Becka Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 Jeg er 19+6. Trimesteret som "alt skulle være lett. " den siste uken har energinivået mitt vært elendig. Jeg kan ikke gå opp en bakke uten å måtte stoppe 2-3 ganger før pust og muskelstyrke. Jeg har sånn rastløse bein og armer ofte, og spesielt om kvelden. I dag har jeg lyst å gråte hele tiden. Jeg har litt jernmangel, så går på jerntabletter, men nivået skal ikke være veldig lavt. ( skjønt det ble jo målt helt i starten av graviditeten ) Er det noen som kjenner seg igjen?? Jeg har booket om en jordmor time, så skal ned i morgen. Men jeg er i full jobb, og jeg hadde virkelig håpt jeg skulle ha noen gode måneder nå før 3.trimester. kjenner på dårlig samvittighet ovenfor jobben hvis jeg ender opp sykemeldt ( alt nå )
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Vil bare si at jeg kjenner meg veldig igjen og gir deg en virtuell trøsteklem herfra 😅 Er selv 18 + 3 og gravid-appen jeg har kunne for en stund tilbake fortelle meg at jeg nå hadde kommet inn i «de 100 gylne dager». Vel, vel! 🫠 Skjønner veldig godt dette med jobb og dårlig samvittighet. Jobber selv som konsulent og starter i nytt oppdrag på fredagen. Det kunne ikke passet dårligere. Men det har hjulpet å lufte tankene og bekymringene til nære og jordmor. Alle er tydelige på at man ikke trenger å ha dårlig samvittighet og at det å lytte til kroppen er viktig! Strategien nå er å ta en dag om gangen fremover. Hvis man er utslitt og helt på felgen høres det ut som du kunne trengt en liten pause 💙 Anonymkode: 0e9b5...68a 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 Becka skrev (15 minutter siden): Jeg er 19+6. Trimesteret som "alt skulle være lett. " den siste uken har energinivået mitt vært elendig. Jeg kan ikke gå opp en bakke uten å måtte stoppe 2-3 ganger før pust og muskelstyrke. Jeg har sånn rastløse bein og armer ofte, og spesielt om kvelden. I dag har jeg lyst å gråte hele tiden. Jeg har litt jernmangel, så går på jerntabletter, men nivået skal ikke være veldig lavt. ( skjønt det ble jo målt helt i starten av graviditeten ) Er det noen som kjenner seg igjen?? Jeg har booket om en jordmor time, så skal ned i morgen. Men jeg er i full jobb, og jeg hadde virkelig håpt jeg skulle ha noen gode måneder nå før 3.trimester. kjenner på dårlig samvittighet ovenfor jobben hvis jeg ender opp sykemeldt ( alt nå ) Yes. Jeg hadde uproblematisk første 19 uker fra uke 20 var jeg skutt. Ble kvalm, sliten osv. jeg hadde lite jern, lav blodprosent, b12 mangel og d vitaminmangel 😅 Anonymkode: 503cb...5dd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 Man må ikke belage seg for mye på hvordan det "ofte er" når det gjelder graviditet. Det er så individuelt. Noen få får nok masse energi 2. trimester, men for de aller fleste er nok dette bare at man er litt mer fungerende fordi man (ofte) ikke er like akutt kvalm lengre. Men dette er jo også individuelt. For meg har 2. trimester vært bedre enn 1. på noen måter - har etterhvert sluttet å spy, føler meg mindre kvalm også, og er heller ikke like forstoppet. Psykisk er det også litt bedre akkurat når det gjelder engstelse, fordi jeg er tryggere på at ting går bra, og klarer litt lettere å ha fokus på andre ting. Samtidig er jeg mye mer sliten, må legge meg ned oftere midt på dagen, og orker mindre. Sover dårligere, og trenger enda mer søvn enn i 1. trimester føles det som. Bekkenet har begynt å klage (uten at jeg har skikkelig bekkenløsning), og blir mer sliten av lange turer, men også av å stå eller sitte lenge. Pusten min er fin enn så lenge da. Og psyken har på mange måter også blitt verre - jeg var lite hormonell 1. Trimester, nå er jeg blitt mye mer var mot "kritikk" og mer sensitiv generelt. Mye ubehag og småsmerter i magen også, både av bevegelse og alt som skal vokse og utvides. Er i uke 25 og har infunnet meg med at det skal bli enda verre fremover xD sånn sett er det de gylne dagene - for jeg hvertfall har det ikke like akutt ille som når jeg spydde hele dagen, og det blir sikker værre å være skikkelig flodhest som siste tiden. Men energimessig er det ingen høydare nei 😛 tøft på jobb for tida, så får se hvor lenge jeg klarer 100 %. Anonymkode: 04795...2de
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 Åå, så slitsomt at du føler det sånn! Jeg er gravid for første gang i 1 trimester og sliter såå med kvalme og utmattelse. Har hørt at i 2 trimester kommer energien tilbake og man blir mer seg selv igjen, så det har jeg gledet meg til, men det kan jo åpenbart variere. Jeg tror det kan være kroppens signal om at du må hvilke og ta hensyn som styrer deg. Anonymkode: bc87b...84b
Becka Skrevet 28. august 2023 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2023 Hei og takk for svar. 🥰 Skjønner graviditet kan være individuelt. Men kan føles litt godt å prate med/dele info med andre i samme situasjon.
Becka Skrevet 28. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Åå, så slitsomt at du føler det sånn! Jeg er gravid for første gang i 1 trimester og sliter såå med kvalme og utmattelse. Har hørt at i 2 trimester kommer energien tilbake og man blir mer seg selv igjen, så det har jeg gledet meg til, men det kan jo åpenbart variere. Jeg tror det kan være kroppens signal om at du må hvilke og ta hensyn som styrer deg. Anonymkode: bc87b...84b Jeg var også kvalm i 1.trimester og noe trøtt. Kvalmen er over heldigvis. Men er blitt erstattet med noen annet. 🫤 Å være gravid kan være tøft!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå