Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg nekter evakuering pga flom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg ble evakuert kom det ikke én dråpe vann inn i boligen, har jeg lov å nekte evakuering?

Anonymkode: 925a2...697

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du det er greit å risikere livet til redningsmannskapene? Og har du råd til å betale kostnadene til en ev. redningsaksjon? 

Skrevet

Har du penger til å betale for en eventuell redningsaksjon selv hvis det blir nødvendig?.

Anonymkode: ced74...25c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sist jeg ble evakuert kom det ikke én dråpe vann inn i boligen, har jeg lov å nekte evakuering?

Nei, det er ikke valgfritt. 

Anonymkode: 93964...bad

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Mest sannsynlig skjer det ingenting. Men du risikerer at det må iverksettes en redningsaksjon. Det er sløsing med penger og andres tid + at enhver redningsaksjon innebærer risiko. 

Så du er ganske arrogant. 

Anonymkode: b23c5...9c8

• Liker 7
Skrevet

Da kan politiet gi påbud om evakuering og ferdselforbud. Som igjen er straffbart ikke følge.

Anonymkode: 8db37...6fa

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor ikke bare høre på dem? Du tåler å bo ute av boligen din et par dager liksom... Ikke skap unødvendig bry for de som står på og forsøker å bistå for å hjelpe og løse situasjonen. 

Må du ha setebeltet på hver gang du kjører bil? Nei, du vil ikke krasje hver gang. Men gjør du det likevel fordi det er smart tekning, bare sånn i tilfelle, -og fordi du blir pålagt det også, for egen og for andres sikkerhet. 

Gjør det samme i denne situasjonen. 

Anonymkode: 7773f...8ea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Evakuering er ikke ensbetydende med at akkurat din bolig kan bli skadd. Dette handler om flere enn bare deg. Tenker at det er utrolig arrogant å risikere at folk må sette i gang en redningsaksjon dersom du blir rammet. 

Anonymkode: 79e13...109

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke bare høre på dem? Du tåler å bo ute av boligen din et par dager liksom... Ikke skap unødvendig bry for de som står på og forsøker å bistå for å hjelpe og løse situasjonen. 

Må du ha setebeltet på hver gang du kjører bil? Nei, du vil ikke krasje hver gang. Men gjør du det likevel fordi det er smart tekning, bare sånn i tilfelle, -og fordi du blir pålagt det også, for egen og for andres sikkerhet. 

Gjør det samme i denne situasjonen. 

Jeg har helseproblemer, og det var tortur å vente på at de surrer i 12 timer før man endelig får et hotellrom

• Hjerte 1
Skrevet

Meg meg meg, få hodet ut av ræva og se at det er et større bilde enn akkurat deg og ditt 

Anonymkode: 03102...8bb

• Liker 8
Skrevet

At det var? Er dette seriøst? Alt man skal lese! De evakuerer deg altså ikke for moro skyld 🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: d846e...6e3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At det var? Er dette seriøst? Alt man skal lese! De evakuerer deg altså ikke for moro skyld 🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: d846e...6e3

Hvis jeg skal tvinges ut av mitt eget hjem må de tilby et hotellrom som møter mine minimumsbehov

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg skal tvinges ut av mitt eget hjem må de tilby et hotellrom som møter mine minimumsbehov

Behov eller ønsker? 

Anonymkode: e717e...922

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har helseproblemer, og det var tortur å vente på at de surrer i 12 timer før man endelig får et hotellrom

Den forrige gangen hadde du ikke den erfaringen som du har nå, nå har du sjansen til å forberede deg -jeg sliter selv med kronisk sykdom som setter meg helt ut av spill, og det skjer når som helst og hvor som helst.

Og jeg planlegger ganske nøye hver gang jeg skal forflytte meg, reise, sove andre steder. Det bør du også gjøre, du har jo sjansen nå når du vet om dette på forhånd.

En av de tingene jeg gjør aller mest av er å forberede meg mentalt. Om du er defensiv og stritter i mot så blir du mer sliten, får mer vondt. Om du slapper av og planlegger slik at du kan slappe av, så vil det gå greiere. Unngå stress!

Vask klær, pakk en bag. Sikre verdigjenstander, husk alt digitalt. Snakk med folk rundt deg, venner og familie. Ta taxi om du ikke har bil. 

Om du har ekstra behov for hjelp og kan vise til diagnose eller skade, så kan du jo ringe kommunen og høre om du kunne fått hjelp med ekstra informasjon eller høre om mulighetene for tidlig tilgang til hotellrom. 

Usikker på hva du mener med minimumsbehov, de fleste hoteller er jo ganske like -men om du bruker rullestol eller har spesielle behov for dusjen, så må du jo si fra om det. 

Jeg tenker at det å være i beredskap ikke nødvendigvis bare er for de som får betalt for å hjelpe. Du burde også være i beredskap når ditt hjem står i fare, og det betyr å være forberedt til å kunne ta de beste avgjørelsene for seg selv og sine og sitt, om det skulle oppstå noe.

Og om du har plager i den grad at du vil trenge hjelp f.eks så tar du ansvar for deg selv ved å si fra om det. 

Jeg med min kroniske sykdom ville helt klart forsøkt å ta en telefon, fortelle sykdommen/skaden min og f.eks spørre etter muligheter til å få avklart dette med hotellrom på forhånd. Blir jeg syk så må jeg komme meg til sengen. 

Jeg forstår at det føles som et ork, spesielt når kroppen er et slit fra før altså, du er ikke alene om det.

Men istedet for å klage så planlegger du, da slipper du unna med ganske mye ekstra altså. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke, men forsikringsselskapet har kanskje noe klausul i slike tilfeller? Altså, dersom du har ulykkeforsikring/helseforsikring/ uføreforsikring e.l., og prøver å melde krav om utbetaling for en skade du har fått hjemme etter at du har fått instruks om evakuering, så vil kanskje ikke forsikringsselskapet utbetale noe?

Litt som reiseforsikring: hvis du reiser til et land som UD advarer mot å reise til, risikerer du å ikke få noe dekket av forsikringen hvis det skjer noe.

Vet ikke, bare en tanke. Verdt å sjekke før du nekter.

Anonymkode: 455d3...3e0

Skrevet

Bare å se det an før en drar. Det er ikke slik at det stiger 2 meter med vann på 10 min heller.

Ser en at det blir heftig, så drar man.

Anonymkode: 672b7...8be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...