Gå til innhold

Satte nettopp lunken suppe i fryseren.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har laget masse grønnsakssuppe i dag, og skulle fryse det ned. Satte det nettopp i fryseren, for så å lese at det skal man ikke gjøre. Men dette skjønner jeg ikke helt.

For det første er jo ikke suppa glovarm, den er lunken. Dermed vil den bli fort kald i fryseren og begynne å fryse? Den vil vel ikke rekke å påvirke de andre matvarene, for disse er jo dypfryste uansett? Eller tar jeg helt feil her?

Anonymkode: d6923...548

Skrevet

Det kan nok påvirke temperaturen i fryseren, på samme måte som i ett kjøleskap vil jeg tro. Jeg venter alltid til det er heilt avkjølt.

Anonymkode: 1bf95...06f

Skrevet

Går nok bra, det eneste er at det brukes mer strøm på å fryse den siden den er "varm".  Med dagens strømpriser skal nok det gå fint på neste regning ;)

• Liker 1
Skrevet
Teardrop skrev (17 minutter siden):

Går nok bra, det eneste er at det brukes mer strøm på å fryse den siden den er "varm".  Med dagens strømpriser skal nok det gå fint på neste regning ;)

Jeg håper det. Ønsker ikke noen økt bakterievekst eller noe sånt som jeg leste om. Skjønner at det gjelder i kjøleskap og glovarm mat, men jeg trodde ikke at det var så viktig med lunken mat og fryseren. Fryseren tåler det fint, og strømmen bryr jeg meg ikke om. Men jeg vil ikke bederve de andre matvarene I fryseren.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det kan nok påvirke temperaturen i fryseren, på samme måte som i ett kjøleskap vil jeg tro. Jeg venter alltid til det er heilt avkjølt.

Anonymkode: 1bf95...06f

Men dette er jo ikke helt logisk. I kjøleskapet er det jo mye høyere temperatur i utgangspunktet enn i en fryser. Det skal jo mindre til å ødelegge andre varer (selv om jeg strengt tatt tror at det hadde gått fint med lunken suppe i kjøleskap også, uten at jeg vet det helt sikkert). Men det skal jo mye til før dypfryste matvarer tiner, skal det ikke?

Skrevet

Det vil kunne danne seg iskrystaller pga den store temperaturendringen. 
Lunken suppe gir damp/dugg inni beholderen, denne dampen vil også fryse, og dermed gi iskrystaller. 
Det samme vil kunne skje med maten som ligger nærmest, hvis den får temperatursvingninger vil det kunne danne seg iskrystaller. 

• Liker 1
Skrevet
Taluno skrev (31 minutter siden):

Det vil kunne danne seg iskrystaller pga den store temperaturendringen. 
Lunken suppe gir damp/dugg inni beholderen, denne dampen vil også fryse, og dermed gi iskrystaller. 
Det samme vil kunne skje med maten som ligger nærmest, hvis den får temperatursvingninger vil det kunne danne seg iskrystaller. 

Takk for svar! Men dette er vel ikke farlig, sånn rent helsemessig? 🙂

Skrevet

Ryddet for brukerangrep,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...