AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 Jeg lurer litt på hva som er rimelig å forvente av en barneskolelærer? Jeg tenker at det er naturligvis er en selvfølge at læreren skal følge opp barnet på skolen, både faglig og sosialt. Dette innebærer at eleven skal få undervisning, veiledning, vurdering og underveisvurdering, og tilrettelegging der det trengs. Samtidig skal læreren sørge for er godt psykososialt miljø på skolen, dette innebærer at læreren skal motarbeide mobbing, utestenging og arbeide for et inkluderende sosialt miljø. Enkelt forklart sørge for at barnet har det bra i klasserommet, er trygg og lærer på skolen og har noen å være med i friminuttene. Dette er i seg selv en svært krevende og til tider uoppnåelig oppgave. Men hva med oppfølging av elever på fritiden, regnes det som lærerens oppgave? Her snakker jeg om foresatte som sender kontaktlærer e-poster om ting som har skjedd på fritiden (utestenging, ugrei mobilbruk, ekskludering fra private overnattingsfester). Henvendelser som f.eks: «Y har ingen bestevenner og får aldri tilbud om å bli med noen hjem på fritida». Er det lærers oppgave å sørge for at Y blir invitert hjem til folk på fritiden? Spesielt når Y har det greit på skolen og har alltid noen å være med i friminuttene. Er det en lærers oppgave å holde styr på yttertøy, pennal og annet utstyr som medbringes på skolen? Selvsagt minner vi elevene på å passe på og rydde tingene sine. Vi har faste rutiner på å pakke sekken, rydde garderober og klasserommet. Men er det en lærers oppgave å sørge for å finne «den oransje lua til X». Eller må 10 år gamle X sørge for å holde styr på utstyret sitt selv? Skolen har totalforbud mot bruk av mobiltelefoner, både i skoletiden og på skolens område. Absolutt INGEN elever bruker mobil i skoletiden. Men likevel får læreren stadig henvendelser om «Snapchat grupper som utestenger enkelte barn», «Ugrei språkbruk på Snapchat» og min personlige favoritt «Vårt barn får ikke svar når hen sender snaps til andre i klassen». Dette er henvendelser fra foresatte som har unger som er 10-11 år gamle. Minner om ar Snapchat har en aldersgrense på 13 år (Barneombudet sin anbefaling). Er dette noe en lærer skal bruke masse tid og krefter på, i en ellers så krevende hverdag? Hva er egentlig en lærers oppgaver? Og hva burde foresatte selv ta tak i? Anonymkode: 57d93...689 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Jeg tenker at en del av disse tingene er greie å informere om, slik at kontaktlærer tar ansvar for at det snakkes om i klassens time osv. At klassen har samtaler om utestenging og nettvett osv. Men det er jo ikke lærerens ansvar å passe på at x har alle blyantene sine. Anonymkode: c7275...126 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 Grenser for skjerm må foreldre sette selv (bra at skolen har mobilforbud!) og foreldre kan ta opp felles kjøreregler på foreldremøter. Klær må ungen holde styr på selv, eller man må selv gå og se i kassa med gjenglemt tøy. Fritiden er ikke lærers oppgave men dersom man har en 9A sak synes jeg at utestenging på fritida er en faktor som kan belyse at det faktisk foregår utestenging etc og at alt ikke er like greit på skolen som lærer har inntrykk av. Jeg synes en del foreldre har merkelige forventninger til at lærer skal være oppdrager og hobbypsykolog. Anonymkode: 79315...e52 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg lurer litt på hva som er rimelig å forvente av en barneskolelærer? Jeg tenker at det er naturligvis er en selvfølge at læreren skal følge opp barnet på skolen, både faglig og sosialt. Dette innebærer at eleven skal få undervisning, veiledning, vurdering og underveisvurdering, og tilrettelegging der det trengs. Samtidig skal læreren sørge for er godt psykososialt miljø på skolen, dette innebærer at læreren skal motarbeide mobbing, utestenging og arbeide for et inkluderende sosialt miljø. Enkelt forklart sørge for at barnet har det bra i klasserommet, er trygg og lærer på skolen og har noen å være med i friminuttene. Dette er i seg selv en svært krevende og til tider uoppnåelig oppgave. Men hva med oppfølging av elever på fritiden, regnes det som lærerens oppgave? Her snakker jeg om foresatte som sender kontaktlærer e-poster om ting som har skjedd på fritiden (utestenging, ugrei mobilbruk, ekskludering fra private overnattingsfester). Henvendelser som f.eks: «Y har ingen bestevenner og får aldri tilbud om å bli med noen hjem på fritida». Er det lærers oppgave å sørge for at Y blir invitert hjem til folk på fritiden? Spesielt når Y har det greit på skolen og har alltid noen å være med i friminuttene. Er det en lærers oppgave å holde styr på yttertøy, pennal og annet utstyr som medbringes på skolen? Selvsagt minner vi elevene på å passe på og rydde tingene sine. Vi har faste rutiner på å pakke sekken, rydde garderober og klasserommet. Men er det en lærers oppgave å sørge for å finne «den oransje lua til X». Eller må 10 år gamle X sørge for å holde styr på utstyret sitt selv? Skolen har totalforbud mot bruk av mobiltelefoner, både i skoletiden og på skolens område. Absolutt INGEN elever bruker mobil i skoletiden. Men likevel får læreren stadig henvendelser om «Snapchat grupper som utestenger enkelte barn», «Ugrei språkbruk på Snapchat» og min personlige favoritt «Vårt barn får ikke svar når hen sender snaps til andre i klassen». Dette er henvendelser fra foresatte som har unger som er 10-11 år gamle. Minner om ar Snapchat har en aldersgrense på 13 år (Barneombudet sin anbefaling). Er dette noe en lærer skal bruke masse tid og krefter på, i en ellers så krevende hverdag? Hva er egentlig en lærers oppgaver? Og hva burde foresatte selv ta tak i? Anonymkode: 57d93...689 Det som er uthevet, mener jeg er lærerens oppgave, selv om jeg forstår at det er vanskelig, er det dette som må være målet. Det under, er ikke din jobb. Det som skjer på fritid, er i fritiden. Holde orden på eget utstyr må elevene kunne, ellers må foresatte ta seg en tur på skolen og gå igjennom restekassa. Det måtte jeg til stadighet, når jeg hadde gutter i skolen. Jenta må har så langt mistet en vott.. Anonymkode: 6ad72...352 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 Jeg er enig i dine vurderinger! Ellers tror jeg du bare må ignorere eller prøve å tolke disse meldingene på beste måte. Det om at Y ikke har noen venner å være med på fritida er kanskje ment som informasjon til lærer, ikke beskjed om å fikse det. Snapchat og gjenglemte klær og annet sånt gjentagende, kan du skrive noe linjer om i ukeplanene under "Informasjon til foresatte" når det trengs. Det gjør de her. ("Vi minner om at mobiltelefoner ikke skal brukes på skolens område og at snapchat og andre sosiale medier har 13 års-grense. Gjenglemt tøy legges i hylla utenfor inngangen til gymsalen.") Anonymkode: e7de0...a89 1
ESFP Skrevet 28. august 2023 #6 Skrevet 28. august 2023 Jeg er også enig i dine vurderinger. Men... foreldre prøver seg og tester dine grenser. De vil helst slippe å håndtere den kjipe delen med å ha barn. Hvis de møter en lærer som villig tar på seg det ansvaret, så skyves det ansvaret over på lærer. Mange lærere burde hatt kurs i hvordan sette grenser for seg selv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #7 Skrevet 28. august 2023 Jeg er todelt. Jeg rår ikke over hva elevene gjør på fritiden, men ofte drar elevene med seg konflikter på skolen. Da spiller det liten rolle når på døgnet det utspiller seg. Sosialemedier i så ung alder som 10-11 år er en uting, og det er jo oppskriften på utestengelse og stygt språkbruk. Jeg har ikke noen fasit, men kjenner meg igjen i det du skriver. Vi lærer jo elevene nettvett og de skal kunne tenke på hvordan de fremstiller seg selv og andre på sosiale medier, men det er nok langt mellom liv og lære. Mine beste erfaringer er når det kan være et samarbeid mellom skole og hjem. De beste foreldrene er jo de som skjønner at barnet har ulike roller og ikke nødvendigvis et den snille pliktoppfyllende ungen på andre arenaer som den er hjemme, og faktisk tar den alvorspraten og setter grenser om ungen er den som lager masse støy på sosiale medier. Anonymkode: 018e3...20d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #8 Skrevet 28. august 2023 Det som skjer på fritiden vil jo barna ta med seg på skolen. Men hvis det har oppstått en konflikt på fritiden, mener jeg som lærer at denne skal de ordne opp i på fritiden også. Dette har jeg kontaktet hjem om. "Hei. I dag har Per og Jens kranglet om noe som be sagt på snapchat i går. Fint om dere ordner opp i dette hjemme da dette har ført til xyz på skolen". Spesielt når det er ting skolen ikke rår over, sånt som snapchat, hva som har skjedd på fotballen eller speideren e.l. Og invitasjoner til bursdag eller filmkvelder. Dette må de ordne opp i hjemme. Er det gjennomgående konflikt både på fritid og skole, så samarbeider jeg med foreldre om det. Mobbesaker fks, skjer jo ikke bare på ett sted. Noe som irriterte meg en periode, var da det var så populært med sånne popit-er og andre fikleleker. Alle elevene hadde med seg dette på skolen, og ting ble jo stjålet. Samme da det var så populært med pokemonkort. Det skjedde også mange ganger at elevene byttet vekk en leke/kort, og angret seg etterpå. Og bare fordi leken ble stjålet/ byttet bort på skolen, så måtte så klart læreren fikse dette! Til slutt måtte jeg ha en alvorsprat med elevene og med melding hjem til foreldre om at man har med seg ting på eget ansvar. Forsvinner ting, har ikke skolen ansvar for det. Ting man er redd for, tar man IKKE med seg på skolen. Og vi måtte også forby å bytte ting, for det ble så mye krangling. De som ville bytte, fikk gjøre det etter skoletid. Og foreldre tror at vi forbyr ting for å være kjipe. Jada, vi har fått klager fordi vi har forbydd ting som elevene har holdt på med. Men de forstår ikke at det tar SÅ mye tid fra undervisning. De må da forstå at det at Lise skal få lov til å ha med seg glitterpennene sine og bytte de med venninnene sine IKKE er viktigere enn norsktimene og mattetimene! Gjenglemt tøy er noe herk ja! Er tips er at foreldre merker klærne med navn, nummer og årstall. Er fks Lise født i 2015, så ha lapper hvor det står: Lise Hansen 2015A, 99123456. Da vet læreren at Lise er i kullet født i 2015, klasse A. Og kan levere plagget dit. Og mobilnummeret til en av foreldrene er der så man evt kan ta kontakt. En lærer kan ikke gå rundt og lete. Men en lærer som finner et plagg som er godt merket, kan levere det til riktig klasse. Jeg tar med meg mye merket klær som jeg finner "på veien". Umerkede klær slenger jeg bare i nærmeste gjenglemtkasse. Anonymkode: a8417...6dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå