AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 Fins det regler på dette? Jeg ønsker å ta ut ulønnet foreldrepermisjon samtidig med at min mann har sin del av pappapermen. Dette for å få best mulig tid sammen. Jeg tenker å ta min kvote før med foreldrepenger, så jeg skal ikke ha foreldrepenger denne perioden. Kan arbeidsplassen nekte meg å ha foreldrepermisjon sammen med far, da han er hjemme i denne perioden og jeg teknisk sett ikke _må_ ha denne ulønnede permisjonen? Anonymkode: 3b067...9a8 1
Bovina sancta Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Jeg vet ikke med arbeidsgiver, men NAV krever at mor er i aktivitet (f.eks jobb eller studier) for å betale permisjonspenger til far. Dette er for å gi far og barn mulighet til å knytte band bare de to. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 Bovina sancta skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke med arbeidsgiver, men NAV krever at mor er i aktivitet (f.eks jobb eller studier) for å betale permisjonspenger til far. Dette er for å gi far og barn mulighet til å knytte band bare de to. Mener at det nå gjelder for om far tar deler av fellesperioden, ikke for fedrekvoten? Anonymkode: e84d0...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 5 minutter siden, Bovina sancta said: Jeg vet ikke med arbeidsgiver, men NAV krever at mor er i aktivitet (f.eks jobb eller studier) for å betale permisjonspenger til far. Dette er for å gi far og barn mulighet til å knytte band bare de to. Det stemmer ikke for fars del, kun for fellesdelen Anonymkode: 660ad...715 1
Bovina sancta Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Mener at det nå gjelder for om far tar deler av fellesperioden, ikke for fedrekvoten? Anonymkode: e84d0...f3d Det kan hende 😊
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #6 Skrevet 28. august 2023 Bovina sancta skrev (19 minutter siden): Det kan hende 😊 Hvorfor svarer du når du ikke har peiling da? ts det går fint så lenge det er snakk om fedrekvoten. Det er veldig mange som gjør det. Men vil anbefale at far i allefall får prøve seg litt alene og… hvis ikke skyter du det selv i foten til senere. Anonymkode: 6636e...e82 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #7 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fins det regler på dette? Jeg ønsker å ta ut ulønnet foreldrepermisjon samtidig med at min mann har sin del av pappapermen. Dette for å få best mulig tid sammen. Jeg tenker å ta min kvote før med foreldrepenger, så jeg skal ikke ha foreldrepenger denne perioden. Kan arbeidsplassen nekte meg å ha foreldrepermisjon sammen med far, da han er hjemme i denne perioden og jeg teknisk sett ikke _må_ ha denne ulønnede permisjonen? Anonymkode: 3b067...9a8 Og nei de kan ikke nekte deg. Du har rett på et år ulønnet. Uavhengig av hva far gjør Anonymkode: 6636e...e82
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #8 Skrevet 28. august 2023 Jeg vet ikke, burde kanskje da ikke svare. Men jeg mener at noe jeg kjenner tok ut ulønna, samtidig som far hadde sin del. Aner ikke hvordan nav reagerer, og hva som er hva. Men er jo verdt å undersøke. Men de må jo ikke betale noe for mor her, mor går uten noen form for betaling på noe (altså ulønna). Så skulle jo ikke tro at Nav legger seg oppi dette 🤔 Anonymkode: 86aee...6a3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #9 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fins det regler på dette? Jeg ønsker å ta ut ulønnet foreldrepermisjon samtidig med at min mann har sin del av pappapermen. Dette for å få best mulig tid sammen. Jeg tenker å ta min kvote før med foreldrepenger, så jeg skal ikke ha foreldrepenger denne perioden. Kan arbeidsplassen nekte meg å ha foreldrepermisjon sammen med far, da han er hjemme i denne perioden og jeg teknisk sett ikke _må_ ha denne ulønnede permisjonen? Anonymkode: 3b067...9a8 Ikke gjør det! De skyter deg selv i foten. Far må få være alene med barnet for å ta ansvar senere!! Hilsen 3-barns mor. Anonymkode: 9313c...579 3
Bovina sancta Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor svarer du når du ikke har peiling da? ts det går fint så lenge det er snakk om fedrekvoten. Det er veldig mange som gjør det. Men vil anbefale at far i allefall får prøve seg litt alene og… hvis ikke skyter du det selv i foten til senere. Anonymkode: 6636e...e82 Av og til så tror man at man vet. Men jeg vet også at jeg ikke vet alt, og da er går det an å innse at man tok feil. såpass raust bør det være synes jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 Ja det er lov. Jeg tok 2 uker ulønnet samtidig som far hadde sin perm (fordi vi skulle på ferie og jeg hadde brukt opp ferien min på å utvide permisjonen min). Loven sier bare at du har rett på 12 mnd ulønnet perm om du tar den direkte etter lønnet perm (altså uten opphold med feks ferie etter permisjonen). Den sier ingenting om hva den andre forelderen gjør eller at det må være etter at all lønnet perm er tatt ut. Om far skal ha noe av felleskvoten er det aktivitetskrav til mor så da må du i jobb, studier e.l. Men ingen aktivitetskrav i fars kvote. Og ingen aktivitetskrav til far hvis du tar felleskvoten, så det går også an at han har ulønnet mens du har lønnet perm. Selv om det er lov så ville jeg vurdert å ikke gjøre det for hele perioden da. Det er veldig fint for de fleste familier at far har tid han må være alene med barnet, både for praktisk sett å bli mer vant til å ta vare på barnet alene i lenger perioder og for tilknytningens del. Sikkert mindre viktig om man er et foreldrepar som er flinke til å dele 50/50 fra start der begge har tid alene med baby da. Det kan også hende dere har behov for den ulønna permen ETTER hans permisjon frem til dere får barnehageplass/ønsker å sende barnet i barnehage. Du trenger forøvrig ikke bestemme deg nå da far ikke søker perm før etter at barnet er født, og du trenger ikke søke ulønnet perm før et stykke ut i vanlig perm. Anonymkode: 04f7b...405
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #12 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ikke gjør det! De skyter deg selv i foten. Far må få være alene med barnet for å ta ansvar senere!! Hilsen 3-barns mor. Anonymkode: 9313c...579 Dummeste jeg har hørt! Har selv hatt ulønnet samtidig som far har hatt pappapermisjon. Fantastisk fint for hele familien med kvalitetstid sammen. Muligheten kommer ikke igjen (før ved evt flere barn), grip den! Anonymkode: 4316c...857 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #13 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dummeste jeg har hørt! Har selv hatt ulønnet samtidig som far har hatt pappapermisjon. Fantastisk fint for hele familien med kvalitetstid sammen. Muligheten kommer ikke igjen (før ved evt flere barn), grip den! Anonymkode: 4316c...857 Kommer vel strengt tatt an på hva slags mann far er. Er han oppegående og tar tak så er det ikke noe problem, nei. Anonymkode: e84d0...f3d 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #14 Skrevet 29. august 2023 Nav foreldrepenger - hjemme samtidig https://www.nav.no/foreldrepenger#samtidig Anonymkode: 97e64...6a9
Brunello Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dummeste jeg har hørt! Har selv hatt ulønnet samtidig som far har hatt pappapermisjon. Fantastisk fint for hele familien med kvalitetstid sammen. Muligheten kommer ikke igjen (før ved evt flere barn), grip den! Anonymkode: 4316c...857 Det åpenbare svaret er at det er dumt, fordi hele meningen med pappapermisjon er å styrke båndet mellom far og barn. Dersom kvinnen er hjemme, vil det antakelig bety i 95% eller mer av tilfellene at mor fortsetter som før og tar det meste av ansvaret. Når det gjelder kvalitetstid for familien, er jeg ikke uenig i at det blir det, spesielt for mannen som får i pose og sekk. Både tid med barnet, men langt fra så slitsomt som det ville vært om mor jobbet. Vi reiste på lange utenlandsturer i min permisjon. At mor tar ulønnet permisjon i fars permisjon er et fenomen som oftest inntrer der far tjener bra. De som gjør det er antakelig innforstått med at arbeidsfordelingen blir at mor tar mest av arbeidet og oppfølgingen av barna, mens far jobber en del og tjener mer penger enn mor. Etter min mening helt greit så lenge fars merinntekt brukes på familien og far ellers er en god far. Men ikke kom å klag på far om det blir slik. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #16 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kommer vel strengt tatt an på hva slags mann far er. Er han oppegående og tar tak så er det ikke noe problem, nei. Anonymkode: e84d0...f3d de fleste klarer å finne en vettug mann å få barn med heldigvis. Anonymkode: d7590...16a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #17 Skrevet 29. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: de fleste klarer å finne en vettug mann å få barn med heldigvis. Anonymkode: d7590...16a Høres ikke slik ut basert på alle alenemødrene som klager på barnefar, og som trodde de skulle endre han..: Anonymkode: c2e1c...257 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #18 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke gjør det! De skyter deg selv i foten. Far må få være alene med barnet for å ta ansvar senere!! Hilsen 3-barns mor. Anonymkode: 9313c...579 For noe tull! Vi gjorde dette, og da jeg gikk tilbake i jobb én måned før han, så klarte han seg helt utmerket! Selv om mammaen er hjemme samtidig, så deltar jo pappaen på alt 😂 Anonymkode: 748f9...2d2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #19 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dummeste jeg har hørt! Har selv hatt ulønnet samtidig som far har hatt pappapermisjon. Fantastisk fint for hele familien med kvalitetstid sammen. Muligheten kommer ikke igjen (før ved evt flere barn), grip den! Anonymkode: 4316c...857 Dette! Samme her 🥰 Anonymkode: 748f9...2d2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #20 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ikke slik ut basert på alle alenemødrene som klager på barnefar, og som trodde de skulle endre han..: Anonymkode: c2e1c...257 Å de som er her inne er en stor andel av de som faktisk er foreldre i Norge tenker du? Anonymkode: d7590...16a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå