Gå til innhold

Levere tilbake valp, hvordan er gangen i det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må levere tilbake valpen min, 4 måneder etter at jeg fikk den.
Etter å ha hatt den en måned i hus oppdaget vi alt ikke var som det skulle og dyrlegen konstaterte en genetisk disponert sykdom. Det kan være hunden kan leve et langt og godt liv med behandling, men det kan ta mange måneder før man har helt funnet ut hva som funker. Det kan også være den ikke kan leve som normalt. Denne valpen skulle brukes til et spesielt formål og dette formålet henger i en tynn tråd med sykdommen. 
Jeg høres kanskje kjempekynisk ut, men tro meg, jeg har gått så mange runder med meg selv og dyrlege angående dette. Problemet er at det er genetisk disponert, altså her mener jeg oppdretter har et stort ansvar. Oppdretter har hele tiden vært oppdatert på valpens helsetilstand. Men nå skal jeg altså begynne dialogen på å levere den tilbake. 
Hvordan går jeg fram? Er det vanlig å få tilbakebetalt hele eller deler av valpeprisen? (Hvis jeg ikke får betalt er det og helt greit, det har allerede kostet med 1/4 av prisen det lille vi har undersøkt). 

Anonymkode: e38a3...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du starter med å sende en mail til oppdretter hvor du viser til dialogen dere har hatt vedr syk valp. Gi beskjed om at du vil levere valpen tilbake og få pengene igjen. Ta ting ut i fra hva oppdretter svarer. 

En seriøs oppdretter gir tilbake full kjøpesum. (Har selv en oppdretter som gir to års garanti på sine hunder.)

• Liker 5
Skrevet
Troyamin skrev (6 minutter siden):

Du starter med å sende en mail til oppdretter hvor du viser til dialogen dere har hatt vedr syk valp. Gi beskjed om at du vil levere valpen tilbake og få pengene igjen. Ta ting ut i fra hva oppdretter svarer. 

En seriøs oppdretter gir tilbake full kjøpesum. (Har selv en oppdretter som gir to års garanti på sine hunder.)

👍

Forhåpentligvis har oppdretter forsikring.

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (5 timer siden):

Ingen oppdretter kan gi nokon som helst garanti på sjukdommar. Eg er sjølv oppdretter og eg kan aldri garantere for friske hunder, men eg opplyser om sjukdommer kvalpen kan vere genetisk disponert for, som eg veit om. Det er ikkje angrerett på kjøp av hund, og dermed kan ein heller ikkje forvente å få kjøpesummen tilbake. 

Hadde det vore min hund, hadde eg nok beholdt den og forsøkt å omplassere hunden sjølv til ein lav pris, og opplyst om denne sjukdommen. Det er alltids nokon som ønsker ein hund dei kan dulle og dalle med som dei synest synd på pga sjukdom. Det er dog viktig at du oppklarer med forsikringsselskapet, og at ny eier får overført forsikringa til seg uten karenstid. 

Anonymkode: f7ef9...5d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen oppdretter kan gi nokon som helst garanti på sjukdommar. Eg er sjølv oppdretter og eg kan aldri garantere for friske hunder, men eg opplyser om sjukdommer kvalpen kan vere genetisk disponert for, som eg veit om. Det er ikkje angrerett på kjøp av hund, og dermed kan ein heller ikkje forvente å få kjøpesummen tilbake. 

Hadde det vore min hund, hadde eg nok beholdt den og forsøkt å omplassere hunden sjølv til ein lav pris, og opplyst om denne sjukdommen. Det er alltids nokon som ønsker ein hund dei kan dulle og dalle med som dei synest synd på pga sjukdom. Det er dog viktig at du oppklarer med forsikringsselskapet, og at ny eier får overført forsikringa til seg uten karenstid. 

Angrerett er det kanskje ikke, men det er garanti. Kjøpsloven gjelder 5 år på hund. 
https://www.nkk.no/getfile.php/13193696-1494239697/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/Kjop-og-salg.pdf 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jeg heller aldri skrevet. 

Min oppdretter gir garanti på sine valper i to år. Leverer du tilbake innen to år, får du pengeneigjen.  "En Schäfervalp från kennel levereras alltid med 2års garanti."

Du skriver at det ikke er angrefrist ved kjøp av hund. Men du glemmer å få med at hev av kjøp ved vesentlige feil, fremdeles gjelder. 

Ser at andre alt har linket hit, men deler utsnitt likevel:

Salg av kjæledyr har som alle andre ting i kjøpsloven fem års garanti. Oppstår det sykdom eller mangler ved hunden som kan sies å være nedarvet kan kjøperen kreve erstatning eller deler av kjøpesummen tilbake. - Oppdrettere er ikke synske. En kombinasjon kan gå skikkelig dårlig.  NKK

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Seriøse oppdrettere tar selvfølgelig ansvar om det dukker opp sykdom hos sine valper.

Om det er å gi penger tilbake eller ny valp, blir man enige om - det samme med hva som skal skje med valpen videre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...