Teardrop Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 https://www.vitusapotek.no/smerte,-feber-og-forkjolelse/febermaler/microlife-pannetermometer-nc200/p/877394?source=googleps&srsltid=AfmBOorOYmA2mmJiN8ty7UxowxW4lJsMY5bFCmVM7cpFQtVkm55qcdYgWYw Bra eller dårlig? Hvis dårlig, hva anbefaller du? (som IKKE sånn man stikker i rompa)
Kaisada Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Erfaring: Unøyaktig på temp opp til 38 gr. på barn. Om man er klam i huden kan det også være en feilkilde. På meg selv fikk jeg først nøyaktig temp da jeg var kommet over 39 gr. (kontrollmålt mot rektaltemp) Det mest nøyaktige ER i baken, og endelig har endel sykehus skjønt det samme etter mange år med tullemålinger i ørene og panne. En digresjon men når det gjelder øremålinger er ørene er så forskjellig konstruert, og noen har så små øreganger at ikke proben når inn dit den skal. Det er gjerne de med minst erfaring som blir satt til å måle temp mm, og da er det fort gjort å feildiagnostisere en pasient som «ikke har feber».
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 Jeg jobber på barneavdelingen på sykehus, og vi bruker aller mest øremåling. Det er bare tull å måle temperatur i baken som første måling. Selv vi trenger sjeldent så nøyaktige målinger. Hjemme har jeg brukt panne og øretermometer, det er mer enn bra nok. Det er allmenntilstanden som er viktigst. Ikke erfaring med den, men vil tippe den duger. Pannetermometer er kjekk på de minste. Ellers er øretermometer bedre for de litt større Anonymkode: 82092...b22
Hensatt Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 Vår erfaring med pannetermometer generelt er at de er svært unøyaktige. Man kan få flere forskjellige resultat etter hverandre. Overflatetempen endres hele tiden med omgivelser, svette osv og bør ikke benyttes. Øretermometer fungerer bra om man treffer riktig, noe som krever litt øvelse. Viktig at det da ikke er svette/fukt eller ørevoks i veien. Det aller beste er selvsagt rektalt. Det tar ca 5 sekunder, men vi bruker det som regel kun ved svært høy feber.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 Vi har ikke akkurat det der termometeret, men en (sannsynligvis utgått modell) av samme merke. Fornøyd med den, den viser alltid feber om det er tilfelle. Heller ikke hatt feilmålinger andre veien, den viser ofte 37,6 og blinker rødt om vi har mistanke om lav feber pga tenner osv. Ville kjøpt den igjen. Har også rektal måler liggende i tilfelle vi trenger det men har kun brukt det om vi har mistenkt høy feber (og da har allerede pannentermometeret vist 39-39,5 i feber, så den er en god indikator). Anonymkode: d1b1e...7f3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #6 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har ikke akkurat det der termometeret, men en (sannsynligvis utgått modell) av samme merke. Fornøyd med den, den viser alltid feber om det er tilfelle. Heller ikke hatt feilmålinger andre veien, den viser ofte 37,6 og blinker rødt om vi har mistanke om lav feber pga tenner osv. Ville kjøpt den igjen. Har også rektal måler liggende i tilfelle vi trenger det men har kun brukt det om vi har mistenkt høy feber (og da har allerede pannentermometeret vist 39-39,5 i feber, så den er en god indikator). Anonymkode: d1b1e...7f3 https://www.farmasiet.no/catalog/feber-og-forkjolelse/termometer/microlife-panneterm-nc150-1,5001028 Det er denne vi har. Anonymkode: d1b1e...7f3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #7 Skrevet 28. august 2023 https://www.apotek1.no/produkter/braun-oretermometer-irt6525-871923p?gad=1&gclid=Cj0KCQjw6KunBhDxARIsAKFUGs9E3pHmbfjd24ei5OqIQBCHq614prmavCwyMhyBpoK9sGO_1Fxk4tQaApsZEALw_wcB Denne er veldig bra! Anonymkode: 8d6c3...4d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå