Gå til innhold

Tsh når man bruker levaxin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ny fastlege. Han sier at normale verdier på Tsh når man bruker levaxin er 0.3-4.2. Men skal ikke verdiene ligge lavere når man bruker levaxin?

Hilsen veldig trøtt og sliten

Anonymkode: 751cf...258

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

0.5-1.5 for voksne, 1-2 for eldre:

https://www.legemiddelhandboka.no/T3.3.2/Hypotyreose

Anonymkode: 5f4a6...94e

Takk for lenke og informasjon. Vet du hva dette betyr:

Vanlig vedlikeholdsdose er 1,6 ug/kg/døgn.

Altså hva er ug?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså hva er ug?

Ug er mikrogram. 

På liothyronin vil TSH supprimeres, min TSH på medisiner er 0.008 foreks. Kanskje det er det du tenker på. Men ellers vil FT3 og FT4 gi deg bedre svar på om medisinene er optimale. Å bare måle TSH er litt på jordet. I tillegg bør du ha vitamin og mineral status siden de ofte påvirkes. (Vitaminer og mineraler, samt FT3 og 4 skal ligge i øvre sjiktet av verdi området.) 

Anonymkode: b8e18...451

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ug er mikrogram. 

På liothyronin vil TSH supprimeres, min TSH på medisiner er 0.008 foreks. Kanskje det er det du tenker på. Men ellers vil FT3 og FT4 gi deg bedre svar på om medisinene er optimale. Å bare måle TSH er litt på jordet. I tillegg bør du ha vitamin og mineral status siden de ofte påvirkes. (Vitaminer og mineraler, samt FT3 og 4 skal ligge i øvre sjiktet av verdi området.) 

Min lege måler kun Tsh og ft4. Han vil ikke måle noe annet. Min ft4 er 15. Før jeg ble syk lå den på 18. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså hva er ug?

Det er et grovt anslag på forventet dose etter kroppsvekt, men er ikke så viktig, da dose tilpasses mer nøyaktig med blodprøver som til syvende og sist er det som bestemmer dose.

Jeg veier 53 kg. Anslag for medisindose for meg er da: 1,6 mikrogram per kg=1.6*53=85 mikrogram per døgn. Jeg går på en litt  lavere dose i realiteten, andre med samme vekt kan trenge mer enn 85 mikrogram. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Min lege måler kun Tsh og ft4. Han vil ikke måle noe annet. Min ft4 er 15. Før jeg ble syk lå den på 18. 

FT4 er jo for lav nå. Men jeg ville enten byttet lege eller fått henvisning til endokrinolog, det er jo bare tull at han ikke vil måle noe annet når du er dårlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er et grovt anslag på forventet dose etter kroppsvekt, men er ikke så viktig, da dose tilpasses mer nøyaktig med blodprøver som til syvende og sist er det som bestemmer dose.

Jeg veier 53 kg. Anslag for medisindose for meg er da: 1,6 mikrogram per kg=1.6*53=85 mikrogram per døgn. Jeg går på en litt  lavere dose i realiteten, andre med samme vekt kan trenge mer enn 85 mikrogram. 

Jeg veier 85 kg og bruker 75 mikrogram. Min lege medisinerer utelukkende etter Tsh. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

FT4 er jo for lav nå. Men jeg ville enten byttet lege eller fått henvisning til endokrinolog, det er jo bare tull at han ikke vil måle noe annet når du er dårlig. 

Det er ingen leger å bytte til og legen vil ikke henvise til endokrinolog. Han sier at det er jeg som er vanskelig (kalte meg «Google-pasient) og at mitt lave stoffskifte er optimalt behandlet nå. Hva gjør jeg da?

Skrevet

Min fastlege følger denne. Føler meg best når TSH er 0,5 og FT4 er over 18 og så vi prøver å justere dosen deretter. 
Kjedelig med en lege som ikke lytter til deg. Du bør også få sjekket B12- og D-vitaminer

IMG_3305.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Din T4 er ikke spesielt dårlig - helt innafor normalen. 

Disse tingene vil variere - for eksempel endret mitt forhold mellom T4 og TSH seg etter fødsel, og påvirkes også av enkelte medisiner. Altså ikke lineært. 

Du må se verdier i sammenheng :) 

Jeg blir dårlig både av T4 på mer enn 19, og nedover under 15. 

Anonymkode: 0848e...6e8

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen leger å bytte til og legen vil ikke henvise til endokrinolog. Han sier at det er jeg som er vanskelig (kalte meg «Google-pasient) og at mitt lave stoffskifte er optimalt behandlet nå. Hva gjør jeg da?

Bor du et sted med en eneste lege? 
Og da ville jeg klaget han inn, ta det videre, kan ikke nekte deg henvisning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bor du et sted med en eneste lege? 
Og da ville jeg klaget han inn, ta det videre, kan ikke nekte deg henvisning. 

Fastlegekrisen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Din T4 er ikke spesielt dårlig - helt innafor normalen. 

Disse tingene vil variere - for eksempel endret mitt forhold mellom T4 og TSH seg etter fødsel, og påvirkes også av enkelte medisiner. Altså ikke lineært. 

Du må se verdier i sammenheng :) 

Jeg blir dårlig både av T4 på mer enn 19, og nedover under 15. 

Anonymkode: 0848e...6e8

Hvilken sammenheng skal jeg se verdiene i, tenker du? 

Jeg har det best med ft3 på rundt 6, ft4 på rundt 19 og Tsh ned mot 0.5. Men dette vil ikke legen høre på. 

Skrevet

Min fastlege sier at optimal tsh når man går på levaxin er under 2. Viste seg at jeg hadde jernmangel/problemer med å ta opp jern i tillegg til lavt stoffskifte, så jeg fikk ikke energien tilbake før jeg begynte å ta 200 mg Niferex (jern) annenhver dag. 

Anonymkode: 97b46...4b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...