Gå til innhold

Valp i borettslaget. Alle kommer bort og hilser. Bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først tenkte jeg at det er fint at valpen blir vant med mye forskjellige mennesker og situasjoner. Men nå tenker jeg litt på når den blir eldre, om det da blir en forventning om å få hilse på alle vi møter på tur f.eks, fordi den nå er vant med at så og si alle naboene stopper og gir valpen mye oppmerksomhet? Han har ikke hilst på hunder enda, men så og si alle mennesker stopper opp og hilser.

Anonymkode: fc54d...bed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I begynnelsen er det bare positivt at folk hilser, så lenge valpen får positive erfaringer ut av det, for å gjøre den trygg.

Men hvis du etterhvert ser at du har en valp som er veldig trygg og glad så ville jeg sluttet med hilsing og heller gitt godbiter hos deg når den så folk for å endre valpens assosiasjoner.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Først tenkte jeg at det er fint at valpen blir vant med mye forskjellige mennesker og situasjoner. Men nå tenker jeg litt på når den blir eldre, om det da blir en forventning om å få hilse på alle vi møter på tur f.eks, fordi den nå er vant med at så og si alle naboene stopper og gir valpen mye oppmerksomhet? Han har ikke hilst på hunder enda, men så og si alle mennesker stopper opp og hilser.

Anonymkode: fc54d...bed

Personlig synes jeg at fordelene utveier ulempene, så jeg lot alle hilse, både firbeinte og tobeinte. Etterhvert som valpen ble eldre/unghund så trente jeg inn ikke-hilse, det var ganske uproblematisk. Nå har jeg fått en trygg og sosial hund som kan hilse eller ikke, alt hva som passer og det er helt udramatisk. 

Jeg er klar over at denne fremgangsmåten er ganske upopulær hos. mange antihilsehundefolk (som ironisk n ok er de som tydligvis sliter mest med hilsesituasjoner....). 

Anonymkode: 580a0...3ae

• Liker 2
Skrevet

Det er ofte litt vanskelig balansegang det der. Man vil gjerne unngå en hund med forventning til å hilse på alt og alle, samtidig er det fint med en hund som er trygg nok til å hilse på alle, og så får jo både hunden og menneskene som får hilse ofte får mye glede ut av interaksjonen!

Personlig ville jeg tillatt en del hilsing i starten, og så heller trent på ro og kontakt ved passering av folk etterhvert. Heller en glad og tillitsfull hund, enn en som kanskje er skeptisk til folk. 

Anonymkode: ee8e2...4cd

• Liker 1
Skrevet

Dersom de i nabolaget føler de kjenner hunden, så vil jeg også tro at terskelen for å klage på hunden blir høyere. Og så lengee de hilser på en ordentlig måte og hunden ikke viser noe ubehag rundt dette, så er det vinn-vinn for alle parter.

Anonymkode: 3619d...2eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 20.43):

Personlig synes jeg at fordelene utveier ulempene, så jeg lot alle hilse, både firbeinte og tobeinte. Etterhvert som valpen ble eldre/unghund så trente jeg inn ikke-hilse, det var ganske uproblematisk. Nå har jeg fått en trygg og sosial hund som kan hilse eller ikke, alt hva som passer og det er helt udramatisk. 

Jeg er klar over at denne fremgangsmåten er ganske upopulær hos. mange antihilsehundefolk (som ironisk n ok er de som tydligvis sliter mest med hilsesituasjoner....). 

Anonymkode: 580a0...3ae

Jeg tenkte som deg, og tenkte at det ikke kom til å bli noe problem å lære inn det å ikke hilse.

Så viste det seg plutselig at det ble et problem, og jeg har en hund med skyhøye forventninger til absolutt alle mennesker den møter, noe som gjør at han rett og slett ikke klarer å holde seg. Nå er han også veldig lite matinteressert, så det er ikke lett å bruke mat for å trene inn å ikke hilse, for det har mer eller mindre null verdi for ham. 

Om jeg skulle gjøre det på nytt, ville jeg nok fortsatt latt folk hilse, men jeg ville krevd at de ventet til valpen min for eksempel satt rolig mens jeg holdt den. Alt for å unngå at han ble så stressa i møte med mennesker som han er nå. 

Men man lærer så lenge man lever. Jeg har aldri hatt en så sosial hunderase før. Med den forrige hunden min var det aldri noe problem, han var av en langt mer tilbakeholden hunderase som syns folk er trivelige på avstand. Det holder å snuse på dem, og kanskje bli klødd bak øret av noen man kjenner godt. 

Anonymkode: ad38c...622

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...