Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi møter en venn vi kanskje i møter så ofte eller har så god kontakt med, men har kjent veldig lenge bruker man jo ofte gammel venn. 

Men hvorfor sier vi da gammel venn? Hvorfor ikke bare si "en fjern venn" "perifer venn" eller til og med "god bekjent"?

Denne vennen er jo ikke gammel nødvendigvis. 

Hva du legger du i ordet "gammel venn"? 

Anonymkode: fb36a...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når vi møter en venn vi kanskje IKKE møter så ofte eller har så god kontakt med, men har kjent veldig lenge bruker man jo ofte gammel venn. 

Men hvorfor sier vi da gammel venn? Hvorfor ikke bare si "en fjern venn" "perifer venn" eller til og med "god bekjent"?

Liten skrivefeil av meg. 

Skrevet

En gammel venn er for meg en jeg har vært venner med lenge.

Perifer eller fjern er ikke det samme.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når vi møter en venn vi kanskje i møter så ofte eller har så god kontakt med, men har kjent veldig lenge bruker man jo ofte gammel venn. 

I det legger jeg i at jeg har kjent vedkommende lenge. Eks siden barndommen, skolegang o.l 

En perifer venn er ikke nødvendigvis en gammel venn. En gammel venn kan det hende jeg prater ofte med. Det gjør man ikke med en perifer venn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Plutselig_gravid skrev (10 minutter siden):

I det legger jeg i at jeg har kjent vedkommende lenge. Eks siden barndommen, skolegang o.l 

En perifer venn er ikke nødvendigvis en gammel venn. En gammel venn kan det hende jeg prater ofte med. Det gjør man ikke med en perifer venn.

Men hvorfor ikke bare si venn da?? 

Skrevet

Gammel venn = venn man har vært venn med lenge. 

Det er overhodet ikke det samme som perifer eller fjern. Perifer eller fjern betyr at man ikke er gode venner, eller nære venner, det er mer som "god bekjent". En perifer eller fjern venn kan man treffe på hele tiden. Det går på dybden på vennskapet, ikke på hvor ofte man treffes eller hvor lenge man har kjent hverandre. 

Bestevenninnen min er også min eldste venn. Ikke i "hun som er eldst av de jeg kjenner"; men som i "Hun jeg har vært venner med lengst". 

Anonymkode: 63f0e...eed

• Liker 1
Skrevet

En gammel venn, er en venn fra 'gamle dager'. Altså type mer en 15-20 år siden.

Anonymkode: 70000...cae

• Liker 1
Skrevet

Gamle venner for meg er dem jeg har kjent fra både før og i fra barnehagealderen. Folk som jeg mer eller mindre alltid har kjent og pleid å leke med i oppveksten. Har kanskje ikke så mye kontakt med i dag, men alltid kjekt å treffes når man er hjemme.

Skrevet

Det er vell ett utrykk som har festet seg i språket som mye annet. For meg er også gammel venn en venn siden legge siden som fra barndom eller ungdomstid og som åra går kansje en tidligere jobb etc. Gammel venn kan jo også være en venn som er mye eldre enn meg men da må det være feks en venn på mine foreldres alder etc.  Men det blir jo litt rart igjen å si jeg kunne brukt begreper sånn men gjør det ikke🤭må har jeg ikke venner som er så mye eldre. Man kan jo også si gammel bekjent som forklaring på hvem en person er. 

Anonymkode: b064d...1ba

Skrevet

For meg er "gammel venn" en person jeg har vært venn med for lenge siden. Uavhengig av om vi fortsatt er venner, egentlig. 
Dvs. om jeg møter bestevennen min fra barnehagen, så er det en "gammel venn". Selv om vi ikke har møttes mer enn 2-3 ganger etter at vi var ferdige i barnehagen.

Om jeg treffer venner fra skolen, så er det også "gamle venner". Både de jeg fortsatt har tett kontakt med, og de jeg møter hvert 4. år. 

Anonymkode: 5fa3a...274

• Liker 5
Skrevet

Bandomsvenner, venner man har hele livet legger jeg i begrepet.

Anonymkode: 1bc0e...2fb

Skrevet

Å si "en gammel venn" henspeiler ikke på vedkommendes alder. Men hvor lenge man har vært venner med vedkommende.

Jeg har en venninne som jeg traff senest på fredag forrige uke. Vi har vært venner siden vi var 14. Dvs 40 år. Det er hva jeg kaller "en gammel venn" av meg. Eller venninne da.

Anonymkode: 2f8d5...9a7

Skrevet

For meg, for meg… Folkens, dere trenger ikke definere hva det «betyr for akkurat dere». Dette er et fast uttrykk i mange språk, og betyr en venn man har hatt lenge. Old friend, gammal vän osv. 

Tydeligvis er ts ukjent med dette.

Anonymkode: 222b9...6d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For meg, for meg… Folkens, dere trenger ikke definere hva det «betyr for akkurat dere». Dette er et fast uttrykk i mange språk, og betyr en venn man har hatt lenge. Old friend, gammal vän osv. 

Tydeligvis er ts ukjent med dette.

TS spør jo hva vi legger i det. Det er jo noe subjektivt her og ikke svart/hvitt.

Synes jo TS kan ha et poeng med at det kan være noen man ikke møter veldig ofte.

Jeg refererer kanksje oftere til venner jeg ikke har sett på lenge eller ikke møter så ofte som en gammel venn, enn de vennene jeg er med jevnlig. Selv om noen av de også er "gamle".

Men perifer eller fjern venn blir uansett ikke det samme, da en fjern eller perifer venn kan man ha møtt i går omtrent, men ikke en gammel venn.

Skrevet

En gammel venn er for meg, venner som jeg hadde som barn/tenåring. 

Skrevet
Cuntzilla skrev (2 timer siden):

TS spør jo hva vi legger i det. Det er jo noe subjektivt her og ikke svart/hvitt.

Synes jo TS kan ha et poeng med at det kan være noen man ikke møter veldig ofte.

Jeg refererer kanksje oftere til venner jeg ikke har sett på lenge eller ikke møter så ofte som en gammel venn, enn de vennene jeg er med jevnlig. Selv om noen av de også er "gamle".

Men perifer eller fjern venn blir uansett ikke det samme, da en fjern eller perifer venn kan man ha møtt i går omtrent, men ikke en gammel venn.

Fordi ts ikke kjenner til uttrykket, eller ikke forstår det. Er teit med fjorten stykker som skal svare «for MEG betyr det…(akkurat samme svar)».

• Liker 1
Skrevet
Cuntzilla skrev (4 timer siden):

En gammel venn er for meg en jeg har vært venner med lenge.

Perifer eller fjern er ikke det samme.

Samme her. 

Anonymkode: cc6ad...91d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...