Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nylig startet i ny jobb hvor jeg har arbeidet i nå 8 måneder. Jeg har brukt mange år på utdanningen min som jeg nylig er ferdig med og det har vært viktig for meg å finne en jobb hvor jeg trives godt. Jeg søkte i ny jobb da stillingen appellerte til meg og virket veldig spennende, spesielt som første jobb. 

Når det er sagt har jeg gått siden første uke med en klump i magen om å ikke være på rett sted. Har brukt mye tid på å reflektere, tenke gjennom, prøve meg fram og se an situasjonen - i håp om at den kan bli bedre. Samtidig kjenner jeg litt på at jeg bare drar situasjonen ut i tid, og ønsker ikke å bære for lenge på denne følelsen. Selv nå, etter 8 måneder, klarer jeg enda ikke falle til ro med tilværelsen. Jeg tar meg i å tenke på andre jobber, gruver meg hver søndags kveld og sliter mye med humøret på grunn av situasjonen. Samtidig står lojaliteten til ny arbeidsgiver sterkt og jeg føler på et lite «nederlag» over det hele. 

Med det utgangspunkt er mitt spørsmål: når er det greit å avslutte et arbeidsforhold? Er det for tidlig etter bare 8 måneder, og eventuelt hvor mye lengre bør jeg se an situasjonen? 

Har noen andre vært i lignende situasjon og har noen tips eller erfaringer som kan deles? 

Takk på forhånd! 

Anonymkode: b6e72...b47

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt greit å avslutte! 

• Liker 1
Skrevet

Du bør ha en annen jobb å gå til.

Anonymkode: 7e6b7...070

• Liker 3
Skrevet

Ville holdt ut litt til mens jeg søkte nye jobber!

Anonymkode: 33fde...51a

• Liker 7
Skrevet

Om det føles feil er det helt greit å bytte om du har noe annet å gå til. 

Jeg byttet akkurat jobb selv og kjente allerede etter første uke at dette er helt feil. Ble bare forsterket andre uke.  Kjenner veldig den samme følelsen av å grue meg søndagskveld.

Samtidig dukket drømmejobben opp på Finn. Så får man se om jeg får den.  Det blir ikke morsomt å si opp, men det ubehaget er det verdt fremfor å grue seg hver søndag. 

Anonymkode: f5b22...505

Skrevet

Jeg tenker magefølelsen forteller deg noe viktig og riktig ❤️ Lytt til den, men ikke si opp jobben før du har en ny. 

Anonymkode: 64ccb...6a8

• Nyttig 2
Gjest Putimir Vladin
Skrevet

Ingenting galt med å bytte jobb. 

Kjør på! 

Skrevet

Jeg har bare vært i min nye jobb i fire måneder, men kjenner det på samme måte. De fire månedene føles som fire år. Jeg står opp med en dårlig følelse hver morgen, og gruer meg hver søndag kveld. Dagene føles uendelig lange. I tidligere jobber har jeg kjent på mestring, utvikling og at jobben er en del av min identitet. Her føler jeg at jeg blir dummere for hver dag samtidig som selvtilliten faller for hver dag. Kjenner ikke meg selv igjen. 

Jeg har landet på at jeg må søke meg til noe annet. Livet er for kort til å bli i en jobb man ikke føler seg vel i. 

Anonymkode: db867...998

• Liker 1
Skrevet

Det er en ærlig sak å si at jobben ikke var det en forventet.

Anonymkode: 8313f...7b9

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa opp etter 8 mnd en gang.

Det var en ærlig sak det, og de forsto meg. Jobben var ikke helt som forespeilet på intervjuet, pluss jeg ble headhuntet til en annen jobb. Ingen broer brent. Det var jo ikke noe gunstig situasjon for dem selvsagt, men min eks-sjef der var utrolig profesjonell på det som jeg antar de fleste er, han trakk omtrent bare på skuldrene og sa at det skjønte han jo og at jeg måtte tenke på meg selv.

CV-messig er det jo også greit å forklare.

Bare man ikke gjør det til en vane 😅 Så velg neste jobb med omhu.

Og i den sammenheng - ikke si opp først og hopp over på første og beste jobb i desperasjon. Ta din tid, finn ny jobb først, si opp etter.

Anonymkode: 15c18...14a

Skrevet

Føler det på akkurat samme måte som deg, TS. Jeg har også vært i jobben min i bare 8 måneder og har et jobbintervju på mandag 😁 Det føles ut som en stor lettelse at jeg forhåpentligvis kan si opp snart. 

Anonymkode: 6067c...288

Skrevet

Det er ingen regler for hvor lenge en skal være på en jobb, men en bør gjøre en god jobb når man er der, når en er fysisk tilstede. Og så bør en ha en annen jobb å gå til når en slutter. Ble det en katatrofe-erfaring, er det bare ikke å ta det med på CV'en.

Skrevet

Det er ingenting galt i å bytte jobb. I løpet av en karriere skal man tilbringe såpass mye tid på jobb at det viktig å ha en jobb man trives i. Skjønner godt om du gruer deg til å si det til lederen din, men er lederen din et snev av profesjonell blir det hele tatt med fatning og jeg tipper du kommer til å følge deg mye bedre når du har sagt opp. Lykke til med jobbsøking :) 

Skrevet
Lalal13 skrev (54 minutter siden):

Det er ingenting galt i å bytte jobb. I løpet av en karriere skal man tilbringe såpass mye tid på jobb at det viktig å ha en jobb man trives i. Skjønner godt om du gruer deg til å si det til lederen din, men er lederen din et snev av profesjonell blir det hele tatt med fatning og jeg tipper du kommer til å følge deg mye bedre når du har sagt opp. Lykke til med jobbsøking :) 

Lederen driter i om du bytter jobb eller ikke, vedkommende har trolig mange under seg. Dette er ikke som en relasjon.

Skrevet

Du har jo virkelig prøvd! :) jeg har hatt en jobb jeg hater i ett år nå. Holder på å se meg om etter noe annet. Funker det ikke, så funker det ikke :) 

Anonymkode: 73759...84e

Skrevet

Søk andre jobber, og kom deg over til noe som passer deg bedre. 

Blir du spurt om hvorfor du var der så kort, så forklar det du skriver her: 
- Jobben var veldig annerledes enn jeg forventet. 
- Jeg har gitt det tid for å se om det ble mer som forventet etter litt tid, men dessverre så ble det ikke det.

Det er mange ting som kan gjøre at ting ikke ble slik man forventer. Og da er det greit å gå videre. 
Men du kan også vise til at du ikke gir opp med en gang. 

Anonymkode: b1c72...d5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...