Gå til innhold

Din beste oppskrift på SUKKERFRIE vafler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen kan tipse om en oppskrift på gode vafler uten tilsatt sukker, men gjerne med alternativ søtning (som har mindre kalorier enn sukker)? Jeg prøvde å lage havrevafler med Natreen-pulver som søtning, og de smakte virkelig IKKE bra. Jeg bor i Oslo og kan vel få tak i så å si alle ingredienser. 

Anonymkode: 95bca...0c2

Skrevet

Jeg pleier sjeldent å ha sukker/søtning i vafler (bortsett fra når jeg er hos modern, hun kjeppjager meg til kjøkkenskapet dersom ting ikke er søtt nok).  Jeg foretrekker å ha søtt oppå, i form av syltetøy eller strø litt sukrin gold dersom de er helt nystekte.

De få gangene jeg har søtning i røra når jeg steker til meg selv, går jeg for Sukrin Gold. Bruker ingen spes oppskrift.

Anonymkode: 21bfe...12c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg pleier sjeldent å ha sukker/søtning i vafler (bortsett fra når jeg er hos modern, hun kjeppjager meg til kjøkkenskapet dersom ting ikke er søtt nok).  Jeg foretrekker å ha søtt oppå, i form av syltetøy eller strø litt sukrin gold dersom de er helt nystekte.

De få gangene jeg har søtning i røra når jeg steker til meg selv, går jeg for Sukrin Gold. Bruker ingen spes oppskrift.

Kan legge til at jeg av og til blander inn litt revet eple eller most banan. Det gir jo også en del søtsmak.

Skrevet

Bruker tagatesse bakesukker, det er dobbelt så søtt som vanlig sukker så halverer sukkermengde i oppskriften. 
Bruker også fiberfin og erstatter 20% av melet med. 
Da smaker vaflene som vanlig men uten sukker og med ekstra fiber. 

Anonymkode: 46415...b96

Skrevet

Bruker aldri sukker i vaffelrøre. 

Anonymkode: 402ea...4a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vafler må ha sukker og kremføte. Jeg har diabetes. Lager vafler men spiser lite. Sukkerersatnigene gir en dårleg smak.

Anonymkode: 81365...593

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vafler må ha sukker og kremføte. Jeg har diabetes. Lager vafler men spiser lite. Sukkerersatnigene gir en dårleg smak.

Anonymkode: 81365...593

Synes ikke tagatesse/finesse gir dårlig smak, men mange andre har jo det. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bruker tagatesse bakesukker, det er dobbelt så søtt som vanlig sukker så halverer sukkermengde i oppskriften. 
Bruker også fiberfin og erstatter 20% av melet med. 
Da smaker vaflene som vanlig men uten sukker og med ekstra fiber. 

Tagatesse er absolutt det beste sukkerfrie alternativet (smaksmessig) da det oppfører seg som sukker, men obs, det gir for mange vondt i magen. 

Jeg ville gått for sukrin. Noen synes det har en "kald" følelse i munnen. Jeg merker ingenting til det. Null kalorier da det ikke blir tatt opp i kroppen. 

Ellers kan du jo bruke feks sukkerfri vaniljeyoghurt son gir god sødme.

Endret av Ugresset
Leif
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på om noen kan tipse om en oppskrift på gode vafler uten tilsatt sukker, men gjerne med alternativ søtning (som har mindre kalorier enn sukker)? Jeg prøvde å lage havrevafler med Natreen-pulver som søtning, og de smakte virkelig IKKE bra. Jeg bor i Oslo og kan vel få tak i så å si alle ingredienser. 

Anonymkode: 95bca...0c2

Hvorfor må du absolutt ha setning i vaflene? Du kan heller ha syltetøy eller søt topping på vaflene, mye bedre. 

Anonymkode: 85aa4...aef

• Liker 1
Skrevet
Ugresset skrev (2 minutter siden):

Tagatesse er absolutt det beste sukkerfrie alternativet (smaksmessig) da det oppfører seg som sukker, men obs, det gir for mange vondt i magen. 

Jeg ville gått for sukrin. Noen synes det har en "kald" følelse i munnen. Jeg merker ingenting til det. Null kalorier da det ikke blir tatt opp i kroppen. 

Ellers kan du jo bruke feks sukkerfri vaniljeyoghurt son gir god sødme.

Sukrin synes jeg også er bra, og man får ikke vondt i magen av det

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (25 minutter siden):

Sukrin synes jeg også er bra, og man får ikke vondt i magen av det

Jeg liker ikke sukrin og har aldri fått vondt i magen av tagatesse/finesse. Kombinert med fiberfin for ekstra fiber som er bra for magen. Baker boller og vafler og ingen merker forskjell. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg liker ikke sukrin og har aldri fått vondt i magen av tagatesse/finesse. Kombinert med fiberfin for ekstra fiber som er bra for magen. Baker boller og vafler og ingen merker forskjell. 

Jeg sa bare at man bør være obs på det. Jeg får så vondt i magen av tagatesse hvis jeg spiser bittelitt for mye(av drt magen MIN tåler), at jeg tror jeg skal krepere! Og det er ikke store mengdene som skal til.. Sukrin har en helt annen konsistens og smak, så jeg liker å blande disse to.

Sukrin gold har bedre smak enn vanlig hvit sukrin, litt mer "karamellisert".

• Liker 1
Skrevet
Ugresset skrev (1 time siden):

Jeg sa bare at man bør være obs på det. Jeg får så vondt i magen av tagatesse hvis jeg spiser bittelitt for mye(av drt magen MIN tåler), at jeg tror jeg skal krepere! Og det er ikke store mengdene som skal til.. Sukrin har en helt annen konsistens og smak, så jeg liker å blande disse to.

Sukrin gold har bedre smak enn vanlig hvit sukrin, litt mer "karamellisert".

Ja bruker en blanding av tagatesse og sukrin gold når baker boller. Også en liten dæsj honning for at gjæren skal virke bedre. 

• Liker 1
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Bruker ikke søtning i vafler, lager disse men har i 1 tskje kardemumme i tillegg. 

IMG_0721.png

Skrevet

Jeg lager litt på slump, men omtrent som dette:

4 dl melk

4 stk egg

50 g smeltet smør

1 eple og 1 gulrot, raspet

ca 4 dl mel, halvparten sammalt

1 ts bakepulver

1 ts kardemomme

Bland sammen egg, melk og smeltet smør. Rasp eple og gulrot og rør inn. Tilsett mel (blandet med bakepulver) til passe tykk røre (ca 4 dl). Krydre med kardemomme. La svelle og stek som vanlig. 

Anonymkode: 8b2c6...1c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...