har mulighet til det. 

Anonymkode: d0e84...6f0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det akkurat som deg. Ledere som gjerne vil at vi kommer på kontoret så vi kan spise lunsj sammen og ha det litt hyggelig - de har så klart selv eget kontor. Sa til lederen min at «kan jeg sette 15 personer inn på kontoret ditt KONSTANT (også når det er møte) som prater og ser på skjermen din, så vet du hvordan jeg har det». Tror ikke helt de skjønner det altså. Vi sitter alt for mange på all for liten plass, flere enn det som er lov, og det er mangel på møterom. De to stillerommene vi har til 75 personer er for lite. Ikke er de stille heller.

Jeg sitter hjemme så mye som mulig, orker ikke headset hele dagen! Er som regel hjemme minst 2-3 dager i uken.

Anonymkode: 5563b...f74

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godtar kun eget kontor, ellers jobber jeg hjemmefra.

Jobber MYE mer effektivt uten å bli forstyrret.

Anonymkode: 2693c...87c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør egentlig kun ting som tilfeldigvis dukker opp når jeg er på kontoret, mye støy og ingen respekt for andre sin tid der.

Anonymkode: 79e96...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt å jobbe i landskap, og hos oss har vi fått mer fravær. Det verste for meg er når skoler og barnehager er stengt pga planleggingsdager eller streik, eller når barn er småforkjølet og blir med foreldrene på jobb i landskapet.  Jeg orker ikke den støyen i tillegg til alt det andre.

Anonymkode: 1160f...56d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 100% hjemmekontor etter at pandemien startet, og kommer ikke til å ta meg jobber som krever kontor fremover. Det er uaktuelt. Går heller ned i lønn enn å begynne med det der igjen.

Anonymkode: 19e3b...ae7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært hjemme en til to dager i uka, men blir mer fremover. Lagde denne tråden og ser min eneste mulighet er å bli hjemme

Anonymkode: 8ede3...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker åpent kontorlandskap men misliker hjemmekontor enda mer. Jeg mister momentet av å ikke se kolleger fysisk.

Anonymkode: a8d43...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som mistrives i åpen kontorlandskap og har det, og ikke kommer inn på kontoret fordi om. 
Jeg håper virkelig dere har sagt ifra til ledelsen og fagforeningen deres, samt tillitsvalgt!! :)

Også kan det være greit å se etter en annen jobb, for ingen jobb er verdt å mistrives på., uansett lønn/arbeidsoppgaver 

Anonymkode: 67cdb...313

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

For dere som mistrives i åpen kontorlandskap og har det, og ikke kommer inn på kontoret fordi om. 
Jeg håper virkelig dere har sagt ifra til ledelsen og fagforeningen deres, samt tillitsvalgt!! :)

Også kan det være greit å se etter en annen jobb, for ingen jobb er verdt å mistrives på., uansett lønn/arbeidsoppgaver 

i min bransje så finnes det ikke noe annet enn åpent kontorlandskap eller free seating. Det har vært en kamp i alle bedrifter som gikk først fra kontorer, til delte kontorer, så til cellekontor og nå til slutt åpent kontorlandskap eller enda verre free seating. Ingen liker det men det blir tvunget gjennom for å spare penger. Det er ingenting en tillitsvalgt kan gjøre for å få en bedrift til å gå bort fra åpent landskap

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvor mye det egentlig funker å si i fra… Der mannen min jobber har de åpent kontorlandskap (alltid hatt), og nå har de begynt med free seating i tillegg - altså at ingen har faste plasser, men må pakke ned pc og alle personlige eiendeler for hver dag. Da dette ble vedtatt protesterte ALLE ansatte (stor arbeidsplass), verneombud og tillitsvalgt ble koblet på osv. - men gjenomført ble det likevel… Ledelsen presterer å kalle de ansatte for bakstreberske og utakknemlige og mener free seating er genialt, det til tross for at to stk faktisk har sagt opp og de resterende bruker hjemmekontor i størst mulig grad slik at arbeidsmiljøet forvitrer…

Anonymkode: b8352...bc5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at utforming og kultur påvirker hvordan det er å sitte i åpent landskap. Vi bytta nylig lokaler på jobb, samtidig som at ledelsen tok litt tak i dem som bråka mest. Kontoret har gått fra å være uutholdelig til å være helt innafor. Nå er det faktisk hyggelig å komme på jobb. 

- Det nye landskapet har mindre soner og lyden bærer ikke så godt

- Vi har fått flere arbeidsrom og små møterom

- Sosial sone er avstengt fra landskapet med dør

At sjefen din ikke sitter i landskapet sammen med dere, synes jeg virker helt på trynet. Selvfølgelig skal de det. 

Anonymkode: 7af85...bda

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

i min bransje så finnes det ikke noe annet enn åpent kontorlandskap eller free seating. Det har vært en kamp i alle bedrifter som gikk først fra kontorer, til delte kontorer, så til cellekontor og nå til slutt åpent kontorlandskap eller enda verre free seating. Ingen liker det men det blir tvunget gjennom for å spare penger. Det er ingenting en tillitsvalgt kan gjøre for å få en bedrift til å gå bort fra åpent landskap

Det er helt klart en kjempe trend i arbeidslivet, er selv i en bransje der det er helt vanlig med free seating og åpent kontorlandskap.

Jeg byttet jobb mye på grunn av det (samme bransje), og her har vi egne kontor. Vi flytter snart inn i noe lokaler, og der skal vi også ha egne kontor.

Det er mulig, du må bare være villig til å si til sjefen din, tillitsvalg og fagforening, at du ikke lenger ønsker å jobbe på nåværende plass, fordi du mistrives så ekstremt i åpent kontorlandskap 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har regnet på utgiften til kontorplass i Oslo kontra lønna mi. Konklusjonen er at det å spare på kontor-areal når det utgjør 2-3% eller 5% av lønna til folk er gambling med en stor sum for å spare en liten sum. Jeg forstår ikke at de tør. Eller, jeg forstår for kontor-leie er et budsjett, og lønn/salg er et annet budsjett. Kontor-leie er konkret mens produktivitet et uhåndgripelig.

Løsningen synes å være at folk tar mye hjemmekontor, sjefen føler at det blir vanskelig å følge opp de ansatte (eller føler seg overflødig), og ledelsen kommer på banen og spør de ansatte hvorfor de ikke liker å være på jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er sant, det er nok helt uaktuelt å gå tilbake til kontorer. Men: det går an å tilrettelegge best mulig. Det har vært mye omrokkeringer hos oss, laget flere stillesoner, satt opp flere lyddempende plater, satt opp flere telefonbokser og små "cellekontor". Man skal holde spising og prating mest mulig til sosiale soner og møterom (det blir jo selvsagt noe prat i kontorsone også, men folk finner seg et rom om det skal ta litt tid).

Anonymkode: 65c4f...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har regnet på utgiften til kontorplass i Oslo kontra lønna mi. Konklusjonen er at det å spare på kontor-areal når det utgjør 2-3% eller 5% av lønna til folk er gambling med en stor sum for å spare en liten sum. Jeg forstår ikke at de tør. Eller, jeg forstår for kontor-leie er et budsjett, og lønn/salg er et annet budsjett. Kontor-leie er konkret mens produktivitet et uhåndgripelig.

Løsningen synes å være at folk tar mye hjemmekontor, sjefen føler at det blir vanskelig å følge opp de ansatte (eller føler seg overflødig), og ledelsen kommer på banen og spør de ansatte hvorfor de ikke liker å være på jobb.

Vi har hatt litt den nå etter corona tilden, plutselig skulle en ha slutt på hjemmekontor for å få tilbake miljøet og slikt men det funker rimelig dårlig for ingen avdelinger snakker med hverandre og når dei snakker med hverandre så er det mest krangling siden det ikke finnes noen samlet tanke om hva eller hvor en skal. 

Lenge siden jeg har gledet meg til å gå på jobb, er over til at det egentlig kun er pga pengene siden det ikke er så mye annet her i byen der jeg kan få rundt 1M for å produsere så lite

Anonymkode: 79e96...5bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utganspunktet så har vi fått innvilget 1 dag på hjemmekontor. Men å sitte i landskap er uutholdelig som ts beskriver. Så jeg har bare tatt meg til rette og er mye på hjemmekontor, men jeg deler opp dagen og kjører til kontoret i lunsjen og er der ut dagen. Men sliter da veldig med konsentrasjonen og får lite gjort resten av dagen.

Det er en av grunnene til at jeg starter dagen på hjemmekontor. Hodet og motivasjonen er på topp og jeg får gjort så mye mer 

Anonymkode: 3763f...850

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at utforming og kultur påvirker hvordan det er å sitte i åpent landskap. Vi bytta nylig lokaler på jobb, samtidig som at ledelsen tok litt tak i dem som bråka mest. Kontoret har gått fra å være uutholdelig til å være helt innafor. Nå er det faktisk hyggelig å komme på jobb. 

- Det nye landskapet har mindre soner og lyden bærer ikke så godt

- Vi har fått flere arbeidsrom og små møterom

- Sosial sone er avstengt fra landskapet med dør

At sjefen din ikke sitter i landskapet sammen med dere, synes jeg virker helt på trynet. Selvfølgelig skal de det. 

Anonymkode: 7af85...bda

Det siste her er essensielt. De får booke møterom som alle andre, og eventuelt ha faste tider de tar ulike telefoner og samtaler som bør være mer lukket, og ellers sitte i samme landskap.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Glemte å svare på denne tråden, men interessant og ikke overraskende at det er såpass mange som svarer det samme. Tror jeg hadde en litt tøff periode når jeg laget denne tråden ettersom jeg har hatt bedre dager i etterkant, men er ingen tvil om at det er en påkjenning å sitte i åpent landskap. 

Så jeg kommer til å fortsette med minst 2 dager hjemme. Kanskje 3 også, selv om vi strengt tatt ikke har lov til mer enn maksimalt 2. Jeg har nettopp fullført et prosjekt på rekordtid med mye hjemmekontor, så leder har i hvert fall ikke noe å utsette på effektiviteten. 

Anonymkode: d0e84...6f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skiftet jobb raskest mulig om jeg er deg. Selv ble jeg syk av å holde ut for lenge. Føler meg deg. Det er slitsomt!

Anonymkode: 96be1...256

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...