AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 Hei, etter forrige barn (7 år siden) fikk jeg en massiv fødselsdepresjon som endte med at mannen måtte være hjemme med meg i 6 mnd. Han har nå begynt å jobbe offshore og vi venter nytt barn. Jeg trodde aldri jeg skulle bli klar igjen, men her er vi! Men spørsmålet mitt nå er hvordan vi bør legge opp permisjonen? Jeg er allerede livredd for at han skal reise offshore, så tenkte kanskje han bør ta hovedpermisjonen. Eller skal vi sette opp meg, også at han heller tar over hvis det blir som sagt? Takk for tips! Anonymkode: 57a96...d5b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 Hei! Har du snakket med lege/jordmor om forebygging av fødselsdepresjon denne gangen? Har du noen tanker om hva det var som bidro til å utløse det sist? Jeg hadde også fødselsdepresjon med første og venter nr.2 med mannen offshore. Sist tok han mye av permisjonen (jeg startet på jobb igjen etter 5,5mnd), men denne gangen er planen at jeg tar store deler av fellesperioden. Jeg håper jo å ikke bli dårlig denne gangen Planen er å være flinkere til å bruke nettverket vårt til avlastning, gå hyppigere til fastlegen for oppfølging. Gjøre det som skal til for å få mer søvn (f.eks delamme eller droppe hele ammingen hvis det blir for krevende). Og gripe inn før dersom det går feil vei. Anonymkode: 22ad8...03e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Har du snakket med lege/jordmor om forebygging av fødselsdepresjon denne gangen? Har du noen tanker om hva det var som bidro til å utløse det sist? Jeg hadde også fødselsdepresjon med første og venter nr.2 med mannen offshore. Sist tok han mye av permisjonen (jeg startet på jobb igjen etter 5,5mnd), men denne gangen er planen at jeg tar store deler av fellesperioden. Jeg håper jo å ikke bli dårlig denne gangen Planen er å være flinkere til å bruke nettverket vårt til avlastning, gå hyppigere til fastlegen for oppfølging. Gjøre det som skal til for å få mer søvn (f.eks delamme eller droppe hele ammingen hvis det blir for krevende). Og gripe inn før dersom det går feil vei. Anonymkode: 22ad8...03e Takk for svar! Har ikke vært hos jordmor enda, men ytret bekymring for fastlege, men har ikke snakket om permisjonen enda. Sist gang jobbet ikke mannen offshore så akkurat det var ingen problem. Men kjenner allerede nå at det gir meg litt panikk, at jeg kanskje må være alene to uker i strekk 😫 så vet ikke hvordan vi best løser dette. Men hvis han har sin egen og fellesperioden er vi kanskje sikret mer? Anonymkode: 57a96...d5b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Takk for svar! Har ikke vært hos jordmor enda, men ytret bekymring for fastlege, men har ikke snakket om permisjonen enda. Sist gang jobbet ikke mannen offshore så akkurat det var ingen problem. Men kjenner allerede nå at det gir meg litt panikk, at jeg kanskje må være alene to uker i strekk 😫 så vet ikke hvordan vi best løser dette. Men hvis han har sin egen og fellesperioden er vi kanskje sikret mer? Anonymkode: 57a96...d5b Det krever vel at du er i aktivitet hvis han skal ta fellesperioden, er du i jobb eller studier etc? Vet ikke hvordan det er på din manns arbeidsplass, men hos min sin arbeidsplass er det litt uglesett om man er borte mer enn 2 turer på rad. Ikke at det ikke er lov, men da har de litt mer arbeid med å finne vikar etc. Og man risikerer å bli flyttet permanent til annet skift, så mange ønsker ikke det. Jeg prøver å tenke at det er ingen automatikk i at man blir like dårlig neste gang Kanskje har man lært noen triks og gjort noen erfaringer som gjør det lettere. Anonymkode: 22ad8...03e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Det krever vel at du er i aktivitet hvis han skal ta fellesperioden, er du i jobb eller studier etc? Vet ikke hvordan det er på din manns arbeidsplass, men hos min sin arbeidsplass er det litt uglesett om man er borte mer enn 2 turer på rad. Ikke at det ikke er lov, men da har de litt mer arbeid med å finne vikar etc. Og man risikerer å bli flyttet permanent til annet skift, så mange ønsker ikke det. Jeg prøver å tenke at det er ingen automatikk i at man blir like dårlig neste gang Kanskje har man lært noen triks og gjort noen erfaringer som gjør det lettere. Anonymkode: 22ad8...03e Da håper jeg at alle gjør det likevel. Blir kvinner som får barn på arbeidsplassen også uglesett på samme måte når de tar sin lovbestemte permisjon for å være med barnet sitt? Eller er det bare menn som forventes av arbeidsplass å prioritere at det er "litt stress å finne vikar for arbeidsgiver" over å ta vare på eget barn? Blir så provosert av sånne arbeidsplasser og en av måtene å snu sånt på er at arbeidstakerene står litt på krava og ikke bøyer seg etter sånne uskrevne normer på arbeidsplassen men faktisk tar den permen de har rett på. Når alle gjør det så blir det den nye normalen. TS - når han tar av fellesperioden er det aktivitetskrav til deg. Så om han tar den tidlig så må du i jobb. Men fedrekvoten er det ikke aktivitetskrav på. Så siden han har en sånn jobb som han har så kan dere jo i starten ta ut litt av fedrekvota i jobbukene hans slik at begge er hjemme. De første 6 ukene får han ikke ta noe perm tror jeg, de er vel forbeholdt kun mor, men om dere feks får til: termin - 2 uker omsorgsperm i forbindelse med fødsel - 2 uker friperiode - 2 uker ferie - 2 uker friperiode - 2 uker pappaperm. Da blir han hjemme med deg de første 10 ukene. De ukene han bruker perm kan du ta ulønnet permisjon. Tar du maks 13 dager om gangen ulønnet perm så skal du ikke miste sykepengerettigheter. (Antar at jobb/friperiode ikke liner så fint opp med termin men tilpasses etter det da, trenger kanskje ikke 10 uker heller men bare mer enn 2 så du føler på en trygghet at du ikke plutselig er alene etter 2 uker men vet at han blir hjemme lenger) (Det med de første 6 ukene vet jeg ikke reglene på bare at det er noe...) Om han må bruke litt pappaperm samtidig som du har perm og også gjerne vil ha nok perm alene med baby så kan han ta ulønna etter lønnet perm feks (de fleste må jo ta noe ulønna før bhgstart da kan han gjøre det) eller han kan ta av fellesukene siden du utvidet din perm med ulønnet mens han hadde fedreuker. Man kan også ta gradert permisjon samtidig men da vi gjorde det måtte jeg bruke fellesukene eller ulønna og far av fedrekvoten, når han tok felles var det mye mer styr med NAV hvis jeg ikke jobbet 100% (vi prøvde å søke om det først men ble bare krøll så byttet om på ukene) Anonymkode: 07715...26f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå