Gå til innhold

Har en frivillig organisasjon lov til å spørre om medisinbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant denne blant noen papirer  på jobb ( jobber i en underorganisasjon) og ble litt sjokkert. Skal man altså oppgi hvilke medisiner og sykdommer man har for å være med på en aktivitet? Er ikke dette helt i strid med regler for personvern?

20230828_102943.jpg

Anonymkode: e0709...a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke type astmamedisin tilfelle barnet tetner, epipen for allergikeren og div? Det er isåfall helt vanlig slik at leder/trener kan bistå ved behov. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

Er det ikke type astmamedisin tilfelle barnet tetner, epipen for allergikeren og div? Det er isåfall helt vanlig slik at leder/trener kan bistå ved behov. 

Men her skal uansett foreldre passe på egne barn. Trenger de som leder aktiviteten den informasjonen da? 

De spør også om du eller barna bruker faste  medisiner.  Faste medisiner kan være noe mer enn astmamedisin.

Skrevet

Jeg tenker det har å gjøre med om noen andre skal ta vare på barna dine eller noe. Men hvorfor de skal vite det om både foreldre og barn. Nei syns egentlig det var litt rart? 

Med mindre det er noe regler ifb utenlandstur eller hmm nei… 

Haha litt rart! Allergier er greit da om det er felles måltider. 

Anonymkode: a04be...c15

Skrevet

Jeg tenker det har å gjøre med om noen andre skal ta vare på barna dine eller noe. Men hvorfor de skal vite det om både foreldre og barn. Nei syns egentlig det var litt rart? 

Med mindre det er noe regler ifb utenlandstur eller hmm nei… 

Haha litt rart! Allergier er greit da om det er felles måltider. 

Skrevet

Dette er ikke for å snoke i privatlivet ditt, det er jo for å ha relevante opplysninger klart dersom noe skulle oppstå… 

Anonymkode: 4aec9...24c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er ikke for å snoke i privatlivet ditt, det er jo for å ha relevante opplysninger klart dersom noe skulle oppstå… 

Skjønner det, men er dette noe som bør opplyses om i et papirskjema? Dette er sensitive opplysninger som kan komme på avveie. Hva om man krysser av på at man skal opplyse arrangør/ leder dersom barnet har en sykdom, bruker medisiner som det er viktig at andre vet om hvis det skjer en nødsituasjon? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner det, men er dette noe som bør opplyses om i et papirskjema? Dette er sensitive opplysninger som kan komme på avveie. Hva om man krysser av på at man skal opplyse arrangør/ leder dersom barnet har en sykdom, bruker medisiner som det er viktig at andre vet om hvis det skjer en nødsituasjon? 

Jeg vil anta dette er standard skjema som flertallet i praksis ikke har noe problem med, stort sett astma / allergi / kanskje eplepsi etc. Dersom noen få har noe sensitivt er det nok lettest for de å ta kontakt direkte og avklare det med den det gjelder 😊 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel irrelevant og behøver ikke fylles ut med mindre sykdommen/medisinbruken er av en slik karakter at akutte situasjoner kan oppstå. Om ungen din bruker (for eksempel) ADHD-medisin har det ingen ting å si, men om h*n er hyperallergisk og alltid må ha adrenalinpenn tilgjengelig bør alle voksne som omgås barnet vite dette.

Anonymkode: 2ff35...73b

• Liker 5
Skrevet

Dette gjør vi for å arrangere et tryggest mulig arrangement for alle! Der vi vet at «Per» kan dø av å få i seg peanøtter og «Astrid» er medisinert for ADHD. Det handler om planlegging og hvordan vi rigger oss.

Er du skeptisk til oppbevaring av informasjonen, spør du arrangøren om nettopp dette. Hos oss scanner vi skjemaene og lagrer digitalt i et lukket system, og makulerer skjemaene.

Hilsen hun som jobber med dette i det daglige.

Anonymkode: ffb4e...ea3

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv om foreldre er med på aktiviteten er det likevel andre som har et helhetlig ansvar for alt som skjer og barnet ditt vil neppe tilbringe hvert eneste sekund sammen med deg. Da er det viktig at andre er i stand til å gripe inn om det skulle skje noe med barnets helse. Det vil komme mange situasjoner i livet hvor barnets helse er relevant for deltagelse, og det er ikke mot personvern å be om helseopplysninger der det er relevant. Du må stole på at alle som behandler personopplysninger vet hvordan det skal oppbevares trygt. Jeg synes dessuten det er ekstremt trist at du tydeligvis er så flau over ditt barns diagnose at du ikke har lyst til å skrive det ned på skjemaet og jeg håper inderlig ikke dette er en holdning du overfører til barnet ditt.

Anonymkode: 5a715...9d5

• Liker 4
Skrevet

Men hva slags nytte har organisasjonen av å vite at mor går på medisiner mot inkontinens og far er deprimert? Jeg ville ikke vært komfortabel med å fylle ut dette skjemaet. 

Anonymkode: 5dbb1...ffe

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor skal de vite om foreldrene går på medisiner? Det er da helt urelevant for en barneaktivitet? Jeg hadde kun svart om det var type allergi for barnet.

Anonymkode: a8e51...642

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selv om foreldre er med på aktiviteten er det likevel andre som har et helhetlig ansvar for alt som skjer og barnet ditt vil neppe tilbringe hvert eneste sekund sammen med deg. Da er det viktig at andre er i stand til å gripe inn om det skulle skje noe med barnets helse. Det vil komme mange situasjoner i livet hvor barnets helse er relevant for deltagelse, og det er ikke mot personvern å be om helseopplysninger der det er relevant. Du må stole på at alle som behandler personopplysninger vet hvordan det skal oppbevares trygt. Jeg synes dessuten det er ekstremt trist at du tydeligvis er så flau over ditt barns diagnose at du ikke har lyst til å skrive det ned på skjemaet og jeg håper inderlig ikke dette er en holdning du overfører til barnet ditt.

Anonymkode: 5a715...9d5

Jeg har ikke selv barn. Dette skjemaet fant jeg på kontoret til en av søsterorganisasjonene våre. 

Hvis jeg hadde hatt barn med en spesiell diagnose som krevde medisinering, så hadde jeg selv vært med. Da hadde jeg ikke nevnt sykdom eller diagnose til leder/org, bare at det var spesielle behov. 

Litt annerledes om det er asma, cøliaki nøtteallergi.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er klart, men hvor mye trenger de å vite?

Diagnose? Sykdom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er klart, men hvor mye trenger de å vite?

Diagnose? Sykdom?

I praksis handler selvfølgelig dette om relevante medisiner ja 😅 astma, allergi , eplepsi, hjerteproblemer etc  Jeg tviler på de er intr i om mor har en soppinfeksjon feks 

• Liker 2
Skrevet

Tror aldri jeg i praksis har møtt noen som ikke skjønner hva de spør om. Fascinerende.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har jobbet i frivillig organisasjon med ansvar for brukeraktiviteter, vi spurte aldri om slikt ved aktiviteter med foresatte tilstede. Når vi hadde aktiviteter med barna alene hadde vi selvsagt skjemaer for allergier/medisiner/sykdom/spesielle behov ol. 

Anonymkode: 80b32...862

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I praksis handler selvfølgelig dette om relevante medisiner ja 😅 astma, allergi , eplepsi, hjerteproblemer etc  Jeg tviler på de er intr i om mor har en soppinfeksjon feks 

Hva med medisiner for adhd og depresjoner/stemningslidelser? Skal det også føres inn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva med medisiner for adhd og depresjoner/stemningslidelser? Skal det også føres inn?

Så klart ikke? Med mindre du tror det er relevant? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...