Gå til innhold

Spare eller låne? Oppgradering av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er en familie med 2 voksne og 3 barn som bor i et eldre hus  som har behov for en del oppussing.

Etter flere år med ekstremt stram økonomi har jeg endelig fått meg en fast stabil jobb og vår samlede netto inntekt ligger nå på ca.80.0000 i mnd.

Fra før har vi 2 mill i gjeld på huset (ca 60% av husets markedsverdi). Er så usikker på om vi bør øke lånet med noen hundre tusen og bare få ting gjort eller om vi bør forsøke å spare. Har tenkt at vi bør klare å spare ca.15.000 i mnd men det vil jo uansett ta tid å spare opp nok til å sette i gang.

Noen tanker eller råd? Har ikke erfaring med oppussing/boligprosjekter og vet ikke helt hva som er lurt.

Anonymkode: ba74e...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å spare hvis det ikke er noe som haster. Jeg er jo der at man sparer når man kan spare. Jeg har boliglån fordi jeg måtte. Studielån fordi jeg ikke hadde noe valg. Men resten har jeg blitt tenna sammen og spart til. Så får man heller ta litt om gangen da. Renta nå er jo så skyhøy at det er kvalmt. 

Anonymkode: 928af...e95

Skrevet

Hadde tatt det som er helt nødvendig, og ikke overflateoppussing. Prioriter bytting av rør, isolere, osv. og ikke “nytt og finere kjøkken”. Kun bad dersom det er helt nødvendig, som gamle, ødelagte varmekabler o.l. 

Anonymkode: f2cd7...66c

Skrevet

Hvis det er funksjonelt og trygt ville jeg aldri lånt for å pusse opp. Da kan dere fint spare. Hvis det er for lenge å vente kan dere jo intensivere sparingen litt. På 80k inn, og lån på 2 mill burde det være mulig å spare litt mer per måned? 

Dersom det er oppgraderinger som må gjøres med tanke på sikkerhet og for å bevare huset på sikt, men dere har måttet utsette fordi dere ikke har hatt råd hadde jeg sterkt vurdert lån for å adressere de problemene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei!

Vi er en familie med 2 voksne og 3 barn som bor i et eldre hus  som har behov for en del oppussing.

Etter flere år med ekstremt stram økonomi har jeg endelig fått meg en fast stabil jobb og vår samlede netto inntekt ligger nå på ca.80.0000 i mnd.

Fra før har vi 2 mill i gjeld på huset (ca 60% av husets markedsverdi). Er så usikker på om vi bør øke lånet med noen hundre tusen og bare få ting gjort eller om vi bør forsøke å spare. Har tenkt at vi bør klare å spare ca.15.000 i mnd men det vil jo uansett ta tid å spare opp nok til å sette i gang.

Noen tanker eller råd? Har ikke erfaring med oppussing/boligprosjekter og vet ikke helt hva som er lurt.

Anonymkode: ba74e...3bc

Akkurat nå ville jeg ha spart.  Og ta opp et mindre lån senere. Nå vet jeg ikke hva dere skal pusse opp.  Men feks kjøkken og sparer 15000kr i mnd så har dere 150.000kr på 10 mnd. 

Soverom ol koster ikke så innmari mye å pusse opp. Så min anbefaling er feks å pusse opp de først. Da finner man ut av hvor god man er før man begynner på større ting i boligen. Også lærer dere en god del på veien. Om dere ikke har pusset opp mye fra før. 

Lag gode planer iht oppbevaring og romllsninger. God planlegging gir bedre resultater.  Så mood board er lurt å ha. Spesielt om man skal pusse opp over tid. 

Det vanskelige er ofte å sette sammen farger ol som passer sammen i hele boligen. 

Grunn konstruksjonen bør uansett prioriteres først. Så må dere ha nytt tak, drenering ol, så ta det først. 

Anonymkode: 29de0...3ef

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke erfaring med oppussing/boligprosjekter og vet ikke helt hva som er lurt.

Så dere planlegger å leie inn folk for å gjøre jobben? Da er det viktig å huske på å ha godt med ekstra kapital tilgjengelig i tilfelle det blir en budsjettsprekk eller to. Alltid kjedelig å planlegge bytting av takstein, så finner man ut litt for seint at undertaket er pill råttent og jobben plutselig koster 200k ekstra. 

En blanding av lån og sparepenger er nok det beste om oppgraderingene kan kategoriseres som nødvendige. Bytte kjøkken bare for å bytte kjøkken er ikke den kategorien, heller ikke bytte trestavs eikeparkett med enstavs lys ask. Tak, kledning, etterisolasjon, bytte vinduer, drenering, nytt elektrisk anlegg osv er stort sett viktigere vedlikehold. 

Og så bør man ha en plan. Skal man bytte vinduer kan man liksågodt etterisolere ytterveggen også. Skal man etterisolere må man også ta vinduene. Skal man oppgradere taket bør man vurdere å legge solcelletakstein, eller ihvertfall sjekke merkostnaden for installasjon opp mot potensialet for inntjening på lavere strømregning.  

Endret av newman01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...