Gå til innhold

Tips til å avvenne barn med Østfold-L?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har lagt seg til den tykke Østfold-L’en etter skolestart. I barnehagen snakket han normalt. 

Det bare skjærer i ørene mine, og jeg vil gjerne motivere han til å snakke med normal L (vi bor i Oslo, ikke Østfold). 

Tips?

Anonymkode: afbec...a73

• Liker 2
Skrevet

La han spille baill med en kaill og hoillde i baillen til han blir kailld på hendene sine. Så kan dere jo ta en tur til Østfoilld og se om han vil identifisere seg med de foillka der. Mye harry foillk i Østfoilld. 

Anonymkode: 5ca83...015

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke problemet jeg, har ingen problemer med å høre Østfold dialekt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnet snakker ikke Østfold-dialekt, men Oslo-dialekt med tykk L. Det høres ikke bra ut, men det er dessverre flere og flere barn som gjør det. 

• Liker 7
Skrevet

Dette brer om seg i Oslo (spesielt Oslo vest) du får ikke avvent det. Da må du flytte. Du kan lære ungen å si en vanlig Oslo-L, men han vil ikke bruke den når miljøet og vennene rundt ikke gjør det.

Anonymkode: a7931...752

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Barnet snakker ikke Østfold-dialekt, men Oslo-dialekt med tykk L. Det høres ikke bra ut, men det er dessverre flere og flere barn som gjør det. 

For at han skal bli en av gutta i Oslo for du be han lære seg kebabnorsk. Da blirn skikkelig oslogutt vetu.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke av lære han det. Bare for at du ikke liker lyden? 

• Liker 2
Skrevet

Foreslår at du bruker penger på logoped. 

Anonymkode: b1ced...d80

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Får noe tull, hva er problemet

Anonymkode: 5b887...84c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det heter tynn-L. Tykk L er den lyden som lages når man sier hæLj (helg) og æLv (elv) som man gjør på store deler av østlandet. Til info.

Anonymkode: b0aab...d62

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får noe tull, hva er problemet

Anonymkode: 5b887...84c

Problemet er at man høres mindre intelligent ut når man ikke har aner fra Østfold. Man høres ut som et lite barnehage barn. 
Det har blitt en slapp utvikling av språket, lærere korrigerer ikke. Hører til og med nå unge politikere som prater sånn. Reportere osv. 

Personlig tar jeg ikke folk seriøst som voksne som prater sånn uten å ha dialekt. 
Vi jo jobber ennå med Dobbel L med barnet her. Blitt 12 nå. 

Anonymkode: bb28f...a3a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Ahh! tror ikke jeg hjelper deg, men begge mine barna snakket med Østfold-L i Oslo. Vi flyttet til Asker da barna var 2 og 5, og de begge har lagt om. 😅 Tror det var ansatte i barnehagen hos oss som snakket sånt, for det er ingen av oss foreldre. 

Anonymkode: 12678...096

Skrevet

Jeg har også barn som snakker Oslodialekt med tynn-L der det ikke skal være det. Jeg gjentar ordet med riktig L. Foreløpig har det ikke hjulpet 😕

• Liker 1
Skrevet

Er det ingen logopeder her? Sliter (🙂) med samme problem, bor på Oslo vest. Det var smålig søtt og absurd da klassen hadde hatt om dialekter og det ble kombinert med sang, så sommeravslutningsunderholdningen besto av en lang rekke sanger fra hele landet: Prøysen, en sørlandsvise, Halvdan Sivertsen, noe trøndersk, noe bergensk osv; alt fremført med Østfolds-l i alle dialekter. Kj har vi fått til, men 15-åringen har tilbakefall for tiden. Jeg vet imidlertid at hun både kan og hører forskjell, det påstår voksne jeg kjenner de ikke gjør. Der var det et enkelt triks: tenk på bokstaven «i» før du uttaler ordet. Da kommer det en kj, for tunga ligger klar. For ch og sj krøller tunga seg annerledes. Noen som vet noe lignende triks for den l-en? 

Anonymkode: 8d5ed...0da

Skrevet

Henne skulle shhhøøpe fotbaiill og genser men genseren var aiiilt for shhukk for hun 🙈🙈🙈 

Offameg. På 80 tallet hadde vi logopeder på skolene og hvis man la seg til sånne moter, så hadde vi værsågod å rette opp i det! 

Anonymkode: 2b716...0c4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Dette har jeg reflektert mye over! Godt å se at det er flere foreldre som reagerer, for det virker ikke sånn når jeg snakker med vennene til mine barn. Hos oss har vi vært STRENGE helt fra de var små. Vi har aldri snakket «babyspråk» eller ledd og tulla med talefeil. Vi har lange diskusjoner om alt mellom himmel og jord ved middagsbordet og da kommer temaer som dette opp. Yngstejenta (14) hadde en periode hvor hun la til seg denne skrekkelige l-en. Både far og jeg sa det som det var, at man høres utrolig DUM ut. Man fremstår mindre intelligent, og det er flaut å ha selvpåførte talefeil. Hver.eneste.gang hun sa feil korrigerte vi det, også foran hennes egne venner. Det var effektivt og hun har lagt det av seg nå. Det høres altså så utrolig teit ut at jeg hadde ikke klart å ha et familiemedlem som snakket sånn på fast basis. 

Anonymkode: 9d39e...65e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke noe å avvenne, dette er den veien språkutviklingen går på østlandet. Dette og skj/kj er ikke noe å "rette opp". Det går den veien det går. Deal with it. Ingen unge sier Oslo med "oslo-l" om man så er født og oppvokst i Oslo 🤣

Anonymkode: 65fbe...abb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er at man høres mindre intelligent ut når man ikke har aner fra Østfold. Man høres ut som et lite barnehage barn. 
Det har blitt en slapp utvikling av språket, lærere korrigerer ikke. Hører til og med nå unge politikere som prater sånn. Reportere osv. 

Personlig tar jeg ikke folk seriøst som voksne som prater sånn uten å ha dialekt. 

Man tar ikke folk seriøst med østfoldialekt uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke noe å avvenne, dette er den veien språkutviklingen går på østlandet. Dette og skj/kj er ikke noe å "rette opp". Det går den veien det går. Deal with it. Ingen unge sier Oslo med "oslo-l" om man så er født og oppvokst i Oslo 🤣

Anonymkode: 65fbe...abb

Så vi skal bare godta at om noen år så forteller nyhetsoppleseren på NRK om glatta om vinteren; "Det ble knaiill og faiil for Shhhell i dag, han faiilt på glatta og seilte aiilt for langt inn i snøen, så Shhhell ble kaiilll" 😂😂😂😂

Anonymkode: 2b716...0c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner at du vil at barna skal snakke korrekt. Selv er jeg veldig opptatt av kj-lyden og å kunne forskjel på hun/henne, han/ham osv.

Men hvis du vil ha et oppegående barn, så twnk litt på holdningene dine. Jeg er selv fra Østfold, og syns ikke det er hyggelige karakteristikker du kommer med. Ja, det er mange lavinntektsfamilier i Østfold (sist jeg sjekket var Østfold og Finnmark «værst»), men også mange ressurssterke, oppegående mennesker. Selv har jeg høy nok iq til å søke medlemsskap i Mensa, har 7 års utdanning, og kommer fra en familie som setter utdanning og generell dannelse høyt. Vi har lært at mennesker er forskjellige, men ikke mer/mindre verdt… 

Anonymkode: 16575...2f7

• Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...