Gå til innhold

Jeg støver ned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri vært huslig av meg. Hater å vaske og slik. Så god husmor er jeg ikke. Men jeg har det ryddig. Men jeg trenger tips. Hva vaske med slik at det ikke fester seg så mye støv?  Har robotstøvsuger. Føler ikke den virvel det opp mer enn en vanlig støvsuger. Noen tips fra dere som er flink til å tørke støv og vaske hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tørker støv av alle flater en gang i uka (men vi er flere i familien + katter, så det blir mer støv). Støvsuger også en gang, og robotstøvsugeren går ellers. Så må man passe på annen støv enn det som er på gulvet. Jeg tar en nedvask en gang i året, hvor alt vaskes. Vegger, tak, pyntegjenstander, sofa osv. Gardiner må vaskes/byttes, ikke tørke klær inne, og støvsuge møbler også.

Tror at det ikke har så mye å si hva du vasker med, men at du vasker ofte nok :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Lufte hver dag for å få ut noe av støvet som er i lufta. Gjerne kjøre robotstøvsuger mens man har full gjennomtrekk. Kjøpe en luftrenser som tar støvpartikler i lufta STARKVIND Luftrenser, hvit/smart - IKEA

Da blir det mindre støv i lufta, og det blir mindre støv som må fjernes. 

Skrevet

Det er flere ting man kan gjøre, som begrenser noe. 

Men støver det ned over alt, eller mest på noen rom? 
Jeg merker stor forskjell på rom hvor det tørkes/oppbevares klær. Der blir det enormt mye støv.
Pledd ristes jevnlig ute. De samler støv, og når man da ligger på sofaen og "kaster" pleddet over/av seg, så virvler det opp støv. 

Angående gulv, så synes jeg det er bedre å ha tepper, enn teppefritt. Teppene samler sammen støv/pels, og så støvsuges dette jevnlig. Har jeg ikke tepper på gulvene, så løper hybelelefantene fritt rundt godt synlig :o Hybelelefantene mine har også en tendens til å snike seg unna/rundt støvsugeren, skikkelig ninja-style, så når jeg er ferdig støvsuge så kommer hybelelefantene frem igjen og har fest.... :roll:

Støv på bord, benker, bilderammer, hyller og alt slikt tar jeg mens jeg skravler i telefonen! Har slike våtservietter liggende, så henter fram en, og tusler rundt og tørker støv nesten hver ene gang jeg skravler i telefonen :) 
Pleier skravle med mamma en times tid på fredag eller lørdags kvelden, mens vi tar ett glass vin. De ukene vi ikke skravler, så ser jeg godt at det blir mer støv! 

• Liker 1
Skrevet

Vasker gulv annenhver dag. Mopper med fiberoptisk hver kveld, og ved behov. 

Tørker støv en gang i uka og ved evt behov. 

Anonymkode: 118b3...254

Skrevet

Fibermopp*

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vasker gulv annenhver dag. Mopper med fiberoptisk hver kveld, og ved behov. 

Tørker støv en gang i uka og ved evt behov. 

Bor du på et sykehus? Vaske gulv annenhver dag? Det var ganske heftig. Parkettprodusenter anbefaler at man vasker så sjeldent som mulig, helst aldri...  

• Liker 1
Skrevet

Gulvtepper samler støv og annet rusk. Mengden er sikkert den samme, men det føles renere ut 😄 svigers har ikke gulvtepper og det blir så mye rusk under beina der

Anonymkode: e7946...eb3

Skrevet

Støv er ikke farlig eller skadelig med mindre man har allergi da. Støv er noe alle har og som ikke kan unngåes. Men husk og tørk tørt støv med tørr eller minimalt fuktig microfiberklut. Har du våt klut så klistrer du bare støvet fast til flatene og du er like langt. 

Anonymkode: 683b3...506

Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Bor du på et sykehus? Vaske gulv annenhver dag? Det var ganske heftig. Parkettprodusenter anbefaler at man vasker så sjeldent som mulig, helst aldri...  

Antar du ikke har kjæledyr, ei heller småbarn... 

Anonymkode: 1db3f...8de

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har barn. Skjønner at man støvsuger eller tørrmopper veldig ofte, men å vaske gulvet annenhver dag? Hva er det du og barna gjør på det gulvet? Flekker og gris er jo avgrenset til noen små områder, og der bruker man bare en lett fuktig klut og fjerner griset

Endret av newman01
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Parkett er ømfintlig for fuktighet uansett om man har barn eller ikke.

Anonymkode: 683b3...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...