Gå til innhold

Kim Friele, elsket og hyllet, støttet pedofili åpenlyst.

blui89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan en lure på. Kanskje ikke like stas å ha julekule av Friele på juletreet nå. Ja, det finnes og nei, jeg har den ikke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir urettferdig å rette skytset mot Friele alene. Hennes holdninger ble delt av mange av aktivistene i det som var forgjengeren til dagens foreningen FRI. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.9d89f21cc7b08a8d2d1ae78089a4e6d2.png

Helt utrolig at denne gjengen hadde eget medlemsblad (faksimile fra medlemsbladet gjengitt i Aftenposten, Aftenposten har sensurert navnene) og treff med paneldebatt og filmfremvisning. Og kontaktannonser i medlemsbladet med tekster som "pedofil i Nord-Norge søker kontakt med likesinnede i landsdelen"

• Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av den gamle frigjøringsbevegelsen snublet dessverre inn i pedofilien i forsøket på å frigjøre alles seksualitet fra undertrykkelse og tvang, også barns. Det er en skamplett på historien deres. De var radikale, hadde mye bra for seg, men bikket totalt over i spørsmålet om barns seksualitet. Ble veldig skuffet av at hun ble med på akkurat det kjøret der.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lava Anne skrev (1 time siden):

Deler av den gamle frigjøringsbevegelsen snublet dessverre inn i pedofilien i forsøket på å frigjøre alles seksualitet fra undertrykkelse og tvang, også barns. Det er en skamplett på historien deres. De var radikale, hadde mye bra for seg, men bikket totalt over i spørsmålet om barns seksualitet. 

Pedofili handler ikke om barns seksualitet, men voksnes seksualitet 

• Liker 34
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om dette tidligere, veldig overraskende. Det jeg tenker er at det er mulig å støtte pedofile og deres rett til å være åpne og frie, uten at det nødvendigvis betyr at man støtter pedofili, altså handlingen. 

Har Kim Friele blitt intervjuet noen gang med dette som tema? Jeg lurer veldig på hvordan hun tenkte. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk artikkel i Aftenposten...

Kim Friele, Thore Langfeldt og bevegelsen Fri kommer jækla dårlig ut.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (26 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om dette tidligere, veldig overraskende. Det jeg tenker er at det er mulig å støtte pedofile og deres rett til å være åpne og frie, uten at det nødvendigvis betyr at man støtter pedofili, altså handlingen. 

Har Kim Friele blitt intervjuet noen gang med dette som tema? Jeg lurer veldig på hvordan hun tenkte. 

Jeg tviler på noen har turt å trykke noe om dette før. Dette ble spart til etter hennes død antar jeg.

Jeg finner det ikke overraskende. Husker det var mye "apologisme" vedrørende pedofile før. Dessuten har Thore Langfeldt sine liberale meninger vært uimotsagt i norsk offentlighet. Han har til og med vært den mest aktive behandleren av pedofile. Skandale.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk.
Må ikke tro det er noe bedre i dag. Men de skandalene blir ikke skrevet om før det har gått 30 år. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (2 minutter siden):

Jeg tviler på noen har turt å trykke noe om dette før. Dette ble spart til etter hennes død antar jeg.

Jeg finner det ikke overraskende. Husker det var mye "apologisme" vedrørende pedofile før. Dessuten har Thore Langfeldt sine liberale meninger vært uimotsagt i norsk offentlighet. Han har til og med vært den mest aktive behandleren av pedofile. Skandale.

Jeg synes dette er et interessant tema, hvor det ikke finnes et svar man kan sette to streker under. Jeg har hvert fall ikke svar. 
Men det jeg tenker er at det kan være nyttig å dele ting i to: 

1. De som har innrømmet at de har seksuelle tanker om mindreårige (pedofile) og

2. De som har praktisert pedofili. 

Meg bekjent har vi ingen tall på hvor mange som er i disse kategoriene, mye fordi tema er så skambelagt. Men vi vet at det finnes pedofile som ikke har begått overgrep mot mindreårige. Det som jeg tenker er fint er at det har kommet en chattefunksjon på HelseNorge hvor mennesker som har seksuelle tanker om barn, kan ta kontakt. 

Man verken kan, skal eller bør bli straffet for tankene sine, men man bør få hjelp. Er man i den kategorien som har gått lengre, altså til handling eller oppfordring til handling, så må de få sin straff, men de må også få hjelp. Hvor Langfeldt er i dette landskapet er jeg usikker på, men mitt inntrykk var at han ønsket å behandle overgripere (i det minste forsøke) for å redusere misbruk. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (57 minutter siden):

Pedofili handler ikke om barns seksualitet, men voksnes seksualitet 

Enig. Det eneste de har rett i, er at barn har en seksualitet, men her legitimerte man også å blande voksne og barns seksualitet inn i hverandre, nettopp pedofili, gjerne med henvisning til frihet, opplæring, andre kulturer, tidligere samfunn, og dessverre også ved å kalle pedofili en legning, på lik linje med homoseksualitet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lava Anne skrev (5 minutter siden):

Enig. Det eneste de har rett i, er at barn har en seksualitet, men her legitimerte man også å blande voksne og barns seksualitet inn i hverandre, nettopp pedofili, gjerne med henvisning til frihet, opplæring, andre kulturer, tidligere samfunn, og dessverre også ved å kalle pedofili en legning, på lik linje med homoseksualitet.

Dette forstår jeg ikke - hvis du mener at Tore Langfeldt er en av "dem". Han er psykolog og sexolog og har da vitterlig vært ute i media og understreket at pedofili ikke er en legning (Aftenposten 2016 - plusset artikkel) 

https://www.aftenposten.no/norge/i/deJOo/thore-langfeldt-pedofili-er-ingen-legning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (Akkurat nå):

Dette forstår jeg ikke - hvis du mener at Tore Langfeldt er en av "dem". Han er psykolog og sexolog og har da vitterlig vært ute i media og understreket at pedofili ikke er en legning (Aftenposten 2016 - plusset artikkel) 

https://www.aftenposten.no/norge/i/deJOo/thore-langfeldt-pedofili-er-ingen-legning

Nei, jeg mener ikke ham, men at en del av de som befant seg i frigjøringsbevegelsene på den tiden, sidestilte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg mener ikke ham, men at en del av de som befant seg i frigjøringsbevegelsene på den tiden, sidestilte det.

Ah, ok skjønner. 

Så flere tidligere i tråden som nevnte han i samme åndedrag som Kim Friele og bevegelsen, men det er jo ulogisk for han som psykolog vet jo veldig godt at man kan ikke behandle en legning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nooni skrev (28 minutter siden):

Ah, ok skjønner. 

Så flere tidligere i tråden som nevnte han i samme åndedrag som Kim Friele og bevegelsen, men det er jo ulogisk for han som psykolog vet jo veldig godt at man kan ikke behandle en legning. 

Jeg anbefaler å høre på Trygdekontoret sin podcast om pedofile og nåværende system for behandling av dem.

Man skal åpenbart ikke kjefte dem huden full i en terapeutisk kontekst. Men dagens behandling bygger på å utvetydig fastslå at pedofile tanker er galt. Merk ordlyden: tanker.

Fordi tanker fører til googling av bilder og bilder består av ekte overgrep. Jeg orker ikke finne episoden, men Thomas Seltzer snakker med en psykolog om dette som er Norges beste pdd.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (32 minutter siden):

Ah, ok skjønner. 

Jeg mistenker deg for å trolle.

Pedofili er en psykiatrisk diagnose. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler å høre på Trygdekontoret sin podcast om pedofile og nåværende system for behandling av dem.

Man skal åpenbart ikke kjefte dem huden full i en terapeutisk kontekst. Men dagens behandling bygger på å utvetydig fastslå at pedofile tanker er galt. Merk ordlyden: tanker.

Fordi tanker fører til googling av bilder og bilder består av ekte overgrep. Jeg orker ikke finne episoden, men Thomas Seltzer snakker med en psykolog om dette som er Norges beste pdd.

Interessant. Den skal jeg finne og høre på. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...