Gå til innhold

Jente 5 år som ikke vil dusje eller bade

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det lukter så tiss, selv etter bading, sjekk om hun har uvi, drikker hun nok? Barnetiss skal ikke lukte så ille. 

Uansett, slutt å tvangsvaske nedentil, det er unødvendig av dere, og vil jo bli verre, og sikkert vondt. 

Anonymkode: d4fe7...bc1

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun har atopisk og veldig sensitiv hud så vi har blitt anbefalt å skylle bort såpe. 

Anonymkode: 34820...91b

Bare bruk badeolje i badevannet.

Anonymkode: cbd56...2b9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har ofte kjent at det fortsatt lukter tiss etter bading. Vi gnikker selvsagt aldri, det hadde jo vært vondt.Tar en sveip over med lunken klut, det tar toppen 10 sekunder. 

Det lukter ikke tiss etter at hun har sittet i vann en stund, det gir ingen mening. Det der tror jeg er i hodet ditt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Rester fra badevannet. En Dr.Greve dusjsåpe for barn med sensitiv hud. Hun liker også å leke med såpebobler mens hun bader, så det må hun få lov til. 

Hun har atopisk eksem og du lar henne sitte i såpevann? Bytt ut såpen med olje, da trenger dere ikke vaske og skylle. Kjøp en ny badeleke som plaster på såret for at boblene blir borte.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hun har atopisk og veldig sensitiv hud så vi har blitt anbefalt å skylle bort såpe. 

Ja, men dere trenger ikke ta på huden for å få skylt bort.

Jeg forklarte at det lukter tiss og vondt av huden om man ikke vasker og skyller. Og det er ubehagelig for andre. Så man må bade/dusje innimellom. 

Når hun kommenterer det så er det viktig å validere at hun har rett - men den skyllingen etter tisseuhell samt dusj må til.

Hun kan velge selv klokkeslett på kvelden, og om hun vil holde dusjhodet selv for å få av såpen.

Ang atopisk eksem så hadde jeg brukt badeolje. 

På et tidspunkt må det tvang til, man kan jo ikke gå i ukesvis og måneder uten en tur i dusj. 

Men man bør forberede, si at hun var flink til å samarbeide selv om hun ikke likte det osv.

Og om hun bare misliker underlivsvask - spør om hun har vondt der. Går utfra dere bruker babyolje nedentil og ikke såpe. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Våre barn vasker seg morgen og kveld med klut uten såpe. Såpe blir kun brukt i håret en gang i uken (shampoo og balsam) og på hendene ved håndvask. Aldri hatt problemer med hud eller lukt.

Anonymkode: 846fb...5fa

Ikke rart de ikke lukter da. Dette er jo det jeg vil kalle normal hygiene og det vi også prøver å ha som rutine. Å vaske med myk klut med lunkent vann hver kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere har måtte vært begge foreldre under underlivsvask over tid så sier det seg selv at det ikke er noen hyggelig setting for henne.

Jeg foreslår bad en gang i uken, vask med vaskeklut etter uhell. Så legger dere bort underlivsvask og mas om dusj/bad heller for en periode. Så tar dere det heller opp igjen om en stund. Kanskje dere bare må komme ut av mønsteret hvor hun forbinder det med noe som ikke er kjekt. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hun hater å dusje, men bader motvillig en gang i uken. Da kan hun kose seg i badestampen ganske lenge. Men når vi skal avslutte badet med en rask skyll og vaske underlivet nekter hun. Selv om vi lar henne skylle seg selv og vaske seg nedentil vil hun ikke.

Hun har noen tisseuhell i løpet av en uke og det kan lukte. Vi vasker og bytter selvsagt klær når som helst på dag/natt når uhell skjer, men i tillegg må hun vaskes i underlivet hver kveld som en fast del av kveldsstellet og det hater hun. Hun setter seg så kraftig til motverge at vi må være to foreldre for å få vasket skikkelig. Dette føles veldig ubehagelig både for henne og oss, men må jo bare gjøres. Hun sier ting som at ingen har lov å se på tissen osv. Dette kommer nok av at de har snakket om grensesetting og kropp i barnehagen, men det hjelper ikke uansett hva jeg sier om at alle må vaske seg av og til.

Så hva gjør man da?

Hun har fått dusjsåpe med sin favoritt Disney figur og eget håndkle. Har motivert henne til hvor hyggelig det er å lukte godt og bli ren og fin. (Ikke det at vi kommenterer på at hun har uhell eller noen ganger lukter litt tiss - vi sier bare at det er viktig å vaske seg hver dag. Har også nevnt at man kan få vondt i tissen om vi ikke vasker oss , de gangene hun har klaget over at tissen svir). 

Noen som har gode råd å komme med? 
Blir det enklere med alderen?

Ikke stresse.

Liker hun å dra i svømmehallen? Kanskje en gang fast i uka dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (5 minutter siden):

Når dere har måtte vært begge foreldre under underlivsvask over tid så sier det seg selv at det ikke er noen hyggelig setting for henne.

Jeg foreslår bad en gang i uken, vask med vaskeklut etter uhell. Så legger dere bort underlivsvask og mas om dusj/bad heller for en periode. Så tar dere det heller opp igjen om en stund. Kanskje dere bare må komme ut av mønsteret hvor hun forbinder det med noe som ikke er kjekt. 

Takk for innspill! 
Prøver å gjøre bading og dusjing til noe positivt - uten å mase. Hun liker som sagt selve badingen. Hårvask er noen ganger også en kamp, og tannpuss likeså. 

Min store frykt er at hun som skolestarter neste år skal bli mobbet og utfryst som «hun jenta som lukter tiss». For det er ganske lett merkbart noen ganger. Jeg hadde selv en venninne i småskolen som luktet og ble mobbet av de andre for det.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (4 minutter siden):

Ikke stresse.

Liker hun å dra i svømmehallen? Kanskje en gang fast i uka dit?

God ide, takk! Hun har ikke vært der ofte men har elsket det det de gangene far har tatt henne med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for innspill! 
Prøver å gjøre bading og dusjing til noe positivt - uten å mase. Hun liker som sagt selve badingen. Hårvask er noen ganger også en kamp, og tannpuss likeså. 

Min store frykt er at hun som skolestarter neste år skal bli mobbet og utfryst som «hun jenta som lukter tiss». For det er ganske lett merkbart noen ganger. Jeg hadde selv en venninne i småskolen som luktet og ble mobbet av de andre for det.

Hvis det er vann i øynene hun ikke liker så finnes det slike «hatter» som gjør at vannet ikke renner ned i øynene. 

Men er du sikker på hun lukter tiss etter vasking? Sikker på det ikke er tisselukt fordi klærne med tiss ligger på badet etter å ha tatt det av? Eller er det lukt når hun går rundt hjemme etterpå? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

God ide, takk! Hun har ikke vært der ofte men har elsket det det de gangene far har tatt henne med :) 

Det er en fin plass å "lære seg å dusje" 🙂 Kombinert med at man får lært dem tidlig å svømme, noe som er supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke fysisk vaske underlivet til en 5 åring med mindre det er fullt av bæsj. Hun blir ren av vannet i badekaret.

Ikke anbefalt å bruke såpe i underlivet hos barn eller voksne. Sitter hun i badekaret er det ikke noe behov for klut og såpe i intimområdet. La henne bade to ganger i uken med babyolje ikke såpe. Vasker dere henne for mye nedentil så kan hun få infeksjoner som lukter. 

"Vask av underlivet med vann, såpe og vaskeklut, skal kun gjøres utvendig. Innvendig vask kan øke risikoen for underlivsproblemer som utflod og svie. Skjeden renser seg selv innvendig gjennom den naturlige utflod. I skjeden finnes det bakterier som har som oppgave å holde skjeden ren, og som ikke bør vaskes bort."

https://nhi.no/kroppen-var/kropp/underlivshygiene-rad/

Anonymkode: a3295...ded

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke. Men er det vanlig for en 5åring å ha "noen uhell i løpet av uken"? Hyppigere uhell eller endringer i toalettsaker kan være tegn på overgrep. Samme med at hun motsetter seg nedentilvask. Ikke sikkert det er det, men det er lurt å være obs. Kanskje snakke med helsesøster? 

Men det kan i tillegg virke som dere er litt overdrevent opptatt av hygiene. Helt ærlig tror jeg ikke det er så mye lukt etter et bad, at dere må vaske nedentil i tillegg for å få vekk lukt. I så tilfelle bør dere ta en tur til legen. Kanskje barnet har urinveisinfeksjon (kan også være tegn på overgrep), sopp eller eksem? 

Selv syns jeg klut kan være litt hardt. Hva med våtservietter i steder? Kan hun velge mellom bad (uten ekstra vask nedentil) eller vaske med våtservietter før legging? 

Anonymkode: dc1ca...d6c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (16 minutter siden):

Ja, men dere trenger ikke ta på huden for å få skylt bort.

Jeg forklarte at det lukter tiss og vondt av huden om man ikke vasker og skyller. Og det er ubehagelig for andre. Så man må bade/dusje innimellom. 

Når hun kommenterer det så er det viktig å validere at hun har rett - men den skyllingen etter tisseuhell samt dusj må til.

Hun kan velge selv klokkeslett på kvelden, og om hun vil holde dusjhodet selv for å få av såpen.

Ang atopisk eksem så hadde jeg brukt badeolje. 

På et tidspunkt må det tvang til, man kan jo ikke gå i ukesvis og måneder uten en tur i dusj. 

Men man bør forberede, si at hun var flink til å samarbeide selv om hun ikke likte det osv.

Og om hun bare misliker underlivsvask - spør om hun har vondt der. Går utfra dere bruker babyolje nedentil og ikke såpe. 

Ja vi bruker badeolje som skummer, det skulle jeg presisert. Hun får alltid velge mellom dusj og bad Får holde dusjhodet selv når hun forsøker å dusje, noen ganger går det greit. Har latt henne bade om hun heller vil det. Vi bruker kun lunkent vann på en myk klut når vi vasker nedentil etter uhell og på kveld, ikke noe produkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for innspill! 

Hun vil da sannsynligvis slutte å tisse på seg i løpet av det neste året? Hvorfor går du ut fra at det at hun har uhell med tissing som femåring, vil fortsette når hun er seks år? Er det noe du ikke har fortalt i tråden?

Jeg synes du skal få sjekket henne for urinveisinfeksjon. Det er ikke vanlig å tisse på seg flere ganger i uka når man er såpass stor. Men det er det hvis man har en infeksjon, da kan man gå og skvette litt. Tiss med bakterier i kan også lukte vondt. Vanlig tiss inneholder ikke bakterier, urinblæren er steril. Kun ved infeksjoner at det er bakterier i urinen og den lukter da ille.

Anonymkode: 9ba60...d2d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei jente på 6 år med autopisk eksem :) Men hun liker å bade og dusje, heldigvis.

Hun dusjer ikke hver dag, men kanskje hver 2.-3. dag. Hun vasker underlivet selv med sur såpe (sånn type dr Greve intimsåpe). Hun klagde på at vanlige såpe gjorde vondt å vaske tissen med, men hun klager ikke på Intimsåpet, hun sier selv at det er mye bedre å vaske med det. 

Pga eksem, hvis hun bader, har vi badeolje i vannet, det er spesielt for vinteren selvsagt, men f.eks denne fra Farmasiet:  

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/dusj-og-bad/naf-badeolje-naf-mot-torr-hud,5000485

Men etter at hun bader i badekaret, MÅ hun huske å tisse. For ellers er det raskt å få urinveisinfeksjon. :) 

vi vasker ikke med klut og ikke mer servietter, bare med intimsåpe og vann. 

Anonymkode: f3c4c...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (22 minutter siden):

Hvis det er vann i øynene hun ikke liker så finnes det slike «hatter» som gjør at vannet ikke renner ned i øynene. 

Men er du sikker på hun lukter tiss etter vasking? Sikker på det ikke er tisselukt fordi klærne med tiss ligger på badet etter å ha tatt det av? Eller er det lukt når hun går rundt hjemme etterpå? 

Vi har en slik «hatt» og en spesiell kanne som skal hjelpe på at vannet kun renner bakover på hodet, men hun misliker sterkt begge deler. Vi får likevel hårvask til på et vis. Det verste er underlivsvask.

Hun lukter noen ganger tiss etter bading ja. Fordi det ligger hvitt belegg igjen inne i tissen. Dette gjør også at huden hennes der blir rød og svir. Da har hun gått med på å bli vasket litt med lunkent vann og klut og det har blitt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har atopisk eksem og du lar henne sitte i såpevann? Bytt ut såpen med olje, da trenger dere ikke vaske og skylle. Kjøp en ny badeleke som plaster på såret for at boblene blir borte.

Har badeolje for sensitiv hud for barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har ei jente på 6 år med autopisk eksem :) Men hun liker å bade og dusje, heldigvis.

Hun dusjer ikke hver dag, men kanskje hver 2.-3. dag. Hun vasker underlivet selv med sur såpe (sånn type dr Greve intimsåpe). Hun klagde på at vanlige såpe gjorde vondt å vaske tissen med, men hun klager ikke på Intimsåpet, hun sier selv at det er mye bedre å vaske med det. 

Pga eksem, hvis hun bader, har vi badeolje i vannet, det er spesielt for vinteren selvsagt, men f.eks denne fra Farmasiet:  

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/dusj-og-bad/naf-badeolje-naf-mot-torr-hud,5000485

Men etter at hun bader i badekaret, MÅ hun huske å tisse. For ellers er det raskt å få urinveisinfeksjon. :) 

vi vasker ikke med klut og ikke mer servietter, bare med intimsåpe og vann. 

Anonymkode: f3c4c...713

Tusen takk for tips! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...