Gå til innhold

Privatskoler i og rundt Oslo ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.  Jeg vil bytte skole på 2 av barna mine, til privatskole.  Hvilke privatskoler finnes?  Og hvor bra er de?  er det noen som vil ta oss inn nå etter at skoleåret er startet?  (bytter skole pga. mobbing og psyken til barna)   Setter pris på all info ❤️

Anonymkode: d1f1e...937

Skrevet

Ville holdt meg langt unna Steinerskolen hvertfall, så har du Montesorriskolen (tror det er to), st Sunniva som er katolsk, Østmarka skole. Kjenner ikke til kvaliteten på dem, men det kan du kanskje Google. 

Anonymkode: ed85f...896

• Liker 2
Skrevet

Det finns også den tyske, den franske, Norligths, og noe som heter Nyskolen. Og på ungdomstrinnet mange flere (Wang, KG, Akademiet m.fl).

Sjekk Oslo kommunes sider.

Anonymkode: 87b65...10e

• Liker 3
Skrevet

Hvor gamle er barna? Er det snakk om barneskole? Det er jo utenom det som allerede er nevnt her noen kristne barneskoler; Ryenberget, og Hans Nilsen Hauges skoler på Kolbotn og i Holmenkollen. De to siste er nyoppstartede, så de er sikkert ivrige på å få inn nye elever.

Anonymkode: 3ac45...330

• Liker 3
Skrevet

Er barna dine over eller under middels flinke på skolen? IB for eksempel er mer krevende enn norsk skole. 

Og vektlegger du at de får en best mulig utdanning, eller det sosiale?

Er ungene spesielt interessert i f.eks. kunst og håndverk? 

Noen skoler er sikkert også flinkere enn andre med barn som sliter med psyken. 

Anonymkode: 46562...17b

• Liker 1
Skrevet

I Sandefjord  og nå også Tønsberg er det en fantastisk skole som heter Skagerak International School.

Anonymkode: 50263...722

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville holdt meg langt unna Steinerskolen hvertfall, så har du Montesorriskolen (tror det er to), st Sunniva som er katolsk, Østmarka skole. Kjenner ikke til kvaliteten på dem, men det kan du kanskje Google. 

Anonymkode: ed85f...896

St. Sunniva er veldig bra.

Anonymkode: 50263...722

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Har hørt mye bra fra bekjente med barn på montesorri i Holmenkollen. 

Skrevet

En av de internasjonale eller kristne kanskje?

Anonymkode: aad88...499

• Liker 1
Skrevet

St.Sunniva kunne ta inn en femteklassing midt i året i fjor, det er bare å kontakte dem og spørre. Privatskolene har gjerne ventelister, men det gjelder mest 1. og 8. trinn, det er relativt stort frafall der også grunnet flytting og tilhørighet andre steder, så det er mulig selv på Montesorri tror jeg (men neppe for 1. og 8. trinn).

Anonymkode: 87b65...10e

Skrevet

Steinerskolen på Nordstrand er veldig bra!

Anonymkode: 8db5d...8d9

• Liker 3
Skrevet

Nyskolen i Oslo. Uten tvil den beste skolen jeg har gått på. :) 

Anonymkode: a262f...47a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er barna dine over eller under middels flinke på skolen? IB for eksempel er mer krevende enn norsk skole. 

Og vektlegger du at de får en best mulig utdanning, eller det sosiale?

Er ungene spesielt interessert i f.eks. kunst og håndverk? 

Noen skoler er sikkert også flinkere enn andre med barn som sliter med psyken. 

Anonymkode: 46562...17b

Barna mine er middels flinke nå.  Vet de kunne prestert bedre ved en bedre skole.  Læreren sa rett ut at etnisk Norske ikke får en ordentlig utdannelse på den skolen de går på nå.  Så det handler om at de skal få en god utdannelse, men de har begge problemer med medelever også.  Og skolen gjør ikke nok for at mine barn skal ha det bra på skolen. 

Men ja, for 5 klassingen min hadde det vært veldig fint med en skole som er litt mer kunnskapsrike når det kommer til barns psyke.  Muligens mild autisme.  

Takk for svar!

Anonymkode: d1f1e...937

Skrevet

Oks friskole på Kjeller v/ Lillestrøm. Mange som har byttet fra offentlig skole, til denne, som er veldig fornøyd. 1-10 klasse.

Anonymkode: 4b0e7...a82

• 9 måneder senere...
Annonse
Skrevet (endret)

Vet det er andre erfaringer med den tyske skolen, men her er vår: Vi byttet våre to barn fra den tyske skolen til en skole på østkanten iår, og må si at for de ting jeg vektlegger er den tyske skolen en dårlig skole. Det er dårlig miljø, mobbing og andre ting som går på trivsel tas ikke tak i.  Fokuset både fra skolen og foreldrene bidrar til mye konkurranse mellom barna tidlig. Jeg holder kontakten med noen foreldre enda og kjenner to som vurderer å ta barna ut fordi de blir utestengt/ mobbet. lærerne er helt frakoblet alt som har med trivsel og det er ekstremt lite informasjon og foreldresamarbeid. Det er også vanskelig for dem å holde på de gode lærerne. Eneste fordelen er at de " driver" barna veldig i matte spesielt, ligger nok to år foran norsk skole i mattepensum. Men det er lite fokus på mestring og lærelyst spesielt fra 3-4 klasse. Det blir nok også et litt spesielt miljø fordi det er mange "eldre" foreldre med lange utdanninger som har gjort en klassereise da de flyttet til norge der. Mange fine folk blant dem, men den tyske " frykten" for at det ikke skal gå bra med barna i livet om de ikke briljerer på skolen kan gi er et uhensiktsmessig fokus også blant barna. Enkelte lærere er fine, men en vet ikke om en får beholde dem året etter, og fra skolens side er det ikke fokus på det sosiale og foreldresamarbeid og da har heller ikke de gode lærerne det. De rekrutterer unge lærere fra Tyskland og østerrike som gjerne ikke blir mer enn et år. Det lille de har av norskundervisning er symbolsk og blir ofte utsatt til fordel for andre aktiviteter, og "bikulturell" kan de nok bare kalle seg fordi noen foreldre er norske. AKS er mest oppbevaring og det bidrar til et dårlig miljø mellom har jeg inntrykk av. Fra 3-4 klasse er "gutta" i klassen problematiske, dvs det er nok en skole som passer best for rolige jenter.  De skilter med gode nasjonale prøver, men en må huske at det heller ikke er et representativt utvalg av elever som går der. foreldrene har veldig lange utdannelser, det er mye bøker i bokhylla og ressurser i hjemmet, og de som ikke fikser det faglige slutter på skolen før nasjonale prøver. Så nasjonale prøver sier nok mer om hvem som går der og hvor lett jobben er for lærerne pga det enn om at kvaliteten på skolen er så mye bedre enn andre steder.  Våre barn trives veldig mye bedre på lokalskolen, de har nok stagnert litt i matte men det er også det ene negative jeg kan komme på her. 

Endret av Dollydimple
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...