Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega sa han betalte mest mulig ned på rammelånet i stedet for å spare buffer på sparekonto. Man kan ta ut det man trenger fra rammelånet om man feks trenger penger til bilreparasjon eller ny vaskemaskin og man betaler renter kun av det man har tatt opp i lån.

Jeg har 1.5 mill  brukt av rammelånet på 3 mill. Renten er litt over 5%. Sparekontoen har litt over 3%, så det virker jo riktig? Samtidig blir jeg usikker når jeg leser at inflasjonen "spiser" opp noe av lånet, så man sparer også på å ikke betale ned på lånet? Lånet er under 50% av boligens verdi.

Anonymkode: 6532c...8ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil uansett lønne seg å ha pengene der hvor renta er høyest. Inflasjonen spiser opp pengene på sparekontoen din også. Så lenge inflasjonen er høyere enn renta så taper du i realiteten penger. Du taper mindre om du setter de på rammelånet.

Vil jo da såklart råde til å investere de pengene du sparer på lavere låneutgifter i noe som kan gi høyere avkastning over tid, feks i fond.

Anonymkode: a3694...6f0

Skrevet

Du sier det jo selv. Inflasjonen spiser opp pengene, enten det er dine egne sparepenger eller bankens lånte penger. Siden renta på sparekontoen din er lavere enn rammelånsrenta vil du tape vesentlig mer på å ha både bufferkonto og rammelån enn bare rammelånet. 

Det festlige her er at du faktisk bruker egne sparepenger som sikkerhet for bankens rammelån til deg, så du hjelper banken med å tjene flere milliarder i måneden. 

• Liker 1
Skrevet

Som VG hadde en artikkel igår, en fyr betaler ikke avdrag men bruker pengene på å spare i fond. Greit nok at han får høyere avkastning på fond, problemet er at det er risiko forbundet med det. Og det er gjerne når man har behov for pengene i en økonomisk krise at kursene er på bunn.

Bolig er for de fleste den største investeringen, og over lang tid, for min egen del ønsker jeg trygghet for mitt hjem. Hadde det vært så lett med å tjene penger risikofritt hadde flere gjort det.

Anonymkode: 3bf13...853

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Bolig er for de fleste den største investeringen, og over lang tid, for min egen del ønsker jeg trygghet for mitt hjem. Hadde det vært så lett med å tjene penger risikofritt hadde flere gjort det.

Det er vel også en av de fundamentale tingene som skiller den "vanlige" arbeideren som jobber 08-16 hver dag hele karrieren og de som kommer seg litt opp i hierarkiet økonomisk sett. Og så har man de spinnville som gambler alt de har og bygger noe stort. Eller mister alt på veien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...