AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 Har brukt adhdmedisin i snart 2 mnd. Syntes de funka greit i starten. Men de siste par ukene har det variert mellom å føles som ved laveste dose selv om jeg tar mer, og som at jeg ikke tar medisin i det heletatt. Så jeg snakka med fastlegen som sa jeg kunne gå ned til startdose igjen, og så snakke med han som skriver ut medisinen om å prøve annen sort. Dette var i forrige uke. (Jeg føler meg helt utmattet etter å ha prøvd mitt beste i alle år for å funke "normalt", maskert ubevisst, brukt masse energi på å få til små ting.. Så alle de gode sidene ved adhd har jeg ikke lenger. Føler meg som en sliten zombie på autopilot. De periodene jeg føler meg bedre er jeg ute og går litt turer, er litt sosial, lager endel mat fra bunnen. Men på det verste kan jeg sitte i sofaen og se tv/scrolle "hele dagen". Gjør bare det viktigste av husarbeid, mat frister ikke. Spiser litt fordi jeg må.) I dag har jeg bare spist to knekkebrød og en joghurt. I starten da jeg tok medisin var jeg nøye med å spise god frokost først, så ta den, drikke mye vann iløpet av dagen, litt mellommåltid, middag, kveldsmat. Selv om matlysten ikke var helt på topp. Hadde heller ikke lyst på potetgull, sjokolade osv, noe som var veeldig bra for meg som pleide å stappe i meg 200g sjokolade på en dag eller to, 2-4 potetgullposer i uka, masse smågodt, kjeks osv. Tror at menssyklusen påvirker, så kanskje dumt å trappe ned medisinen akkurat nå. Han som skrev den ut sa i dag at jeg bør trappe opp igjen og prøve maksdose en stund før jeg evt. prøver noe annet. Det er jo viktig å få i seg mat, drikke nok vann, bevege seg. Men det føles usannsynlig tungt om dagen. Lurer derfor på tips om hvilken mat som er veeldig enkel å tilberede, med masse proteiner og gode ting for meg nå. Pleier å lage mye eggerøre så jeg har i noen dager, proteinrundstykker, kylling, bønner osv. Men nå orker jeg ikke. Er det noe som kan kjøpes ferdig/halvferdig i butikken? Trenger bare å komme litt igang, så jeg får overskudd til å lage ordentlig mat igjen. I dag har jeg vasket og tromlet klær, men ikke bretta klærne. Hver gang jeg har sett på klokka har den gått en time fremover. Tida går sykt fort.. Jeg har vært på kg, et annet forum, spilt wordfeud. Ingen sjanse for å komme seg ut i frisk luft. Nå regner det masse, og været er nok litt trykkende. Håper at formen er bedre i morgen, for da er været bedre ihvertfall. Har hatt lyst på snacks og søtt i det siste igjen, selv om matlysta ikke er noe særlig. Men har ikke spist vanvittige mengder. Trenger en boost! Noen? Anonymkode: a70c4...67a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Hva slags medisin er det? Eller rettere sagt, hvor lenge skal den egentlig virke? Jeg opplevde noe lignende på Ritalin; effekten skulle egentlig vare 6-7 timer, men varte etter hvert bare 3 timer eller noe sånt. Det er visst ganske vanlig, i følge andre jeg kjenner som har vært gjennom det samme. Etter et par-tre opptrappinger med samme resultat vad jeg om noe som virker lenger, og ble satt på noe med 12-14 timers effekt. Det fungerer mye bedre for meg. Og ja, menssyklusen påvirker absolutt! Broren min har observert det samme på kona si også(hun og jeg har adhd); veldig lite effekt av medisin når hun har mensen. Symptomtrykket(hvor kraftige symptomene er) varierer med svingningene av hormoner i syklusen. Mye østrogen i tiden rundt eggløsning(og i svangerskap) = lite symptomer og det føles som at medisinen gir god effekt. Etter eggløsning(og fødsel) faller østrogennivået drastisk, symptomene forverres, og det føles nesten som at man ikke har tatt medisinen i det hele tatt. Anonymkode: c3fec...10c 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva slags medisin er det? Eller rettere sagt, hvor lenge skal den egentlig virke? Anonymkode: c3fec...10c Volidax (samme som Aduvanz som apoteket er tomt for nå). Den skal virke i ca 13 timer. Syntes den virka hele dagen i starten. Måtte ta den tidlig for å få sove i rett tid på kvelden. Har lest litt i dag om at opptak og omgjøring av lisdeksamfetamin eller hva det kalles, varierer veldig fra person til person. Har bl.a. med leveren å gjøre. Også før jeg starta med medisin var jeg mest våken og fikk ting gjort fra morgenen, og så trøtt og "ferdig" utpå dagen. (Kan føle meg trøtt nå og, men får ikke til å sove på dagtid når jeg har tatt medisinen). Så det er litt vanskelig å si om medisinen virker noe særlig, formen varierer såpass "til vanlig", men litt effekt hadde den. Jeg var helt hekta på iskaffe og redbull før medisinstart. Drakk så og si en av delene hver dag, noen ganger begge. Nå har jeg drukket to redbull siden medisinstart, drikker iskaffe kun på jobb i ny og ne, i gjennomsnitt to ganger i uka. Men lysta på det er også tilbake nå som jeg føler meg så slapp da. I dag har jeg drukket en liten boks redbull og en iskaffe faktisk. Anonymkode: a70c4...67a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Volidax (samme som Aduvanz som apoteket er tomt for nå). Den skal virke i ca 13 timer. Syntes den virka hele dagen i starten. Måtte ta den tidlig for å få sove i rett tid på kvelden. Å, okey. Da hadde jeg gått for det han som skrev ut medisinen sa, ja. Tips til mat har jeg dessverre lite å bidra med, men håper du kommer over kneika 🥰 Anonymkode: c3fec...10c 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 Pleier ikke å lage så mye mat, skjærer opp grønnsaker og frukt, og har nøtter og ost på et fat til middag. Innimellom tar jeg bare en proteinshake og. Eller knekkebrød med hamburgerrygg og litt Biola, havregrøt osv. Jeg er veldig lik. Svinger veldig, føler at jeg er "flink" i perioder der jeg er sosial, gjør det jeg skal osv, men så er det for mye og jeg blir sliten og får en dårlig periode igjen. Jeg er dritlei. Synes Ritalin hjelper meg å fokusere mer på jobb, men på ettermiddagen er effekten borte. Så det hjelper så lite. Har småbarn alene og, så jeg blir veldig fort sliten. Sover ingenting og er zombie. Håper du finner en medisin som virker ❤️ Anonymkode: 26b98...d5b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Symptomtrykket(hvor kraftige symptomene er) varierer med svingningene av hormoner i syklusen. Mye østrogen i tiden rundt eggløsning(og i svangerskap) = lite symptomer og det føles som at medisinen gir god effekt. Etter eggløsning(og fødsel) faller østrogennivået drastisk, symptomene forverres, og det føles nesten som at man ikke har tatt medisinen i det hele tatt. Anonymkode: c3fec...10c Dette skulle jeg fulgt nøye med på. Har prøvd, men etter et par dager glemmer jeg det helt, eller tror at jeg "husker hvordan formen er, trenger ikke skrive opp"🙈 Kan hende det funker med lav medisindose noen uker, og høyere noen uker. Litt rart han som skrev ut medisin ikke nevnte sånne ting. Husker at min første graviditet var som en drøm! Jeg følte meg som en annen og mer harmonisk person. Andre graviditet var ikke like bra, men litt mindre symptomer hadde jeg nok. Det var noen år før diagnose og medisinstart. Anonymkode: a70c4...67a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Pleier ikke å lage.... Ser godt ut med sånne fat! Men å skjære opp frukt og grønt er vanskelig nok i de periodene. I gårkveld blanda jeg chiafrø, melk og litt yoghurt. Slang på litt bær og granola i dag, så ble det frokost. Har også kjøpt litt fjordland til meg, fiskekaker, kjøttboller og sånt til barna som kan slenges i ovn. Samt paier og sånt som kan slenges i mikroen til lunsj, yoghurtbegre, cottage cheese. Kjipt å igjen og igjen gjøre for mye når man føler seg i form til å få ting gjort. Jeg er også mye alene med barna, pga. samboeren mins reisejobb. Sammenlagt er han borte ca et halvår pr. år. Søvn har mye å si! Ikke lett å få sovet/hvilt nok når man har små barn. Hvor lenge virker ritalin? Kanskje det er mulig å ta en ekstra dose litt utpå dagen? Må snakke litt ordentlig med psykiateren neste gang jeg har time. Om dosering osv. Synes det er litt rart om maksdose plutselig kicker inn og funker superbra når jeg ikke har merka forskjell på første dose og opptrappinga. Men så kan jo syklus og diverse spille inn ja.. Anonymkode: a70c4...67a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Ritalin har kortere virketid. Depotkapsler sies å gi effekt i 6-7 timer, hurtigvirkende virker i maks 3-4 timer. Hvorvidt man kan kombinere Aduvanz(og tilsvarende) og Ritalin er jeg usikker på. Svigerinnen min(samboers søster) sa til meg at man ikke kan ta begge, men jeg ser at noen bruker Ritalin som supplering. Det må nesten psykiateren svare på, hva som kan og ikke kan blandes. Søvn har også så mye å si for hvor godt den virker! Egentlig er det jo slik at det med nok søvn og mat, fysisk aktivitet etc er viktig for alle, men ekstra viktig for oss. Anonymkode: c3fec...10c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå