Gå til innhold

Er det vanlig at barn våkner for vann om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

... og kan det sidestilles med "uvaner" som melk på natt og sånt? 

Anonymkode: 1fe51...3c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å våkne for å få vann. Så kan de sove videre. Kan ikke nekte de vann. 

Anonymkode: a23ad...dad

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanlig! Som voksen har jeg ennå den «uvanen». Kan ikke sidestilles, nei, da det ikke er skadelig for tennene å drikke vann om natten. Hvor store er barna? Her har vi alltid en vannflaske stående hos 3-åringen, så ordner han det selv 😊

Anonymkode: fa581...8ea

• Liker 1
Skrevet

Tja, ofte? Mye vann? Står opp og tisser? 

Dersom barnet drikker mye og tisser mye/ ofte, så vær litt obs på diabetes. 

Sannsynlgvis er det helt normalt, men greit å kjenne til tegnene.

Anonymkode: 43d59...a36

Skrevet

Normalt 

Anonymkode: bdeed...783

• Liker 1
Skrevet

Uvane dessverre.

Anonymkode: 56d35...c1d

Skrevet

Min ynsgte, som jeg egentlig spør for, er snart 1,5 år. Vi er nesten litt redde for å begynne på "vannkjøret" fordi det tok helt av med eldste.

Når hun var ca 2 år så begynte hun plutselig å våkne for vann. Vi tenkte selvfølgelig at hun skulle få det. Så etterhvert ville hun ha mer. Vi la en flaske i sengen hennes, så var det problemet løst. Etterhvert begynte hun å be om å få påfyll på flasken ila natten... Etterhvert flere ganger. Og det ble vått hveeer natt. Det var et styr uten like. Vi sjekket henne for diabetes, og det var ikke det, hun bare fant veldig mye trygghet i den flasken. Vi er redd for å havne her igjen. Derfor jeg lurer på om dette kan bli en uvane, eller om dette rett og slett var litt unikt for min første. Jeg har også opplevd at det er relativt vanlig å gi barn vann en gang i blant på nattes tid, og er veldig i mot å nekte de det. 

Skrevet

Det er vanlig, men om barnet drikker mye kan det skyldes snorking, halsbrann eller andre helseproblemer. Så hold et øye på mengden. Det holder å ha et lite vannglass på nattbordet. 

Anonymkode: b8e3b...797

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Min ynsgte, som jeg egentlig spør for, er snart 1,5 år. Vi er nesten litt redde for å begynne på "vannkjøret" fordi det tok helt av med eldste.

Når hun var ca 2 år så begynte hun plutselig å våkne for vann. Vi tenkte selvfølgelig at hun skulle få det. Så etterhvert ville hun ha mer. Vi la en flaske i sengen hennes, så var det problemet løst. Etterhvert begynte hun å be om å få påfyll på flasken ila natten... Etterhvert flere ganger. Og det ble vått hveeer natt. Det var et styr uten like. Vi sjekket henne for diabetes, og det var ikke det, hun bare fant veldig mye trygghet i den flasken. Vi er redd for å havne her igjen. Derfor jeg lurer på om dette kan bli en uvane, eller om dette rett og slett var litt unikt for min første. Jeg har også opplevd at det er relativt vanlig å gi barn vann en gang i blant på nattes tid, og er veldig i mot å nekte de det. 

For de fleste barn er det en uvane. Gi vann fra en kopp eller flaske som ikke assossieres med kos. (Ikke en myk og god tutt) Hvis dere må opp for å hjelpe barnet med drikkingen er kanskje et vanlig vannglass best. Da kan barnet drikke uten at det er så kos.

Anonymkode: 56d35...c1d

Skrevet

Hehe aner ikke. Kan skje her også at de små våkner fordi de vil ha vann. Ingenting smaker som deilig kaldt vann om natten. Da er det deilig å sove videre også 😊❤️

Anonymkode: c00ba...45b

Skrevet

Vi merker at det skjer hos våre hvis de har drukket lite på dagtid eller spist noe salt som pizza eller Toro tomatsuppe eller lignende til kvelds.

Anonymkode: d6010...a72

Skrevet

Ja med mindre det er veldig ofte og unormale mengder. Mine barn bruker å ha vannflaske ved sengen 😊 så unngår vi at de skal opp for å drikke osv 

Anonymkode: 76d64...8c7

Skrevet

Ja, men her har de vannglass, nettopp for at de ikke skal ligge og "suske" på flaske som kos. De vil stort sett at jeg kommer uansett når de våkner. Den eldste våkner hver natt for vann, den yngste våkner kanskje 2 netter i uken. 

Anonymkode: 53bfd...b10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...