AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 Vår datter ble utredet av bup for ett år siden, og da var hun akkurat fylt 13 år. De konkluderte med add og muligens asperger/autismespekteret. Forut for dette hadde vi foreldre og lærere reagert på at hun var treig og brukte lang tid på alt hun skulle gjøre, var fullstendig tidsblind, var dårlig til å forstå sosiale koder, problemer med å holde på venner osv. På skolen reagerte lærere på at hun "fadet ut" i noen timer og hun virket helt borte av og til, men hun var flink faglig. Nå har hun blitt 14 og mye av disse "problemene" har blitt mye bedre eller er helt borte, og jeg vil si at de aller fleste som er tenåringer oppfører seg likedan som vår datter. Kan hun ha vokst seg av det? Anonymkode: 6592b...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 Nei, ikke mulig. Hun har sannsynligvis lært seg å maskere problemene sine. De er der, men totalt usynlig for omverden. Anonymkode: 3b7a1...8f9 8 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 Enten har hun blitt feildiagnosert, eller så har hun blitt bedre på å kamuflere seg selv. Man kan ikke vokse av seg autisme. Anonymkode: 52cdd...6dc 3 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, ikke mulig. Hun har sannsynligvis lært seg å maskere problemene sine. De er der, men totalt usynlig for omverden. Anonymkode: 3b7a1...8f9 Men det vil si at hun later som eller at hun har lært seg/pugget de sosiale kodene uten egentlig å forstå de? Ts Anonymkode: 6592b...bbd
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Men det vil si at hun later som eller at hun har lært seg/pugget de sosiale kodene uten egentlig å forstå de? Ts Anonymkode: 6592b...bbd Hvis hun maskerer, så vil det si at hun har lært å kopiere omgivelsene sine. Men det er også sannsynlighet for feildiagnosering, det er ikke første gang. Anonymkode: 52cdd...6dc 8
AprilLudgate Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Nei. Hun kan ha lært seg teknikker, teknikker og maskering osv. Det siste er ikke alltid positivt i mengder og fører gjerne til utbrenthet. Men kan plagene hennes ha vært av andre årsaker tenker du? Har hun fått nye venner hun trives bedre med? Rutiner som gir bedre konsentrasjon? Medisiner?
AprilLudgate Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det vil si at hun later som eller at hun har lært seg/pugget de sosiale kodene uten egentlig å forstå de? Ts Anonymkode: 6592b...bbd Ja. Man gjør det andre forventer. Ofte kan dette slå ut i at det blir sterkere meltdowns i perioder, depresjon, angst, utbrenthet++++. Dere bør jo snakke åpent om disse tingene. Spør om noen av disse tingene kommer av at hun føler hun bør/må. Les om add/autisme - gjerne på IG hos yngre folk Endret 27. august 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Ja. Man gjør det andre forventer. Nei. Hun kan fint ha lært og forstått de sosiale kodene, hun kan også ha et ønske om å lære og forstå helt for egen maskin. Autister er ikke automatisk idioter hverken sosialt eller ellers. Anonymkode: 61cf2...130 2
AprilLudgate Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Hun kan fint ha lært og forstått de sosiale kodene, hun kan også ha et ønske om å lære og forstå helt for egen maskin. Autister er ikke automatisk idioter hverken sosialt eller ellers. Anonymkode: 61cf2...130 ? Skjønner ikke hvor du fikk det fra. Jeg svarte på maskering, ikke generelt.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #10 Skrevet 27. august 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Nei. Hun kan ha lært seg teknikker, teknikker og maskering osv. Det siste er ikke alltid positivt i mengder og fører gjerne til utbrenthet. Men kan plagene hennes ha vært av andre årsaker tenker du? Har hun fått nye venner hun trives bedre med? Rutiner som gir bedre konsentrasjon? Medisiner? Fra å gå fra ene venninnen til den andre som ikke var noe grei, byttet hun fritidsaktiviteter fra fotball til håndball og fikk gode venner og trivdes bedre. I tillegg stilte jeg mer krav/rutiner til henne her hjemme for å gjøre henne mer selvstendig, og det har båret frukter. Ts Anonymkode: 6592b...bbd
AprilLudgate Skrevet 27. august 2023 #12 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fra å gå fra ene venninnen til den andre som ikke var noe grei, byttet hun fritidsaktiviteter fra fotball til håndball og fikk gode venner og trivdes bedre. I tillegg stilte jeg mer krav/rutiner til henne her hjemme for å gjøre henne mer selvstendig, og det har båret frukter. Ts Anonymkode: 6592b...bbd Da hadde jeg tenkt «fantastisk - vi legger fortsatt tilrette for add og potensielt autisme». Enhver vil jo trives SÅ mye bedre av det du beskriver. Nå trives hun, og har en forutsigbar hverdag som hun opplever funker pg at hun mestrer. Men jenter får ofte problemer igjen i overgangen studier/familie osv - når kravene er mer komplekse og energien ikke strekker til. Så det er viktig at hun lærer hjemme å lese egne signaler og behov - og formidler dem tydelig. Det gjelder jo alle, men særlig om hun har add/autisme. 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Hun kan fint ha lært og forstått de sosiale kodene, hun kan også ha et ønske om å lære og forstå helt for egen maskin. Autister er ikke automatisk idioter hverken sosialt eller ellers. Anonymkode: 61cf2...130 Dersom diagnosen er riktig har hun ikke lært og forstått sosiale koder. Hun har lært og forstått hvordan hun skal fremstå for å bli akseptert i et samfunn bygget for nevrotypiske. Ingen har sagt at autister er idioter. Jeg har 130 i iq, fikk alltid oppgaver fra trinnet over og snakket flytende da jeg var litt over ett år. Jeg er ikke dum, jeg er autist og har en annen tilnærming til verden. Maskerer på svært høyt nivå og er derfor kronisk utslitt, depressiv i perioder, suicidal (2 reelle selvmordsforsøk), sterk angst osv. jeg forstår sammenhengene og gjør det som forventes, men det som forventes er IKKE naturlig for meg. Det kan godt være det samme gjelder for datteren til ts, derfor viktig at støtteapparatet rundt datteren er oppmerksom når hun plutselig fungerer utmerket sosialt. Anonymkode: 3b7a1...8f9 3 1 1
ESFP Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 Det er veldig rart å si at hun muligens er på autismespekteret. Det må være vanskelig å forholde seg til, både for henne og omgivelsene. Det finnes vel en måte å finne ut om hun er det eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 Min sønn har as og har vokst fra seg mye, det gjelder ticks, behov for rutiner, utagering og uro. Anonymkode: c18d3...c38 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dersom diagnosen er riktig har hun ikke lært og forstått sosiale koder. Hun har lært og forstått hvordan hun skal fremstå for å bli akseptert i et samfunn bygget for nevrotypiske. Ingen har sagt at autister er idioter. Jeg har 130 i iq, fikk alltid oppgaver fra trinnet over og snakket flytende da jeg var litt over ett år. Jeg er ikke dum, jeg er autist og har en annen tilnærming til verden. Maskerer på svært høyt nivå og er derfor kronisk utslitt, depressiv i perioder, suicidal (2 reelle selvmordsforsøk), sterk angst osv. jeg forstår sammenhengene og gjør det som forventes, men det som forventes er IKKE naturlig for meg. Det kan godt være det samme gjelder for datteren til ts, derfor viktig at støtteapparatet rundt datteren er oppmerksom når hun plutselig fungerer utmerket sosialt. Anonymkode: 3b7a1...8f9 Det er fullstendig BS at autister ikke kan lære eller forstå sosiale koder. Den myten er faktisk så hinsides trist og direkte skadelig for spesielt majoriteten av kvinnelige autister. Både fordi det forhindrer diagnosering, fordi det fører til mer maskering og fordi det rett og slett ikke er sant. Noen autister, mange tilogmed sliter med å lære, noen med å forstå, noen med å lære og forstå. For mange av oss er hverken forståelsen eller læringen vanskelig overhode. For mange er det også utfordrende å akseptere at de sosiale kodene er viktige fordi de er mangelfulle, unyttige i mange situasjoner eller er lite viktige av andre grunner-de medfører frustrasjon for autisten det gjelder selv om det på ingen måte handler om vansker med å lære eller forstå. Med iq på 130 burde du forøvrig ha evne til å tilegne deg informasjon, eq og iq er ikke det samme. Anonymkode: 61cf2...130 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er fullstendig BS at autister ikke kan lære eller forstå sosiale koder. Den myten er faktisk så hinsides trist og direkte skadelig for spesielt majoriteten av kvinnelige autister. Både fordi det forhindrer diagnosering, fordi det fører til mer maskering og fordi det rett og slett ikke er sant. Noen autister, mange tilogmed sliter med å lære, noen med å forstå, noen med å lære og forstå. For mange av oss er hverken forståelsen eller læringen vanskelig overhode. For mange er det også utfordrende å akseptere at de sosiale kodene er viktige fordi de er mangelfulle, unyttige i mange situasjoner eller er lite viktige av andre grunner-de medfører frustrasjon for autisten det gjelder selv om det på ingen måte handler om vansker med å lære eller forstå. Med iq på 130 burde du forøvrig ha evne til å tilegne deg informasjon, eq og iq er ikke det samme. Anonymkode: 61cf2...130 Du skriver jo akkurat det samme som meg, bare omformulert. Les teksten en gang til så vil du se at jeg skriver akkurat det - autister kan både lære og forstå, det er likevel ikke naturlig og sømløst for de fleste autister (kvinner inkludert) å ha øyekontakt f.eks. Autisten vil måtte bruke mye energi på å ha «riktig» øyekontakt gjennom en samtale - tenke igjennom hvor blikket hviler - dette er bare et av ekstremt mange eksempler på små interaksjoner autister flest må bruke ekstra energi på å tenke over. Personlig sliter jeg med å huske på å holde orden på mitt eget ansiktsutrykk, huske på å se trist ut om samtalen handler om noe trist eller smile/le om det omhandler noe hyggelig og gøy. Det betyr ikke at man mangler evnen til å forstå innholdet i kommunikasjonen, men at msn brenner seg ut på å tenke over alle disse små nyansene hele tiden. Anonymkode: 3b7a1...8f9 2 1
AprilLudgate Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er fullstendig BS at autister ikke kan lære eller forstå sosiale koder. Den myten er faktisk så hinsides trist og direkte skadelig for spesielt majoriteten av kvinnelige autister. Både fordi det forhindrer diagnosering, fordi det fører til mer maskering og fordi det rett og slett ikke er sant. Noen autister, mange tilogmed sliter med å lære, noen med å forstå, noen med å lære og forstå. For mange av oss er hverken forståelsen eller læringen vanskelig overhode. For mange er det også utfordrende å akseptere at de sosiale kodene er viktige fordi de er mangelfulle, unyttige i mange situasjoner eller er lite viktige av andre grunner-de medfører frustrasjon for autisten det gjelder selv om det på ingen måte handler om vansker med å lære eller forstå. Med iq på 130 burde du forøvrig ha evne til å tilegne deg informasjon, eq og iq er ikke det samme. Anonymkode: 61cf2...130 Alvorlig talt, legg av deg stygge hersketeknikker på slutten der. Du formulerer deg direkte ufint. Og NEI, det er ikke en unyttig sosial kode - du er nedsettende. Du mistolker jo i verste mening - ingen har sagt det du hevder. Endret 27. august 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 Husk nå at autisme ikke er noe «enten - eller», det er et spekter. Selvfølgelig vil en som har en mild form av dette kunne tilnærmet «vokse dette fra seg», eller i hvert fall tilsvarende leve godt med det. Anonymkode: 4183e...687 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #20 Skrevet 27. august 2023 Nei, man vokser det ikke av seg, men både autisme og ADHD er veldig kontekst-basert. Det vil si at samme person kan oppleves (og oppleve selv) helt ulik i ulike livsfaser og situasjoner. En person på spekteret kan virke helt "normal" i en kontekst/livssituasjon/med noen folk (som de er trygge på) , mens i andre livssituasjon eller med andre folk kan symptomer/utfordringer være meget tydelige. I tillegg vil også vi på spekteret utvikle oss, og noen av utfordringene som var store når vi var barn kan bli mindre med årene. Til slutt vil maskering spille en rolle, for hvordan vi oppfattes for omverdenen, og det blir man også bedre til med alderen. Jeg har hatt flere år der hverken jeg eller omgivelsene har merket min ADHD, før endret livssituasjon har gjort den synlig igjen for alle og meg selv. Anonymkode: 32a7d...ab3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå