AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 Jeg har en på 15 mnd som har sovet godt siden fødsel. Siden hun begynte i barnehage for to uker siden har hun våknet etter et par timer og kun roet seg om hun fikk en melkeflaske. Vi har gitt henne det hun har trengt nå som det er mye nytt for henne. Men vi ser for oss at dette ikke kan pågå så altfor lenge pga tennene hennes osv. Vi har derfor lest om flere som har vannet ut melkeflasken, og at de etterhvert har sluttet å våkne. Fungerer dette virkelig? Er det noen som vil dele erfaringer? Og er det forresten noen som har opplevd at dette har eskalert? Den ene oppvåkningen lever vi godt med, hun sover godt resten av natten og til og med litt lengre om morgenen de nettene hun ikke våkner for melk (har skjedd to-tre ganger siste to ukene at hun bare har sovet), men vi er jo litt redd for at det skal eskalere... Anonymkode: 55896...e04
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 I en kort overgangsfase byttet vi ut melka helt om natten med litt vann i samme temperatur som melka hadde vært. Fungerte helt supert. Anonymkode: 932fa...f39
Sofakona Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 Er litt melk farlig for tennene om kvelden?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 Just now, Sofakona said: Er litt melk farlig for tennene om kvelden? Ja. Men vi tar sjansen enn så lenge. (vår er 10 mnd) Anonymkode: e05f9...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I en kort overgangsfase byttet vi ut melka helt om natten med litt vann i samme temperatur som melka hadde vært. Fungerte helt supert. Anonymkode: 932fa...f39 Sluttet de å våkne etterhvert da? Hvor lang tid tok det? Hvor gammel var din når dere gjorde det? Det var en ganske god idé... Anonymkode: 55896...e04
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Er litt melk farlig for tennene om kvelden? Det handler ikke om mengden melk, men hyppighet og når på døgnet det gis. Om natten senkes spyttsekresjonen og tennene er dermed ekstra utsatt for å få hull. Men dette må foregå over tid, og man trenger ikke å være veldig engstelig og stresse veldig over det, men det er noe man bør planlegge å avvenne. Anonymkode: 932fa...f39 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Er litt melk farlig for tennene om kvelden? Ja, jeg tror det. Når hun får melk 2 timer etter tannpuss hver kveld er jo ikke tennene nypusset så veldig lenge... Vi tenker det går greit nå i en kort periode når mye er nytt for henne, men vi frykter jo at dette kan vedvare (og kanskje eskalere..?), og da tenker jeg litt på hvordan vi skal gjøre det.. Anonymkode: 55896...e04
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Ja, det fungerte for oss:) Anonymkode: 8d6ad...e3e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #9 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 11.00): Ja, det fungerte for oss:) Anonymkode: 8d6ad...e3e Hvordan var prosessen? Hvor lang tid tok det før din sluttet å våkne for det? Anonymkode: 55896...e04
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Jeg og sikkert mange andre ammet om natta i månedsvis etter at ungen fikk tenner.. Det er jo like ille det men det er ikke like mye info/påpasninger om å ikke nattamme etter tenner som det er at man ikke skal gi flaske etter tenner? (Jeg vet at det ikke er bra men vi klarte ikke å slutte pga mange ting blant annet søvnproblemer og måtte prioritere at vi og barnet fikk noe søvn over risikoen for hull i melketenner) Anonymkode: 7dc04...5de
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 Jeg bytter ut melken med vann på natten. Jeg tror barnet var ca 12 mnd. Det fungerte helt supert, nattevåkningen var over på et par dager. Mye bedre for både barn og foreldre å sove natten igjennom:) Anonymkode: 273b8...c1a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bytter ut melken med vann på natten. Jeg tror barnet var ca 12 mnd. Det fungerte helt supert, nattevåkningen var over på et par dager. Mye bedre for både barn og foreldre å sove natten igjennom:) Anonymkode: 273b8...c1a Gradvis eller cold turkey? Hvis gradvis: gikk oppvåkningene først over når du var helt over på vann? Hvis cold turkey: ble ikke barnet ditt veldig sint? Anonymkode: 55896...e04
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og sikkert mange andre ammet om natta i månedsvis etter at ungen fikk tenner.. Det er jo like ille det men det er ikke like mye info/påpasninger om å ikke nattamme etter tenner som det er at man ikke skal gi flaske etter tenner? (Jeg vet at det ikke er bra men vi klarte ikke å slutte pga mange ting blant annet søvnproblemer og måtte prioritere at vi og barnet fikk noe søvn over risikoen for hull i melketenner) Anonymkode: 7dc04...5de Hvordan gjorde dere det da? Anonymkode: 55896...e04
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og sikkert mange andre ammet om natta i månedsvis etter at ungen fikk tenner.. Det er jo like ille det men det er ikke like mye info/påpasninger om å ikke nattamme etter tenner som det er at man ikke skal gi flaske etter tenner? (Jeg vet at det ikke er bra men vi klarte ikke å slutte pga mange ting blant annet søvnproblemer og måtte prioritere at vi og barnet fikk noe søvn over risikoen for hull i melketenner) Anonymkode: 7dc04...5de Det regnes vel for mindre ille med morsmelk enn med erstatning?🤔 Pluss at ved amming bades ikke tennene i melken på samme måte som ved flaskemating, sies det her: https://ammehjelpen.no/tannhelse/ Anonymkode: 7953c...e6d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg og sikkert mange andre ammet om natta i månedsvis etter at ungen fikk tenner.. Det er jo like ille det men det er ikke like mye info/påpasninger om å ikke nattamme etter tenner som det er at man ikke skal gi flaske etter tenner? (Jeg vet at det ikke er bra men vi klarte ikke å slutte pga mange ting blant annet søvnproblemer og måtte prioritere at vi og barnet fikk noe søvn over risikoen for hull i melketenner) Anonymkode: 7dc04...5de Amming er ikke samme problem som flaskemating Anonymkode: e05f9...7d8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan gjorde dere det da? Anonymkode: 55896...e04 Sluttet å nattamme? Ventet til barnet var eldre/mer klar.. Så ved hver oppvåkning prøvde jeg å legge uten amming. Etterhvert funket det flere og flere ganger og til slutt så droppet jeg det helt og bare bysset litt ved oppvåkning og det godtok hun. Våkner fremdeles en del om natta da. Å forsøke å gi vann på flaske istedet var iallfall helt uaktuelt, baby ble rasende. Men hun var jo vant til pupp ikke flaske om natta (drakk fint av flaske på dagtid eller om far skulle legge da). Hørt andre som ga flaske ha suksess med utvannelsesmetoden 3 hours ago, AnonymBruker said: Det regnes vel for mindre ille med morsmelk enn med erstatning?🤔 Pluss at ved amming bades ikke tennene i melken på samme måte som ved flaskemating, sies det her: https://ammehjelpen.no/tannhelse/ Anonymkode: 7953c...e6d Det visste jeg ikke det er jo bra da Anonymkode: 7dc04...5de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå