AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Del Skrevet 27. august 2023 Barn blir ikke hyperaktive av sukker påstås det, og at vi foreldre tror det er visst nærmest en slags placeboeffekt https://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1101-sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive Dette må bare være tull. Jeg merker helt tydelig når barnet mitt har spist godteri og noe med mye sukker. Det kan være når barnet har vært på besøk hos besteforeldre og fått av andre enn meg, og jeg ikke visste det fra før. Merker det så godt. Hvordan er det med deres barn, merker dere noen forskjell? Anonymkode: 10f7b...b2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Del Skrevet 27. august 2023 Nei selvsagt merker vi ikke forskjell Anonymkode: d3a1f...a6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Del Skrevet 27. august 2023 Nei, men barnet blir høyt aktivisert av selskaper. Blir mer hyper av å være på selskap hos besteforeldre (med flere slektninger til stede) enn av å spise lørdagsgodt i stua med bare meg og far. Anonymkode: 93940...c7a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Del Skrevet 27. august 2023 Litt usikker egentlig, jeg vil si at jeg merker forskjell, men det er i kombinasjon med andre ting. Har hun fått se skjerm, eller at det har skjedd mye en dag og hun er sliten, er ikke sukker veldig heldig å blande inn. Men hun kan fint spise et kakestykke på cafe en dag uten at det har noe særlig å si. Vi må bare passe på litt med hva vi gjør den dagen. Anonymkode: fe53e...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 27. august 2023 #5 Del Skrevet 27. august 2023 Merker ikke noe forskjell 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Del Skrevet 27. august 2023 Merker forskjell Anonymkode: d97d7...29a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Del Skrevet 27. august 2023 Merker vesentlig forskjell😅 Anonymkode: 9a2c8...315 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #8 Del Skrevet 27. august 2023 Jeg merker ikke noe forskjell. Barna kan bli overaktive og girede av overtrøtthet, eller at vi er på et eller annet etter at de vanligvis ville begynt å finne roen for kvelden. Og sånt sammenfaller til tider med godteri (nyttårsaften, bursdagsfest hos et eldre barn i familien er eksempler jeg komme på nå). Men om det bare er snakk om godteri i seg selv, er det ingen forskjell. Anonymkode: 6d87d...5ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #9 Del Skrevet 27. august 2023 Det blir som å gi voksne alkoholfrie drinker uten at de vet at det er alkoholfritt. Testet dette mange gang og alle blir like fulle. Anonymkode: 540e2...a74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #10 Del Skrevet 28. august 2023 Merker forskjell. Ungen blir fortere trøtt og grinete. Får vondt i magen og sover dårlig. Anonymkode: 47ef9...002 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #11 Del Skrevet 28. august 2023 Det er rart at dette bare «virker» på moderne unger. Kan ikke huske jeg hørte noe om dette før kanskje nittitallet? Jeg vokste opp på seksti-syttitallet, og da var det ikke mye godteri å få (en sjokolade på lørdag, en is på varme dager, brus til selskap), men vi fikk jo hjemmelaget saft og syltetøy f eks. Men ingen ble rabiate av sukker, heller ikke på åttitallet da barna begynte å komme…. Anonymkode: 195bb...ce5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. august 2023 #12 Del Skrevet 28. august 2023 Tre barn, aldri merket noen reaksjon på sukker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #13 Del Skrevet 28. august 2023 JDette er ikke tull, det er forskning. Dokumentert. Men foreldre velger å skylde på sukkeret når det er mange andre fsktorer som spiller inn. Anonymkode: dccd3...b1f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. august 2023 #14 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg merker helt tydelig når barnet mitt har spist godteri og noe med mye sukker. Det kan være når barnet har vært på besøk hos besteforeldre og fått av andre enn meg, og jeg ikke visste det fra før. Merker det så godt. Anonymkode: 10f7b...b2b Det er ganske vanlig at man husker ting som understøtter egne teorier og glemmer alt som motbeviser det. Barna dine har sannsynligvis fått sukker hos andre mange ganger helt uten at du har reagert på atferd når de kommer hjem i tillegg til at de også har vært hyperaktive uten at de har fått sukker i forkant, men det er mye lettere for deg å huske de gangene hyperaktivitet og sukker har sammenfalt. Dette er, som andre har påpekt, forsket på og barn blir ikke hyperaktive av sukker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #15 Del Skrevet 28. august 2023 Har to barn. Edlste reagerte på sukker frem til ca 5-6 års alderen, det merket vi godt på atferden. Men det var snakk om mye sukker, type en stor butikk-is. Litt søt gikk helt greit. Merker ikke noe forskjell på yngste. Anonymkode: 19263...f0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #16 Del Skrevet 28. august 2023 Arkana skrev (2 timer siden): Det er ganske vanlig at man husker ting som understøtter egne teorier og glemmer alt som motbeviser det. Barna dine har sannsynligvis fått sukker hos andre mange ganger helt uten at du har reagert på atferd når de kommer hjem i tillegg til at de også har vært hyperaktive uten at de har fått sukker i forkant, men det er mye lettere for deg å huske de gangene hyperaktivitet og sukker har sammenfalt. Dette er, som andre har påpekt, forsket på og barn blir ikke hyperaktive av sukker. Ja jeg hører du sier det, men jeg stoler på det jeg ser og kjenner barnet mitt. Forskning kan forandre seg, og om 20 år så kan de si noe annet. Snakker heller ikke om litt godteri, men større mengder. Det gjelder sikkert ikke alle barn riktignok, som vi også ser her i tråden. Husker ikke hvordan eldste barnet mitt ble, det begynner å bli lenge siden. Anonymkode: 10f7b...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #17 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er rart at dette bare «virker» på moderne unger. Kan ikke huske jeg hørte noe om dette før kanskje nittitallet? Jeg vokste opp på seksti-syttitallet, og da var det ikke mye godteri å få (en sjokolade på lørdag, en is på varme dager, brus til selskap), men vi fikk jo hjemmelaget saft og syltetøy f eks. Men ingen ble rabiate av sukker, heller ikke på åttitallet da barna begynte å komme…. Anonymkode: 195bb...ce5 Som du sier, da var det ikke så mye godteri å få. Nå kan du legge på større mengder brus og sjokolade i tillegg til saft og syltetøy. Anonymkode: 10f7b...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #18 Del Skrevet 28. august 2023 Etter å ha arrangert barnebursdag for 20 4-åringer vil jeg beskrive hyperaktiviteten hos barna på følgende skala: (1 er minst og 5 er mest hyperaktive) bursdagsbarna før gjestene kom: 5 når alle barna hadde kommet: 4 etter pølser og saft: 3 etter kake: 2 etter godtepose: 1 Anonymkode: 08e87...6d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #19 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Barn blir ikke hyperaktive av sukker påstås det, og at vi foreldre tror det er visst nærmest en slags placeboeffekt https://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1101-sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive Dette må bare være tull. Jeg merker helt tydelig når barnet mitt har spist godteri og noe med mye sukker. Det kan være når barnet har vært på besøk hos besteforeldre og fått av andre enn meg, og jeg ikke visste det fra før. Merker det så godt. Hvordan er det med deres barn, merker dere noen forskjell? Anonymkode: 10f7b...b2b Ja vi merker forskjell, verst når de var liten. De var i utgangspunktet veldig aktiv og! Anonymkode: bef96...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #20 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Etter å ha arrangert barnebursdag for 20 4-åringer vil jeg beskrive hyperaktiviteten hos barna på følgende skala: (1 er minst og 5 er mest hyperaktive) bursdagsbarna før gjestene kom: 5 når alle barna hadde kommet: 4 etter pølser og saft: 3 etter kake: 2 etter godtepose: 1 Anonymkode: 08e87...6d3 Snakker ikke om bursdagsfeiring altså, da er naturlignok aktivitetsnivået høyt pga spenning og lek. Slik ser det ut her i forhold til det ihvertfall, etter alle feiringene vi har hatt både med eldste og yngste: bursdagsbarna før gjestene kom: 5 når alle barna hadde kommet: 5 etter pølser og saft: 5 etter kake: 5 etter godtepose: 5 Anonymkode: 10f7b...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå