Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Miss_Hill
Skrevet (endret)

.

Endret av Miss_Hill
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å lage flere flasker- mål opp alt vann (varmt) i flaskene og ha i riktig mengde pulver. Kjøl ned flaskene fort i vannbad (gjerne med rennende vann rundt). Kan stå i kjøleskap i 24 timer. varm i vannbad (smart å ha thermos med kokt vann på til vannbad, sparer litt tid på det). 

Man skal eeeegentlig ikke blande flasker ved å ha litt varmt vann- pulver- så kaldt vann, for det er visst en viss fare for at man ikke klarer å blande i varmt nok vann da, men vi gjør det sånn. 

Har du kokt opp vann som du kjøler ned for å oppbevare så kan det kalde vannet stå i 2 timer i romtemperatur, eller 24 timer i kjøleskap. Dette på grunn av bakterievekst. Men dette gjelder kun vannet, ikke melk. Melka skal ikke stå i romtemp i mer enn 1 time (vi gjør alt for å unngå det også). 

Anonymkode: 84434...b96

• Liker 1
Skrevet

Jeg var så stressa med MME det første halve året at jeg bare kjøpte ferdigblandet MME/Nan. Når hun ble 6 mnd og drakk vann fra springen, begynte vi med pulver, rørte ut i nykokt/kokende vann og tempregulerte med kokt kaldt vann.

Anonymkode: 54391...157

Skrevet

Vi blander 50% med kokende vann stående  på termos og 50% med kokt avkjølt vann fra kjøleskapet. Har tre flasker som roterer så vannet alltid er ferskt og avkjølt. 

Om natten har vi 1/3 kokende vann og 2/3 deler lunket vann som tidligere var kokt rett før leggetid. 

MME pulveret er den største risikoen, så vi rister alltid flasken før vi tar kalt vann oppi. Så bruker vi miniform dråper for å få vekk boblene. Vannet kan ha bakterier som gir magevondt, men ikke potensielt dødelig slik som dårlig mme pulver. 

Husk at mme pulver har 3 uker holdbarhet etter åpning! 

Og ikke kjøp bokser med bulk på utsiden i butikken! Får den bulk på vei hjem gjør det ikke noe. 

For å avkjøle mme ferdig på flaske anbefaler jeg å blande pulver med 2/3 kokende vann og sette rett i ett kalt vannbad i 5 min. Når flasken er kald nok til at du kan holde neders kan du sette den i kjøleskapet. Gjør den varm med igjen ved å tilsette 1/3 kokende vann. Men vi prepper bare med pulver i flaske på starten av dagen, og tilsetter varmt og kaldt vann ila dagen. 

Anonymkode: 148d6...531

Skrevet

MME skal blandes i vann som er kokt og holder minst 70 grader. Det er for å drepe eventuelle bakterier som f.eks salmonella. 

kok vann, bland MME og avkjøl i vannbad. Det er tryggeste måten og anbefalt av helsemyndighetene :) 

Du kan oppbevare ferdig blandet MME i kjøleskap, men viktig med hurtig nedkjøling (vannbad) før du setter de i kjøleskapet så ikke bakterier formerer seg i lunken MME. 

Anonymkode: 2aa4f...6e6

Skrevet

Lager du mange flasker blander du bare pulver i 70 grader. Du trenger ikke å koke, avkjøle og varme opp igjen. Bare kok vann og vent noen min før du blander i flaskene. Sett de i vannbad med isbiter els. Poenget er bare at det bør bli litt avkjølt før du setter i kjøleskap.

lager du en flaske kan du blande 1/2 av vannet kokt varmt vann med pulveret så 1/2 avkjølt kokt vann i resten. Ja, det står at det ikke er anbefalt men det viktigste er å varmebehandle melkepulveret. Grenser for hvor vanskelig man skal gjøre det for seg selv også🤷

Anonymkode: 49467...7ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...