Lemming Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 Jeg er enslig mor til en baby. Nå nærmer permisonsåret seg slutten, og til høsten skal jeg fortsette på utdannelsen min. Sønnen min vil da være 1 år. Jeg trenger bil, og lurer på om jeg kanskje skal lease.. Jeg er ung, og eier ingen bolig, så jeg antar at ingen banker kommer til å gi meg lån stort nok til å kunne kjøpe en forholdsvis ny bil. Alternativet er jo selvsagt å kjøpe en bil brukt, men tør jeg stole på en bruktbil? Jeg vil jo helst ha en bil som er så ny som mulig, med tanke på sikkerhet, men det sier vel seg selv at som alenemor og student er det begrenset hvor mye penger jeg klarer å hoste opp.. Jeg vet at hvis man skal lease må man betale en startsum (en viss prosentandel av kjøpesummen), og etter det blir man enige om hvor mye bilen vil synke i verdi i løpet av tiden man leaser den, og det er summen man skal betale i løpet av tiden man leaser, altså summen delt på f.eks. 36 mnd. Men jeg har overhodet ingen peiling på biler, eller hvor mye en ny bil synker i verdi i løpet av 3 år...
Gjest ArneP Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 Lesaing er i utgangspunktet et produkt for firmaer som ikke vil belaste egenkapitalen med investering i biler. Det er svært få private som leaser bil, riktig nok er det de siste årene blitt enkelte finansieringsselskap som tilbyr noe de kaller forbrukerleie ell. Dette er leasing for forbrukere. Det å lease en bil er imidlertid ikke så forskjellig fra å kjøpe med lånte penger. Forskjellen er stort sett at det er finansieringsselskaper som eier bilen, men brukeren har uansett ansvaret for forsikring, avgifter, service osv. Man blir kredittvurdert på samme måte, utifra omtrent samme kriterier, uansett om man velger leasing/leie eller lån. Siden man bare betaler leie, og ikke renter+avdrag vil det for de fleste bli litt dyrere å leie enn å låne, siden man ikke får skattefradrag. Man kan også få lån med restverdi, hvor forhandleren forplikter seg til å kjøpe bilen tilbake til en gitt pris etter feks 36 måneder.
Marililja Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Anbefaler ikke å lease bil! Har ikke gjort det selv, men kjenner noen som leaser. Det er dyrt, og bilen skal være i tipp topp stand når leasingtiden er over. En liten feil med bilen, og du må betale. Anbefaler heller å kjøpe en brukt bil da. Det finnes flere "billige" biler, spesielt hvis du kjøper en bil som er 8-12 år gammel, og finner du et godt merke, så kan du stort sett stole på bilen! Banken gir deg nok lån med sikkerhet i bilen, det burde ikke være noe problem, spesielt ikke hvis du ikke har lån fra før. Endret 19. januar 2006 av Marililja
Titti72 Skrevet 20. januar 2006 #4 Skrevet 20. januar 2006 Og årsavgiften som du må betale legger de moms på!!!! Og alle servicer MÅ følger og da på det rådyre merkeverkstedet.... Hold deg langt unna. Det blir isåfall din dårligste avtale ever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå