Gå til innhold

Legge ut bilde av barna på bursdagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger dere ut bilder av barna på Facebook når de har bursdag? Hvis ja, når slutter man med det? Når barna blir tenåringer?

Jeg gjør ikke det. Men nesten alle jeg kjenner gjør det. Hvorfor skriver gratulerer med dagen og fine ord på Facebook? Barna er ikke på Facebook uansett og ser det ikke 

Anonymkode: f11be...37a

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet mange viser barna gratulasjonene fra facebookposten til barna :) Fra de er 3-4 så skjønner de vel det. Og så håper jeg foreldrene spør barna når de er store nok til å svare på om de vil ha bursdagshilsen på Facebook. Det er vel den nye varianten av å ha bilde og gratulasjon i avisen som jeg har familie som drev med inntil veldig nylig. 

Jeg gjorde det ikke på min som snart fyller 2 år men jeg legger aldri noe ut på Facebook. Da hun ble 1 postet jeg en story på instagram og snapchat.

Anonymkode: a818d...655

Skrevet

Ja, jeg gjør det (det er omtrent den eneste gangen jeg legger ut bilder av barna). Etter hvert begynte jeg å spørre barna om de synes det er greit og de får se og godkjenne bildet på forhånd. De er nå tenåringer og synes fremdeles det er ok. Deler bare bildene med familie og nære venner. 

Anonymkode: 2e195...3b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legger dere ut bilder av barna på Facebook når de har bursdag? Hvis ja, når slutter man med det? Når barna blir tenåringer?

Jeg gjør ikke det. Men nesten alle jeg kjenner gjør det. Hvorfor skriver gratulerer med dagen og fine ord på Facebook? Barna er ikke på Facebook uansett og ser det ikke 

Nei, vet om mange venner av barna som ikke liker det, foreldrene legger ut mange flaue bilder, i badetøy, uten sminke, i situasjoner de ikke burde når barna er så store som feks ungdommer!

Kan sende ett bilde påkledd til nærmeste familie på snap, that's it!

Anonymkode: fa66e...507

• Liker 3
Skrevet

Legger selvfølgelig ikke ut bilder av barna mine på internett.

Anonymkode: 92fec...563

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før så satt en bildet i avisen så alle fremmede kunne se. Ser ikke forskjellen. 

Anonymkode: 0ca11...e64

• Liker 8
Skrevet

Legger selvsagt ikke ut noe. Hva skulle være begrunnelsen for å gjøre det 🤷‍♀️

Anonymkode: 85135...507

• Liker 2
Skrevet

Nei. Jeg legger ikke ut privat info på internett, og i hvert fall ikke bilde av barna mine.

Anonymkode: 94c82...855

Skrevet

Mulig jeg er veldig rar, men jeg sier gratulerer med dagen direkte til barnet mitt jeg. Har aldri sett noen grunn til å gratulere henne på facebook. Ikke har hun facebook, og de av mine venner som kjenner henne godt nok til å ville gratulere henne med dagen får sende henne en melding, ringe eller si det face to face. 

Har forsåvidt aldri lagt ut bilde av henne på nett heller, og det er hun glad for i dag (nesten 20 år)!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

kommer an på, de siste 2 bursdagene har jeg bare lagt ut bilde i familiechatten.

Skrevet

Jeg synes det er helt idiotisk og noe foreldrene gjør kun for å sanke likes. Bursdager feirer vi privat, og det går ikke frem av mine sosiale medier at vi har barn en gang.

Anonymkode: e8d14...2c5

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn er veldig flaut å holde på. 

Anonymkode: c837e...c6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Legger selvfølgelig ikke ut bilder av barna mine på internett.

Anonymkode: 92fec...563

Det hjelper dessverre lite hvis barnet har mobil med mulighet til å ta bilder, og ukritisk deler dem med vennene sine.

Anonymkode: 4e8de...359

Skrevet

Jeg har også lurt på hvorfor f.eks en av de beste venninnene mine år etter år legger ut en lang post med skryt av "barna" (som ikke er barn lenger, men voksne alle sammen nå) hver gang de har bursdag. De bruker jo ikke Facebook, så det er jo bare mors venner som ser posten, ikke ungene og deres venner!

Men det er bilder og fotomontasjer og skryt og passe på å få med hvor barna studerer og hva de studerer og hvor flittige de er, alt skal med i denne bursdagsposten!

Anonymkode: 9634e...70e

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjør det ikke selv, ser ikke poenget. Facebook har blitt veldig perifert og jeg har ikke behov for å fortelle «venner» der at barnet mitt har bursdag. Kan formidle det til de jeg kjenner godt på andre måter. 

Synes det er litt merkelig når foreldre skal «annonsere» dette. De som kjenner barnet får vel ellers gratulert personlig eller gjennom telefon, så skjønner ikke helt vitsen.

Anonymkode: 25b00...957

• Liker 1
Skrevet

Nei. Skjønner ikke hva det er godt for 

Anonymkode: ae11f...289

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Før så satt en bildet i avisen så alle fremmede kunne se. Ser ikke forskjellen. 

Spredningsfaren og krenkelsen av privatlivet ville jeg sagt er større på internett.

Anonymkode: 5b59f...561

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Spredningsfaren og krenkelsen av privatlivet ville jeg sagt er større på internett.

Bursdagsbilder = (potensielle) nakenbilder.

Flere tilfeller av KI-genererte nakenbilder: – Det er skremmende

https://www.tv2.no/underholdning/god-kveld-norge/flere-tilfeller-av-ki-genererte-nakenbilder-det-er-skremmende/15980448/

For tre kroner kan du bli kledd naken på et blunk

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/08/25/for-tre-kroner-kan-du-bli-kledd-naken-pa-et-blunk/

Anonymkode: 4e8de...359

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er da som regel bare er bilde av barnet hode

Skrevet

Jeg legger ikke ut noe, men kan sende en snap til familien. Generelt synes jeg det er sært å legge ut gratulasjon på facebook, ungene er jo ikke der inne. Har enkelte besteforeldre som legger ut når unger og barnebarn har bursdag. Ungene er jo greit, de er jo voksne og på fb, selv om innleggene er kleine. Men barnebarn?

Men igjen, alt man legger ut er vel for å få likes/kommentarer/oppmerksomhet. You do you, men ikke bruk barna mine for egen vinning. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 22c45...06d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...