Gå til innhold

Er dette overgangsalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne 44 

Jeg har fortsatt mensen og går på p piller. Men mensen har vært litt foregangsregion siste året når det kommer til lite/ mye blødning.

Jeg kan ikke støvsuge et rom, skifte på senger og rydde litt uten at det der fullt svettebrøt. Ellers ikke noe svettetokter. 
Kan svette på natta og da ligger jeg i en dam. Men det tror jeg også kan ha med drømmer og gjøre. Netter med rolig søvn uten drømmer svetter jeg ikke like mye. 
Kjennes ut som en slags bekkenløsning, uten at jeg er gravid. Stikking og ømhet. 
føler meg mye sliten, men har også hatt livsbelastninger siste halvår som har vært umenneskelig. Så vanskelig å skille der. 
ikke ømme pupper, aldri vært plaget med det. 
Celleprøver er normalt, tok i sommer. 
Likevel er det noe murring som jeg ikke vet hva er. Ultralyd viste normal. 
Kan man ta østrogenplaster før man har menopause? 
min mor var ferdig med overgansalderen da hun var 47.

Legen lo av meg, umulig å være i overgangsalderen når jeg bare er 44 

erfarigner. Blir veldig glad for svar 

Anonymkode: e42a1...8c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er du. Ingen tvil. Hilsen medsøster:) 

Anonymkode: c1963...50f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er du. Ingen tvil. Hilsen medsøster:) 

Anonymkode: c1963...50f

Merket du disse symptomene før du mistet mensen? Hva er din alder? 

Skrevet

Salvie te skal hjelpe mot hetetokter.Humle anbefales også da det inneholder østrogen.

Anonymkode: 41b7b...342

• Liker 1
Skrevet

Min lege sier det også - jeg er 46 år og han mener at det er alt for tidlig å starte med hormonbehandling🙈 

Anonymkode: 4b1d1...07b

Skrevet

Det skal da være mulig å finne ut av det med en blodprøve? Bytt lege dersom legen ikke tar deg på alvor. 

Anonymkode: d5366...b79

Skrevet

Ja alle symptomer stemmer. Og at din mor var ung, 47 år. Så ja du er nok i begynnende overgangsalder. 

Anonymkode: c9eb0...438

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det skal da være mulig å finne ut av det med en blodprøve? Bytt lege dersom legen ikke tar deg på alvor. 

Anonymkode: d5366...b79

Problemet med blodprøver er at det ikke er så mye å finne om man fortsatt har menstrasjon og syklus. Lettere å se hvis mensen har uteblitt ei stund sa legen. 
Men om de ikke finner noe betyr det bare at det ikke er sporbart på prøver, men kan likevel ha symptomer på begynnende overgangsalder 

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål (og beklager hvis det er utenfor tema).

Men vil overgangsalderen komme senere hvis man har født la oss si 5 barn enn hvis man bare hadde født 1 eller 2 barn?

Anonymkode: d91aa...a1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men vil overgangsalderen komme senere hvis man har født la oss si 5 barn enn hvis man bare hadde født 1 eller 2 barn?

Nei. Faktorer som kan påvirke er røyking, høy eller lav vekt (utenfor normalområdet). Men den aller viktigste faktoren er gener. Har lest litt forskjellige tall, fra 50-70%. Men at alder for menopause er genetisk bestemt er det ingen tvil om. Mors og mormors alder ved overgangsalder betyr veldig mye her. 

TS - du er helt klart i begynnende overgangsalder. Spesielt med tanke på familiehistorikk. Finn deg en annen lege som ikke ler av deg, eller en spesialist. 

Anonymkode: 5b908...149

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det trenger ikke ha sammenheng. 

Anonymkode: c9eb0...438

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 1.28):

Kvinne 44 

Jeg har fortsatt mensen og går på p piller. Men mensen har vært litt foregangsregion siste året når det kommer til lite/ mye blødning.

Jeg kan ikke støvsuge et rom, skifte på senger og rydde litt uten at det der fullt svettebrøt. Ellers ikke noe svettetokter. 
Kan svette på natta og da ligger jeg i en dam. Men det tror jeg også kan ha med drømmer og gjøre. Netter med rolig søvn uten drømmer svetter jeg ikke like mye. 
Kjennes ut som en slags bekkenløsning, uten at jeg er gravid. Stikking og ømhet. 
føler meg mye sliten, men har også hatt livsbelastninger siste halvår som har vært umenneskelig. Så vanskelig å skille der. 
ikke ømme pupper, aldri vært plaget med det. 
Celleprøver er normalt, tok i sommer. 
Likevel er det noe murring som jeg ikke vet hva er. Ultralyd viste normal. 
Kan man ta østrogenplaster før man har menopause? 
min mor var ferdig med overgansalderen da hun var 47.

Legen lo av meg, umulig å være i overgangsalderen når jeg bare er 44 

erfarigner. Blir veldig glad for svar 

Du kan være det pg det kan være samme som hos meg. Sluttet på p pillene og kroppen ble roligere på svetting. Prøvde å begynne på p piller igjen, men får sterke reaksjoner av de. 

Murring, rare blødninger, blødninger annen hver uke, svetting, men iskald 2 timer hver kveld. Svette om natten, svette av den minste bevegelse. Generelt veldig varm selv når alle andre fryser. 

Når jeg sluttet på p pillene begynte kroppen å komme til seg selv igjen etter 2 mnd. Jeg forsøkte jo å begynne igjen, men ble kvalm, vondt nederst i magen, murring.. så måtte bare kutte det ut. 

Anonymkode: efb18...58f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...