Gå til innhold

Valpekull - Hvor mye tilsyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter straks vårt første valpekull.

Så fremt at alt går bra med tispen og hun gjør en god jobb, hvor mye kan de egentlig være alene?

Jeg har allerede ordnet hjemmekontor/fri så mye jeg trenger, men er bare litt spent på hvor låst jeg blir de ukene.

Noen som vil dele litt erfaringer?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøse oppdrettere sover gjerne på feltseng ved siden av valpekassen.

Jeg er litt skremt over at du "venter straks vårt første valpekull" uten å ha lært hva dere har i vente. Snakk med erfarne oppdrettere så fort som mulig.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
spinner skrev (1 time siden):

Jeg er litt skremt over at du "venter straks vårt første valpekull" uten å ha lært hva dere har i vente. Snakk med erfarne oppdrettere så fort som mulig.

Å sove på feltseng ved siden av valpekassen er ikkje nødvendig med min rase. Dei er sjølstyrende og gode mødre. Kor mykje tilsyn dei treng er avhengig av kva rase det er. Enkelte raser, feks clumber spaniel, er eksperter på å ligge ihjel kvalpene sine. Urhunder er veldig mykje flinkere og har eit meir naturlig instinkt som gjer at dei klarer seg sjøl.

Ved mitt første kull hadde eg tatt meg fri og spart opp ferie frå forrige år. Eg blei mest sitjande ved kvalpekassa og glo utan å gjere noko som helst. Totalt bortkasta. Mor gjore alt sjølv og klarte seg utmerket. Eg kunne fint spart meg den ferien. Etter dette har eg kun sørga for å ha fri ved fødsel og to-tre dager etter fødsel. Hundens etterrier er verst synest eg, kan vere litt skummelt når ho graver i kvalpekassa om det kjem ein kvalp under teppet, så sørg for ei tung kasse som gjer at hunden ikkje klarer å grave opp teppet.

Anonymkode: 7d18e...a33

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å sove på feltseng ved siden av valpekassen er ikkje nødvendig med min rase. Dei er sjølstyrende og gode mødre. Kor mykje tilsyn dei treng er avhengig av kva rase det er. Enkelte raser, feks clumber spaniel, er eksperter på å ligge ihjel kvalpene sine. Urhunder er veldig mykje flinkere og har eit meir naturlig instinkt som gjer at dei klarer seg sjøl.

Ved mitt første kull hadde eg tatt meg fri og spart opp ferie frå forrige år. Eg blei mest sitjande ved kvalpekassa og glo utan å gjere noko som helst. Totalt bortkasta. Mor gjore alt sjølv og klarte seg utmerket. Eg kunne fint spart meg den ferien. Etter dette har eg kun sørga for å ha fri ved fødsel og to-tre dager etter fødsel. Hundens etterrier er verst synest eg, kan vere litt skummelt når ho graver i kvalpekassa om det kjem ein kvalp under teppet, så sørg for ei tung kasse som gjer at hunden ikkje klarer å grave opp teppet.

Anonymkode: 7d18e...a33

Så godt for deg da. Jeg har vært med på hunder som også genetisk er gode mødre. Men så dukker det plutselig opp individer som trenger mer hjelp enn andre. Som oppdretter, burde du vite dette. 

Anonymkode: 32cdd...b50

• Liker 2
Skrevet

Jeg har opplevd begge deler. Første kull gikk som smurt og tispa gjorde slt selv.

kull nr 2 var et par av valpene litt svake, noe jeg oppdaget litt for sent (snakker om timer). Det ble til en jobb dag og natt, måtte ha hjelp til avlasting pga valpene måtte mates med sprøyte.. Den ene valpen klarte aldri å die, men ble en frisk og nydelig hund til slutt den og.

Anonymkode: 27ad7...212

• Liker 6
Skrevet

Valpene skal vennes til menneskelig kontakt, det skal passes på at mor ikke tråkker/ligger ihjel noen av valpene, det skal sørges for at alle får i seg nok næring osv. Mye å passe på. Siden du skriver "vi" trenger de vel ikke å bli etterlatt til seg selv i det hele tatt? 

Anonymkode: ab2b0...52b

• Liker 2
Skrevet

Tenker man må beregne å ha tilsyn hele perioden. Tispa kan være en god mor men så får man en valp som trenger mere enn normalt i starten og senere er det tiss og atter tiss som skal tørkes samt at valpene skal tilvennes å være litt ute og venners til oss mennesker, gjerne ha litt besøk så de treffer ulike mennesker, sitte på i bil etc. Det er mye jobb utenom bare det å glo på valpene.

Anonymkode: 33b95...888

• Liker 1
Skrevet
spinner skrev (6 timer siden):

Jeg har både lest en del og snakket med flere som har hatt kull. Har dog ikke funnet noe svar på hvor avhengige de blir av meg. Så fremt at alt går bra med mor.  

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Valpene skal vennes til menneskelig kontakt, det skal passes på at mor ikke tråkker/ligger ihjel noen av valpene, det skal sørges for at alle får i seg nok næring osv. Mye å passe på. Siden du skriver "vi" trenger de vel ikke å bli etterlatt til seg selv i det hele tatt? 

Anonymkode: ab2b0...52b

Du har rett i at de ikke trenger å bli overlatt til seg selv, jeg kan være hjemme med dem de 8 ukene. Spørsmålet var mer ment som: kan jeg gå en tur på butikken eller må de være under tilsyn konstant.

Takk for svar til dere andre også :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...