Gå til innhold

Demens i nær familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med demens i nær familie? Jeg har et nært familiemedlem (70-årene) hvor det er demens i tidligere generasjoner. Denne personen har nå det siste året mistet mye initiativ, har sluttet med en del aktiviteter som h*n tidligere hadde glede av (men har også noe som fortsatt er intakt) og sitter mye hjemme. Ikke noen veldig tydelige hukommelsesvansker, men merker at h*n forteller  de samme historiene flere ganger, og viser liten interesse for omverdenen. Mye av dette er trekk som har vært over mange år, men som er veldig forsterket nå. Virker tung og viser lite glede, er mye trøtt og kan være oppfarende. Dette er også trekk som har vært før, men blitt sterkere nå. Det mest framtredende i situasjonen, er vel nedstemtheten og det manglende initiativet. Jeg har begynt å lure på om det dreier seg om en begynnende demens hvor personen kan føle det utrygt og vanskelig å bevege seg utenfor det kjente, og kanskje også begynner å kjenne at det er vanskelig å være sammen med andre i frykt for å avsløre begynnende symptomer. Mulig jeg tar helt feil, så vil gjerne høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 6795c...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør gjerne utelukkes depresjon først. 

Anonymkode: 556b0...ad1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, helt klart, men mitt spm (som gjerne ikke kom så klart fram), er vel om depressive symptomer også kan være framtredende i et tidlig stadium av demens..

Anonymkode: 6795c...f46

Skrevet

Det er kjent at symptomene på depresjon hos eldre kan ligne på demens, men samtidig kan også depresjonsymptomer være første tegn på demens. Det kan være vanskelig å finne riktig diagnose fordi det ikke finnes spesifikke tester for hverken demens eller depresjon, men uansett er lege riktig sted å starte slik at man kan få tatt tester for å utelukke evt andre årsaker samt få en oversikt over symptombildet. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

+ ta blodprøve for å se om personen mangler noe

De jeg kjenner som ble demente var mer glemsk og forvirret enn det du beskriver her. Kanskje dette er depresjon eller noe annet som kan ordnes.

Anonymkode: d7f12...5b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan også gjelde eldre, når de slutter med å maskere er de ofte utslitt etter å ha maskert hele livet, toleransen blir lav og humøret deretter

Anonymkode: 58005...a5c

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Trekker opp denne igjen da jeg har et familiemedlem som er som TS skriver om. Hvordan går vi frem når vi mistenker demens i familien?

Anonymkode: 3f3a6...fc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...