AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 "Nå er de kritiske til at kommunen ikke opplyste om helserisikoen" https://www.nrk.no/innlandet/bateiere-har-blitt-syke-og-mener-det-kan-skyldes-forurenset-flomvann-i-mjosa-1.16525199 Voksne folk klager på kommunen for noe alle vet? Vet ikke "alle" at flomvann ofte er forurenset, spesielt folk langs flomutsatte steder? Hva blir det neste? Klage på kommunen for hørselsskader etter å ha stått ved høytalerne på konsert? For forkjølelse etter å ha fryst uten jakke og lue? Vi som pleide å være et hardført robust naturfolk har er i ferd med å ynkeliggjøre oss selv til å mene at stat/kommune er våre nye foresatte etter at vi flytter hjemmefra, at vi ikke har ansvar for egen helse. Oppgitt. Anonymkode: ed921...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Alle vet desverre ikke om farene ved flomvann, selv om det for mange er opplagt at kloakker vil flomme over og jorder med alskens kumøkk osv vil renne ut i elver og bekker når det blir for mye vann. Men å lage sånn oppstyr rundt det syns jeg er litt hysterisk. Ja så ble du syk, men da har du lært. Anonymkode: 8882e...49e
Daria Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 Egne (dårlige) erfaringer er den mest effektive læringsmetoden - hun ville neppe glemme dette ved neste flom... Det er ikke alt man vet og det er alltid mulig å informere bedre, men man må vel kunne forvente at voksne mennesker følger litt med på det som skjer rundt dem og oppsøker kanaler hvor det er naturlig å anta at viktig informasjon kan dukke opp i en krisesituasjon, ikke bare forvente at alt skal komme til deg på sms. Det er ikke hennes skyld at hun ikke visste, men det er faktisk ikke kommunens ansvar heller. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 Jeg trodde hun hadde drukket forurenset vann og tenkte det var dårlig av kommunen å ikke informer om det, men å vasse i flomvann? Hva ville alternativet vært? Latt tingene stå under vann? Jeg ville nok tatt dette på min egen manglende håndhygiene.. Anonymkode: 503a6...1cc
Ullvott Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 (endret) Den saken har forundret meg en hel del fra første gang den dukket opp i en av de lokale avisene. Ikke nok med at den personen som representerer "flere personer" som er blitt syke med all tydelighet demonstrerer sin kunnskapsløshet om grunnleggende hygiene: ting tyder også på at noen må ha bodd under en stein, og ikke har fulgt med på situasjonen i det hele tatt. Riktignok hadde ikke akkurat denne kommunen gått ut med advarsler om nøyaktig dette stedet på et tidlig tidspunkt, men sånn ca alle andre kommuner i omlandet hadde advart mot forurenset vann. Pluss at det hadde vært i nasjonale og lokale media. Det skulle virkelig godt gjøres å ikke ha fått med seg informasjonen. Eller trodde hun/de andre virkelig at det var noe helt spesielt med flomvannet i Mjøsa på Gjøvik, sammenliknet med flomvannet i Mjøsa og andre sjøer i omegnskommunene? Endret 28. august 2023 av Ullvott 1
Mezzosoprena Skrevet 28. august 2023 #6 Skrevet 28. august 2023 Det ble tidlig advart mot å "bade" (og da vil også all opphold i vannet gjelde) i Mjøsa etter flommen, pga faren for nettopp dette. Dette var en føre var-beskjed. Utover det tar det jo litt tid før prøvesvar av vannet et klare, som kommuneoverlegen sier jo at de gikk ut med denne informasjonen så snart de hadde svarene. Jeg blir litt flau på vegne av folk som deretter går ut i media og klager på at de ble syke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå